شرایط صدور حکم ورشکستگی

شرایط صدور حکم ورشکستگی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

شرایط صدور حکم ورشکستگی

شرایط صدور حکم ورشکستگی بر اساس قانون

حکم ورشکستگی چیست؟ در چه شرایطی حکم ورشکستگی صادر می شود؟ حکم ورشکستگی برای چه کسانی صادر می شود؟ آیا برای یک شرکت حکم ورشکستگی صادر می شود؟ آثار حکم ورشکستگی چیست؟ چه زمانی از حکم ورشکستگی استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به حکم ورشکستگی چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص حکم ورشکستگی چیست؟ تعریف قانون از حکم ورشکستگی چیست؟ مرجع صدور حکم ورشکستگی چیست؟ آیا حکم ورشکستگی یک حکم کیفری است؟ مجازات مربوط به حکم ورشکستگی چیست؟ آیا حکم ورشکستگی یک حکم حقوقی است؟

حکم ورشکستگی یکی از رایج ترین احکامی است در دنیای تجارت بر اساس قانون صادر می شود. به موجب این حکم فرد تاجر یا شرکت تجاری ورشکسته اعلام می شود. بر این اساس این شخص یا شرکت توانایی ادامه فعالیت تجاری خود را بر اساس قانون از دست می دهد. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم زمانی برای یک فرد یا شرکت حکم ورشکستگی صادر می شود که میزان بدهی های او از میزان درآمد و دارایی های وی بیشتر شده باشد. در کلام ساده تر زمانی که فرد یا شرکت توانایی پرداخت بدهی های خود را نداشته باشد بر اساس قانون وی ورشکسته محسوب می شود.

ما در ادامه قصد داریم با شرایط صدور این حکم بیشتر آشنا شویم. در واقع در این مقاله چند سوال بسیار مهم مطرح است. اول این که این حکم مختص چه کسانی است؟ دوم این که قانون گذار چه تعریفی از بدهی برای صدور حکم ورشکستگی در نظر گرفته است؟ سوم این که آیا این حکم در مسیر حقوقی صادر می شود و آیا می توان عواقب کیفری در صدور این حکم در نظر گرفت؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در ادامه به آن ها پاسخ می دهیم. با ما در ادامه همراه باشید.

حکم ورشکستگی و شناخت تاجر

حکم ورشکستگی را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با چند مفهوم مهم آشنا شویم. همانطور که گفتیم در قانون ورشکستگی مختص افراد تاجر یا شرکت های تجاری است. بنابراین اولین مفهومی که باید بدانیم این است که تاجر کیست و شرکت تجاری به چه شرکتی گفته می شود؟

به طور کلی بر اساس قانون تجارت تاجر به فردی گفته می شود که به امور بازرگانی و تجاری مشغول باشد. در واقع مهمترین ویژگی تاجر بر اساس قانون این است که اصلی ترین و عمده ترین مسیر درآمد وی از طریق تجارت و معاملات بازرگانی باشد. بنابراین مالک یک سوپرمارکت یا یک کارخانه دار به عنوان تاجر در قانون شناخته می شود.

همچنین قانون شرکت تجاری را به عنوان یک شخص حقوقی معرفی کرده است. شرکت تجاری به شرکتی گفته می شود که بر اساس سرمایه ای معین با هدف کسب سود و درآمد اقدام به انجام معاملات تجاری یا کارهای خدماتی کنند. شرکت های تجاری انواع مختلفی دارند که از آن ها می توان به شرکت تجاری سهامی عام یا خاص اشاره کرد. حال بر اساس این دو تعریف می دانیم که حکم ورشکستگی برای چه کسانی صادر می شود.

حکم ورشکستگی و شناخت بدهی

یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که در تعریف ورشکستگی گفته شده است که میزان بدهی بیش از میزان درآمد باشد. حال سوال اینجاست که بدهی در قانون چگونه تعریف می شود؟

در حالت کلی قانون الزام خاصی برای نوع بدهی در نظر نگرفته است. یعنی بدهی می تواند به صورت مستقیم به امور تجاری تاجر یا شرکت مرتبط و یا این بدهی خارج از این دایره قرار گرفته باشد. در واقع اگر بخواهیم با ذکر یک مثال بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که ممکن است بدهی مربوط به یک معامله تجاری باشد و یا فرد بدهی مانند مهریه داشته باشد. در این صورت این بدهی می تواند بیش از میزان دارایی ها و درآمد فرد یا شرکت باشد. البته بدهی های غیر تجاری نمی تواند به تنهایی موجب توقف فعالیت تجاری تاجر یا شرکت شود مگر این که بتواند خللی در روند تجاری ایجاد کند.

شرایط صدور حکم ورشکستگی (2)
شرایط صدور حکم ورشکستگی (2)

زمان صدور حکم ورشکستگی

حال نوبت به این است که بدانیم قانون چه زمانی اقدام به صدور حکم ورشکستگی می کند؟ در کلام ساده تر شرایط حکم ورشکستگی چیست؟ به طور کلی دو شرط اساسی برای صدور رای ورشکستگی وجود دارد. شرط اول این است که فرد حقیقی تاجر یا فرد حقوقی به عنوان یک شرکت تجاری باشد. بنابراین در اولین گام باید تاجر بودن فرد یا شرکت تجاری بودن این شخصیت حقوقی اثبات شود.

شرط و ویژگی دوم این است که بر اساس فاکتورها و ادله  اثبات مختلف ثابت شود که میزان بدهی شخص بیش از میزان درآمد و دارایی های او باشد. به طور مثال دفاتر حساب، چک های صادر شده و … می تواند نشان دهد که میزان بدهی و میزان درآمد و دارایی های شخصی تاجر به چه صورت است. در صورتی که میزان بدهی بیش از میزان درآمد تاجر باشد و وی توانایی پرداخت بدهی های خود را نداشته باشد، قانون وی را ورشکسته می شناسد.

نکته مهمی که باید بدانید این است که در خصوص محاسبه بدهی های شخص، بدهی های روز و حال وی محاسبه می شود. در کلام ساده تر اگر این شخص چکی به موعد چند ماه دیگر داشته باشد، مبلغ این چک به عنوان بدهی وی منظور نخواهد شد. اما یکی از آثار مهم صدور حکم ورشکستگی این است که بدهای های آینده به حال منتقل می شود. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم می توانیم اینگونه بگوییم که بدهی های آینده در تعیین و صدور حکم ورشکستگی تاثیری ندارد، اما با صدور این حکم بدهی های آینده به حال منتقل می شود و در زمره بدهی های کلی تاجر یا شرکت در نظر گرفته خواهد شد.

به طور کلی در نظر داشته باشید که اثبات و صدور این حکم کار چندان ساده ای نیست و پیچیدگی های خاص خودش را دارد. در ضمن در شرایطی ورشکستی می تواند عواقب کیفری نیز داشته باشد. در این صورت یک وکیل کیفری با تجربه و مجرب است که می تواند کارکرد خوبی داشته باشد. نکته پایانی این است که خود تاجر یا شرکت تجاری، بدهکار یا بدهکاران و همچنین مدعی العموم می تواند نسبت به اعلام ورشکستگی در مجامع قضایی اقدام کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×