آشنایی هر چه بیشتر با جرم قاچاق سیگار

آشنایی هر چه بیشتر با جرم قاچاق سیگار (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

آشنایی هر چه بیشتر با جرم قاچاق سیگار

جرم قاچاق سیگار با توجه به فاکتورها و عوامل متعددی تعیین و مشخص می شود. یکی از مهم ترین قاچاق ها در سطح جهانی قاچاق سیگار است. سیگارهای قاچاق اغلب با مارک های ارزان قیمت و تقلبی در اختیار مردم قرار می گیرند. منظور از قاچاق خرید و فروش کالاهایی می باشد که در انحصار دولت بوده و معامله آن ها ممنوع است. همچنین وارد و صادر کردن کالایی که صادرات و واردات آن غیر قانونی و ممنوع می باشد قاچاق نام دارد.  

آیا قاچاق سیگار جرم است؟

بهتر است بدانید امروزه قانونگذاران با قاچاق به شدت برخورد می کنند، چرا به پیکره اقتصادی کشور صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند. قاچاق که اقتصاد سیاه و پنهان نامیده می شود، کاهش تولیدات داخلی را به  دنبال دارد. در واقع خرید و فروش کالاهایی که به صورت انحصاری در اختیار دولت هستند ممنوع است. سیگار، توتون و تنباکو که در دسته دخانیات قرار دارند، از جمله این کالاهای ممنوع به شمار می آیند. فردی که اقدام به خرید و فروش این کالاها نماید قطعا به عنوان قاچاقچی شناخته شده و مطابق با قوانین با آنها برخورد می شود. در واقع برای هر کاری که بر اساس قوانین کشور جرم شناخته می شود، مجازات آن نیز در قانون تعیین شده است.

جرم قاچاق سیگار نیز از این قاعده مستثنی نیست و در ادامه با آن آشنا خواهیم شد. در مراجع مختلف قوه قضاییه رسیدگی به جرم قاچاق کالا و ارز بر اساس میزان و نوع جرم انجام می شود. برای مثال قاچاق کالاهای ممنوع، قاچاق ‌های حرفه ای و  سازمان ‌یافته، قاچاق ارز و کالا در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب می باشد. همچنین سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه رسیدگی به دیگر پرونده های قاچاق کالا و ارز  همچون قاچاق کالای مشروط را دارد. در رابطه با کالاهای مشروط بهتر است بدانید با توجه به نیاز کشور و صلاح دید دولتمردان اجازه صادرات و واردات این کالاها در یک بازه زمانی  داده می شود و در زمان دیگر این مجوز صادر نمی شود. مبارزه با قاچاق از اهمیت بسیار بالایی برای قانونگذاران جمهوری اسلامی برخوردار است، از اینرو قانون های مجازات مختلفی برای قاچاقچیان در نظر گرفته می شود.

جرم قاچاق سیگار چیست؟

بهتر است بدانید جرم قاچاق سیگار بسته به تعداد دفعات انجام آن متفاوت می باشد. در بیشتر موارد مجازات دخانیات با ضبط کالای کشف شده همراه است. در صورتی که از شخص برای اولین بار کالای قاچاقی گرفته شود باید جریمه نقدی معادل دو برابر ارزش کالایی که از او گرفته شده پرداخت نمایید. جرم قاچاق سیگار برای شخصی که برای بار دوم این کار را مرتکب شده است نیز متفاوت می باشد. میزان جریمه نقدی برای بار دوم به چهار برابر جریمه اولیه افزایش پیدا می کند. همچنین جرم قاچاق سیگار برای شخصی که برای بار سوم این عمل را مرتکب شده متفاوت و سنگین تر است.

در صورتی که شخص برای بار سوم قاچاق سیگار را انجام داده باشد باید ۶ برابر کالای ضبط شده جریمه نقدی بپردازد. همچنین علاوه بر جریمه نقدی پارچه ای در محل کسب شخص قاچاقچی نصب می گردد و تخلف او به اطلاع عموم می رسد. در ضمن محل کسب این شخص مجرم به مدت ۶ ماه نیز باید تعطیل بماند. یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که آیا وسیله نقلیه حامل سیگار قاچاق ضبط می شود یا نه؟ بهتر است بدانید بر اساس قانون مجازات مرتکبین قاچاق مجوزی به منظور ضبط خودروهای حامل سیگار قاچاق وجود ندارد. این بدان معنی است که خودروی حامل سیگار قاچاق ضبط نمی شود.

آشنایی هر چه بیشتر با جرم قاچاق سیگار (1)

آیا سیگارهای ایرانی و خارجی که غیر از مسیر دولتی توزیع می شوند قاچاق است؟

بهتر است بدانید نگهداری، ورود، خرید و فروش انواع سیگارهای ایرانی و خارجی جرم بوده و اعمال ارتکابی حیثیت جزائی دارند. این نوع کالا مربوط به انحصار دولتاست، از اینرو ارتکاب آن جرم محسوب می شود. همچنین توزیع نمودن انواع سیگارهای داخلی در مسیری غیر از مسیر دولتی و فروش آنها با قیمت زائد بر نرخ رسمی دولتی قاچاق است. جرم قاچاق سیگار در این زمینه متفاوت می باشد.در این حالت شخص انجام دهنده جرم بر اساس قوانین مربوطه به گران فروشی مورد تعقیب کیفری قرار می گیرد.

آیا فروش و عرضه بیش از سه باکس سیگار قاچاق محسوب می شود؟

در ادامه مبحث آشنایی با جرم قاچاق سیگار یکی از سوالاتی که ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید این است که آیا فروش و عرضه بیش از سه باکس سیگار قاچاق محسوب می شود؟ یا نه؟ با توجه به رأی وحدت شماره۲۹/۲۶/۹/۱۳۶۴ هیئت عمومی دیوان عالی کشور و موضوع مواد یک و ۲۶ قانون مجازات قاچاق محسوب نمی شود. بهتر است بدانید در صورتی که ثابت شود سیگارها از کانال دولتی و توسط شرکت دخانیات ایران توزیع و عرضه شده نگهداری، خرید و فروش آنها قاچاق نبوده و مقام معاونت امنیتی وزارت کشور خصیصه کیفری برای آن نمی شناسد.

آشنایی هر چه بیشتر با جرم قاچاق سیگار (3)
آشنایی هر چه بیشتر با جرم قاچاق سیگار (3)

نگاهی بر ویژگی ها و قابلیت های وکیل قاچاق در زمینه بررسی جرم قاچاق سیگار

بهتر است بدانید قاچاق جرمی است که از محدوده کشور فراتر رفته و در برخی موارد به سطح بین المللی می رسد. برای پرونده قاچاق کالا باید وکیلی را انتخاب نمایید که با تمام مفاهیم قاچاق کالا به خوبی آشنا باشد. این شخص باید تشخیص دهد چه کالایی در رده کالاهای قاچاق قرار دارد. همچنین وکیل کالای قاچاق باید قادر باشد در سطح بین المللی نیز فعالیت کند. پرونده های قاچاق کالا اگر از نوع قاچاق کالاهای ممنوع باشد در دادسرا و دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار می گیرد.

در مقابل قاچاق کالای مشروط در سازمان تعزیرات حکومتی بررسی می شود، از اینرو یکی از ویژگی های مورد نیاز وکیل کالای قاچاق صلاحیت حضور در این مجامع است. داشتن رفتار محرمانه در قبال موکل و قاضی از دیگر خصوصیات مورد نیاز وکیل کالای قاچاق است. همچین این وکیل لازم است نهایت امانت داری را در حفظ اطلاعات موکل خود به خرج دهد. وکیل کالای قاچاق باید احساس مسئولیت و همیشه در دسترس باشد. تجربه و دانش بالای وکیل کالای قاچاق بهترین رمز موفقیت آنها در  این زمینه به شمار می آید. در واقع یک وکیل مجرب به راحتی می تواند به پرونده جرم قاچاق سیگار رسیدگی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×