آیا خالکوبی در ایران جرم است؟

آیا خالکوبی در ایران جرم است؟ (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

آیا خالکوبی در ایران جرم است؟

آیا خالکوبی در ایران جرم است و نمی توان آن را انجام داد؟

یکی از مواردی که در جامعه ی امروزی به محبوبیت بالایی در بین افراد مختلف دست پیدا کرده است، پدیده ای است که به عنوان “خالکوبی یا تاتو” از آن یاد می شود. اما آیا انجام خالکوبی در ایران جرم محسوب می شود یا نه؟ با توجه به اینکه در کشور ما قوانین بر اساس موازین شرعی تنظیم و ارائه می شوند، باید به این مهم توجه خاصی مبذول نمود. در واقع می توان این سوال را به این صورت بیان کرد که در کشورهای اسلامی و دارای قوانین شرعی، تاتو یا خالکوبی به عنوان جرم در قانون اساسی مطرح شده است یا خیر.

قوانین اسلامی به گونه ای نوشته شده اند که امکان تلخیص قوانین و بند های جدید از آنها بر اساس نیازهای روز و با توجه به شرایط جامعه، فراهم شده است. لذا قانون گذران برای موارد جدیدی همچون انجام خالکوبی یا tattoo در ایران، موازین قانونی را مشخص نموده اند. در این مقاله در صدد هستیم تا تمام موارد مرتبط با انجام خالکوبی و قوانین مرتبط با آن را برای شما توضیح دهیم.

پیشینه ی خالکوبی در ایران و جهان

یکی از قدیمی ترین هنرهای مرسوم در بین جوامع مختلف، tattoo یا خالکوبی نام دارد. خالکوبی در واقع فرایندی است که با ایجاد کردن طرح و نقش های دائمی روی پوست همراه است. این عمل باعث ماندگاری بیشتر طرح مورد نظر روی پوست خواهد شد. دلایل متفاوتی برای انجام خالکوبی در بین اقوام مختلف مطرح شده است. از جمله جالب ترین علت های مطرح شده می توان به مواردی همچون: زیباتر شدن، دوری از اجنه، افزون شدن مهر همسر به فرد یا دوری از چشم زخم یا همان چشم بد، اشاره کرد.

تعیین محلی که برای tattoo مورد استفاده قرار داده می شود نیز بر روی انتخاب طرح خالکوبی نقش بسیار موثری داشته است. به عنوان مثال افرادی که در گذشته به انجام خالکوبی در ایران مشغول بوده اند، بیشتر از  بازو برای انجام خالکوبی استفاده می کرده اند. یا اینکه اگر طرح مورد نظر یک گنجشک یا بوته گل باشد، طراحی آن را در کنار گردن انجام می داده اند.

کلمه ی tattoo برای نخستین بار از کشورهای حاشیه ی اقیانوس آرام وارد فرهنگ لغت بشر شده است. پیشینه ی خالکوبی در ایران نیز به دوره ی هخامنشی باز می گردد. تندیسه هایی در شهرهایی همچون لرستان یافت شده که دارای آثار خالکوبی بر روی بدن خود می باشند. شاعرانی همچون مولوی نیز در مثنوی معنوی خود از خالکوبی تحت عنوان کبودی زدن، یاد می کنند. بنابراین خالکوبی در ایران نیز از پیشینه ای نسبتا طولانی برخوردار است.

آشنایی با خالکوبی و انواع طرح های مجاز در ایران

برای انجام خالکوبی در ایران نیز همچون کشور های دیگر، محدودیت هایی وجود دارد. این محدودیت ها بیشتر از نقطه نظر عدم مغایرت طرح های خالکوبی در ایران با موازین قانونی مورد توجه قرار داده می شود. خالکوبی می تواند با هدف نشان دادن یک عقیده ی خاص در فرد یا تنها برای ایجاد زیبایی بیشتر روی پوست، انجام شده باشد. بنابراین قوانین هر کشور برای انجام خالکوبی، با توجه به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی تهیه و تنظیم می شود. در کشور ایران، خالکوبی یا تاتو را به دو بخش اصلی تقسیم می کنند. این دو بخش شامل تاتو صورت و تاتو بدن می باشد.

منظور از tattoo صورت استفاده از خط لب دائم، طراحی قاب ابرو و مواردی از این قبیل است. این نوع از خالکوبی در کشور ما از نظر قانونی با ممانعت خاصی مواجه نمی باشد. در واقع این نوع تاتو می تواند برای پوشاندن برخی نقص های صورت نیز مورد استفاده قرار داده شود. بنابراین اگر قصد دارید برای ایجاد قرینگی در لب یا ابروهای خود از تاتو استفاده کنید، می توانید بدون هیچ گونه محدودیت شرعی و قانونی این کار را انجام دهید.

اما انجام خالکوبی در ایران برای بدن و اعضاء همچون دست ها، با محدودیت هایی مواجه است. این محدودیت ها بیشتر از نقطه نظر عدم استفاده از طرح های مستهجن و هنجار شکن، مورد توجه قرار داده می شوند. وگرنه به صورت کلی؛ براساس قانون اساسی کشورمان، هیچگونه منع قانونی برای انجام تاتو در نظر گرفته نشده است. حتی در مورد استفاده از طرح های مغایر با هنجار های اجتماعی نیز، در صورتی که طرح مورد نظر در دید عموم نباشد( طراحی خالکوبی در نواحی پوشیده بدن انجام شده باشد)، مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده است.

مجازات خالکوبی های غیر متعارف در ایران

بر اساس قانون مجازات اسلامی برای اقدامات منجر شونده به جریحه دار شدن عفت عمومی( tattoo های هنجارشکن)، مجازات مقرر در نظر گرفته شده است. در ماده ی 638 از قانون مجازات اسلامی بیان شده است که: “هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم میگردد. در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی باشد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد”. از همین بند قانون اساسی می توان استناد کرد که استفاده از tattoo به عنوان عملی که نفس آن دارای کیفر نمی باشد مجاز است. اما در صورتی که طراحی انجام گرفته باعث جریحه دار شدن عفت عمومی شده باشد، از مجازات تعیین شده برای برخورد با فرد خاطی استفاده خواهد شد. 

آیا خالکوبی در ایران جرم است؟ (3)
آیا خالکوبی در ایران جرم است؟ (3)

انجام خالکوبی در ایران و قوانین شرعی مرتبط با آن

با توجه به اینکه در فرایند tattoo رنگدانه های مورد استفاده به زیر پوست منتقل می شوند، لذا هیچ گونه سدی بین تماس آب با پوست بدن ایجاد نخواهد شد. در نتیجه می توان بیان کرد که انجام خالکوبی باعث ایجاد اشکال در فرایندهای منجر شونده به طهارت فرد همچون: وضو یا غسل نمی شود. بسیاری از مراجع اسلامی نیز در فتوا های خود از عدم مغایرت خالکوبی و تاتو برای وضو گرفتن یا غسل کردن صحبت کرده اند. همچنین مراجع اسلامی تاکید مشخصی بر عدم استفاده از طراحی های خلاف عرف و مستهجن داشته اند. در نتیجه از نظر شرعی نیز مخالفتی برای انجام خالکوبی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×