آیا قاتل با سند آزاد می شود؟

آیا قاتل با سند آزاد می شود؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

آیا قاتل با سند آزاد می شود؟

آیا قاتل با سند آزاد می شود؟

چگونه قاتل با سند آزاد می شود؟ در چه شرایطی قاتل با سند آزاد می شود؟ در چه موقعیتی قاتل با سند آزاد می شود؟ آیا  به واسطه کارکرد وکیل پایه یک دادگستری قاتل با سند آزاد می شود؟ بهترین شرایطی که قاتل با سند آزاد می شود چیست؟ آیا با نظر قانون قاتل با سند آزاد می شود؟ آیا به کمک وکیل قاتل با سند آزاد می شود؟ در کدام مرجع قضایی قاتل با سند آزاد می شود؟ آیا در دادسرا قاتل با سند آزاد می شود؟

قاتل با سند آزاد می شود و این مسئله هیچ منع قانونی ندارد. البته برای درک این مسئله باید ابتدا بتوانیم با دو مفهوم بسیار مهم آشنا شویم. اول این که باید بدانیم قاتل کیست. در واقع اولین مسئله ای که وجود دارد شناخت مفهوم قاتل از نظر متهم و مجرم است. نکته دومی که در این بین وجود دارد مفهوم قرار و حکم است. در واقع آزادی قاتل به واسطه سند تحت عنوان قرار صادر می شود و یا امکان صدور حکم توسط دادگاه نیز وجود دارد؟

به طور کلی ما در این مقاله به دنبال این هستیم که بدانیم در چه شرایطی قاتل با سند آزاد می شود و چگونه یک فرد می تواند از این شرایط استفاده کند. این مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم. از این رو در ادامه ابتدا به مفهوم جرم قتل و شناخت قاتل به عنوان مجرم و متهم می پردازیم. چرا که شناخت این تفاوت ها می تواند به ما نشان دهد که در چه شرایطی قاتل با سند آزاد می شود. با ما در ادامه همراه باشید.

شرایطی قاتل با سند آزاد می شود از دید بنیادی

در شرایطی قاتل با سند آزاد می شود که قانون اجازه این کار را به مجریان داده باشد. در واقع امکان آزادی متهم به قتل به واسطه وثیقه یا سند وجود دارد اما این مسئله شرایط خاصی دارد. در واقع به واسطه همین شرایط خاص است که کمتر دیده یا شنیده می شود که قاتل با سند آزاد می شود. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

همانطور که می بینید در بالا از عنوان ” متهم ” به قتل استفاده شده است. متهم کسی است که ممکن است جرمی انجام داده باشد و یا جرم برای وی اثبات نشود. در کلام ساده تر زمانی که فرد در مسیر دادرسی قرار می گیرد و دادسرا و دادگاه رای به محکومیت وی صادر نکرده باشند تحت عنوان متهم شناخته می شود. متهم به عنوان فردی است که احتمالا مجرم است اما هنوز از دید قانون مجرم شناخته نمی شود.

بنابراین وقتی گفته می شود قاتل با سند آزاد می شود زمانی امکان پذیر است که فرد تحت عنوان متهم به قتل در دادسرا حاضر شده باشد بدین معنی است که هنوز جرم قتل برای وی اثبات نشده است و ما نمی توانیم وی را به عنوان قاتل بشناسیم. آن چیزی که باید در خصوص آزادی قاتل به واسطه سند یا وثیقه بدانید این است که تنها قاتل به عنوان متهم است که می تواند از این شرایط استفاده کند. یک فردی که در حال طی محکومیت خود به جرم قتل است نمی تواند از این ابزار استفاده کند.

شرایطی که قاتل با سند آزاد می شود در عمل

قاتل با سند آزاد می شود و قانون این امکان را در مسیر اثبات جرم برای متهم به قتل قرار داده است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که آزادی متهم به قتل به واسطه وثیقه درخواستی است که در برابر قرار بازداشت متهم صادر شده است. مجامع قضایی از دو نوع رای بهره می برند. حکم و قرار این دو نوع رای را تشکیل می دهند. حکم در موضوعیت دعوی و با قاطعیت صادر می شود اما قرار یکی از این دو ویژگی را ندارد.

اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که قرار مانند یک ابزار بسیار مهم این امکان را در اختیار دادسرا و دادگاه قرار می دهد که بتواند روند دعوی و پرونده را کنترل کند. یادتان باشد که دادگاه توانایی صدور هر دو نوع رای را دارد اما دادسرا تنها می تواند نسبت به صدور قرار اقدام کند.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که قرار بازداشت موقت از جمله قرارهای تامین شناخته می شود. قانون به واسطه این قرار در نظر دارد جان، مال یا حقوق بزه دیده را حفظ کند. بنابراین دادستان با صدور قرار بازداشت متهم به قتل در نظر دارد بتواند منافع بزه دیده و خانواده مقتول را حفظ کند. اما توجه داشته باشید که قانون شرایط استفاده از قرار بازداشت موقت را بیان کرده است. بر این اساس در خصوص جرم قتل دادستان تنها می تواند برای متهم به قتل عمد قرار بازداشت صادر کند.

اما در خصوص حکم حبس مجرم به قتل باید گفت که امکان آزادی این فرد به واسطه تودیع وثیقه وجود ندارد. مگر در شرایط و حالت های بسیار خاص که شاید یک وکیل کیفری مجرب بتواند در این خصوص راهنمایی های مناسب را به شما ارائه دهد.

آیا قاتل با سند آزاد می شود؟ (1)
آیا قاتل با سند آزاد می شود؟ (1)

شرایط تعیین شده در قانون برای آزاد متهم به قتل

همانطور که آزادی به واسطه وثیقه در امور قتل عمد تنها برای متهم امکان پذیر است. اما برای استفاده از این ابزار نیز ویژگی ها و شرایط خاصی وجود دارد. در واقع اولین مسئله این است که میزان وثیقه نباید از میزان خسارت وارد شده کمتر باشد. با توجه به این مسئله می توان گفت که حداقل میزان ارزش سند تودیع شده  به اندازه دیه یک انسان کامل باشد.

همچنین یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند زمانی می تواند برای موکل خود درخواست آزادی به واسطه تودیع وثیقه داشته باشد که دادگاه مطمئن باشد موکل وی به مسیر دادرسی باز می گردد و بیم مخفی شدن وی وجود ندارد. از طرف دیگر باید امنیت جانی خانواده مقتول تضمین شود. در واقع این احتمال وجود نداشته باشد که متهم به قتل برای فرار از این مسیر دست به قتل خانواده مقتول بزند و یا بخواهد تغییری در نظر شاهدان ایجاد کند. در واقع زمانی قاتل با سند آزاد می شود که دادگاه نسبت به ثابت بودن روند دادرسی اطمینان حاصل کند. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×