ارزش قضایی تامین دلیل

ارزش قضایی تامین دلیل (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

ارزش قضایی تامین دلیل

ارزش قضایی تامین دلیل در قانون

ارزش قضایی تامین دلیل چیست؟ ارزش قضایی تامین دلیل چقدر است؟ مهمترین نکات مربوط به ارزش قضایی تامین دلیل چیست؟ چگونه می توان بهترین کارایی را در خصوص ارزش قضایی تامین دلیل داشته باشیم؟ ارزش قضایی تامین دلیل چه تاثیری در روند دعوی دارد؟ مهمترین شرایط مربوط به ارزش قضایی تامین دلیل چیست؟ چه چیزی ارزش قضایی تامین دلیل را تعیین می کند؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ارزش قضایی تامین دلیل چیست؟ آیا ارزش قضایی تامین دلیل برابر با اثبات دلیل در دادگاه است؟

ارزش قضایی تامین دلیل یکی از سوالات و چالش های مهم در جامعه امروز شناخته می شود. در واقع افرادی که می خواهند درگیر یک پروسه قضایی شوند اگر با یک وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کرده باشند به خوبی می دانند که پیش از شروع به اقدام قانونی می توانند در مواقعی که نیاز دارند از ابزار تامین دلیل استفاده کنند. در کلام ساده اگر بخواهیم این ابزار را تعریف کنیم تا بر اساس آن ارزش قضایی تامین دلیل را متوجه شویم می توانیم اینگونه بگوییم که تامین دلیل به نوعی یک رونوشت و داشتن صورت جلسه رسمی و کارشناسی شده از یک مدرک یا دلیل است. علت استفاده از تامین دلیل این است که طرف مدعی این احتمال را می دهد که تا زمان جلسه رسیدگی و یا در طی پروسه قضایی ممکن است دلیل از بین برود و یا تغییراتی در آن ایجاد شود. ا این رو این فرد می تواند با ارائه دادخواست تامین دلیل نسبت به حفظ ارزش دلیل و مدرک خود اقدام کند.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که ارزش قضایی تامین دلیل چیست؟ در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم آیا دادگاه حقوقی یا کیفری ارزشی برای تامین دلیل به عنوان یک دلیل مستقل قائل هستند یا خیر؟ آیا تامین دلیل می تواند به همان اندازه دلیل اصلی در دادگاه کارایی داشته باشد؟ این ها مهمترین سوالاتی است که ما در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

ارزش قضایی تامین دلیل و بررسی چند مفهوم

ارزش قضایی تامین دلیل را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا با مفاهیمی مانند دلیل و تامین دلیل در قانون آشنا شویم. در کلام ساده تر ابتدا ما باید بدانیم که قانون چه تعریفی از تامین دلیل ارائه داده است و بر اساس کدام ویژگی های تامین دلیل است که می توان کارایی های لازم را از آن انتظار داشت.

یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که همه چیز در مسیر حقوقی و کیفری به دلیل بستگی دارد. در کلام ساده تر این دلیل و مدرک است که نشان می دهد کدام یک از ادعاهای طرفین درست است. حتی اگر قانون به عنوان مدعی العموم در این بین حضور داشته باشد نیز باید در جهت محکومیت فرد مقابل دلیل و مدرک قابل قبولی ارائه شود.

اما در مواقعی امکان استفاده از مدارک وجود ندارد و یا تا زمان برگزاری جلسه دادگاه این دلیل از بین می رود. قانون برای صدور رای تنها بر اساس دلایل و مدارک ارائه شده اتکا می کند. بنابراین شما نمی توانید از مدرکی در دادگاه استفاده نمایید که عملا وجود ندارد و یا تغییری در آن ایجاد شده است.

به طور مثال فرض کنید شما به عنوان خواهان در یک دعوی شرکت خواهی کرد. یکی از مهمترین مدارک و دلایی شما شهادت فردی است که طی یک هفته آتی از کشور خارج می شود. این در حالی است که دادگاه بعد از یک ماه دیگر تشکیل خواهد شد. بنابراین عملا این فرد نمی تواند از شاهد خود استفاده کند. در چنین شرایطی قانون ابزار تامین دلیل را عنوان می دهد.

تامین دلیل از دید قانون بدین معنی است که فرد می تواند بدون ورود به دعوی، رونوشت رسمی و قابل اتکا از دلیل خود تهیه کند و این رونوشت را در زمان تشکیل جلسه به دادگاه ارائه دهد. در کلام ساده تر در همین مثال زده شده فرد می تواند با درخواست تامین دلیل، رونوشتی رسمی از شهادت فرد در اختیار داشته باشد و این رونوشت را در زمان لازم به دادگاه ارائه دهد. حال سوال اصلی که می خواهیم در خصوص ارزش قضایی تامین دلیل بدانیم این است که آیا این رونوشت ارزشی قانون و اعتباری برابر با شهادت اصلی دارد یا خیر؟

ارزش قضایی تامین دلیل بر اساس چند نکته

ارزش قضایی تامین دلیل بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی، می تواند برابر با خود مدرک و دلیل باشد. در کلام ساده تر شهادت فرد شاهد در دادگاه ارزشی برابر با ارزش رونوشت رسمی او توسط کارشناس قوه قضاییه ( تامین دلیل ) دارد. بنابراین در مثال گفته شده فرد می تواند با درخواست تامین دلیل نسخه ای رسمی و قابل ارائه به دادگاه از شهادت فرد در اختیار داشته باشد و با ارائه این رونوشت به دادگاه نسبت به اثبات ادعای خود اقدام کند.

اما در خصوص ارزش قضایی تامین دلیل چند نکته وجود دارد. اول این که تامین دلیل به معنی اثبات دلیل نیست. در واقع دادگاه یا شورای حل اختلاف با انتخاب یک کارشناس وی را مکلف به تهیه رونوشت و گزارش رسمی از دلیل می کند. در کلام ساده تر کارشناس هیچ دخالتی در دلیل نمی تواند داشته باشد. وی تنها موظف به برداشت رونوشت از مدرک است و نمی تواند آن را بررسی کند. بنابراین یادتان باشد که تامین دلیل و انجام کارشناسی مدرک به هر ترتیب تحت عنوان اثبات این دلیل نخواهد بود.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که درخواست تامین دلیل به عنوان یک درخواست مجزا شناخته می شود. یعنی طرفین دعوی پیش از ورود به مسیر قضایی و یا در حین بررسی دعوی می توانند این درخواست را داشته باشند. این درخواست در مسیری مجزا از دعوی مورد بررسی قرار می گیرد و با تایید آن کارشناس از دلیل رونوشت تهیه می کند.

نکته مهم دیگری که یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند این که دادخواست تامین دلیل عمدتا توسط شورای حل اختلاف مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین این درخواست از نوع درخواست های غیر مالی محسوب می شود. بنابراین هزینه تامین دلیل هر سال توسط قوه قضاییه به صورت مشخص و مقطوع تعیین می گردد. این ها مهمترین نکاتی است که باید به آن ها توجه داشته باشید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×