نداشتن رابطه زناشویی و طلاق

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق در قانون

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق چیست؟ شرایط نداشتن رابطه زناشویی و طلاق چیست؟ چگونگی نداشتن رابطه زناشویی و طلاق چیست؟ روش اثبات نداشتن رابطه زناشویی و طلاق چیست؟ مسیر اثبات نداشتن رابطه زناشویی و طلاق چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص نداشتن رابطه زناشویی و طلاق چیست؟ نداشتن رابطه زناشویی و طلاق در کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟ شرایط مهریه در خصوص نداشتن رابطه زناشویی و طلاق چگونه است؟ نداشتن رابطه زناشویی و طلاق از طرف زوجه چگونه است؟ نداشتن رابطه زناشویی و طلاق از طرف زوج چگونه است؟

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق یکی از مسائل شایع امروز در جامعه محسوب می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که یکی از اساس های زندگی مشترک میان زن و مرد، داشتن رابطه زناشویی است. این اصل به عنوان یک نیاز جسمی و روحی نیز در انسان ها شناخته شده است. حال سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که اگر در زندگی مشترک یکی از طرفین توانایی برقراری رابطه جنسی را نداشته باشد و یا نخواهد این رابطه را داشته باشد، طرف مقابل چه اقدامی می تواند انجام دهد؟ آیا قانون از نظر حقوقی برای وی مسیری پیش بینی کرده است یا خیر؟

سوال مهم دیگری که در خصوص نداشتن رابطه زناشویی و طلاق وجود دارد این است که در صورت فسخ یا طلاق به واسطه عدم رابطه زناشویی وضعیت مهریه به چه شکلی خواهد بود؟ این مسئله بسیار مهمی است که امروز در جامعه در خصوص آن سوالات و چالش های بسیاری وجود دارد. حال در ادامه به این سوالات خواهیم پرداخت. همچنین می خواهیم این مسئله را از دیدگاه زن و مرد به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق از طرف زوج

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق یکی از اتفاقاتی است که در جریان زندگی مشترک ممکن است رخ دهد. حال اگر در یک زندگی مشترک زن به هر دلیل نخواهد یا نتواند نسبت به برقراری رابطه زناشویی اقدام کند، آیا زوج می تواند نسبت به فسخ نکاح یا طلاق اقدام کند؟

در خصوص نداشتن رابطه زناشویی و طلاق از طرف زوج باید به این مسئله توجه کنیم که علت عدم برقرار شدن رابطه زناشویی از سمت زوجه چیست. در واقع اگر زوجه به دلایل جسمی مانند قرن، جذام، برص و … امکان برقراری رابطه زناشویی را نداشته باشد، زوج این حق را دارد که نکاح را فسخ کند.

فسخ نکاح از نظر بنیادی و عملکردی با طلاق متفاوت است. یکی از مهمترین تفاوت های این مسئله این است که اگر زوج به دلیل مسائل گفته شده در بالا اقدام به فسخ نکاح کند، اگر رابطه زناشویی صورت نگرفته باشد زن حق دریافت مهریه را ندارد. اگر چنان چه رابطه زناشویی برقرار شده باشد، زن می تواند مهر المثل را دریافت کند.

اما اگر زوجه به دلایل روحی و یا به هر دلیل دیگری نخواهد وارد رابطه زناشویی با زوج شود عملا در حال عدم تمکین خاص است. زوج در این حالت می تواند از دادگاه درخواست تمکین زوجه را نماید. در صورت عدم تمکین مجدد این حق به زوج داده می شود که نسبت به طلاق اقدام کند. در این صورت اگر رابطه زناشویی برقرار نشده باشد زوجه می تواند نیمی از مهریه را مطالبه کند و اگر رابطه زناشویی برقرار شده باشد، زوجه مستحق دریافت تمام مهریه است. این نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق (2)
نداشتن رابطه زناشویی و طلاق (2)

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق از طرف زوجه

نداشتن رابطه زناشویی و طلاق می تواند از سمت زوجه باشد. در کلام ساده تر زوجه نیز می تواند نسبت به عدم برقراری رابطه زناشویی به دادگاه شکایت کند و از طریق آن نسبت به طلاق از زوج اقدام کند. در این خصوص نیز دو حالت وجود دارد. این موضوعی است که وکیل حقوقی نیز به خوبی به آن آگاه است.

در واقع اگر عدم برقراری رابطه زناشویی ناشی از عدم توانایی جسمی مرد مانند خضا، عنن و … باشد، زن با اثبات این مسئله می تواند نسبت به فسخ نکاح اقدام کند. در کلام ساده تر در صورت وجود چنین بیماری هایی در مرد و غیر قابل درمان بودن آن ها حق فسخ به زن داده می شود. با فسخ رابطه نکاح بر اساس عیب مرد، زوجه می تواند مهریه خود را مطالبه کند. اگر رابطه زناشویی برقرار شده باشد تمام مهریه باید پرداخت شود در صورتی که رابطه زناشویی برقرار نشده باشد زن تنها می تواند نیمی از مهریه خود را مطالبه کند.

اما نداشتن رابطه زناشویی و طلاق در صورتی که زوج توانایی برقراری رابطه داشته باشد و نخواهد این رابطه را برقرار کند برای زوجه به چه شکل خواهد بود؟ در این صورت وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی می داند که زن بر اساس قاعده عسر و حرج می تواند نسبت به طلاق از مرد اقدام کند.

در واقع با توجه به این مسئله که داشتن رابطه زناشویی و رابطه جنسی از نیازهای اساسی و غیر قابل انسان به شمار می رود، محروم شدن از نیاز باعث بروز انواع مشکلات روحی و روانی می شود. از این رو زوجه می تواند با اثبات این سختی بر اساس قاعده گفته شده نسبت به طلاق از زوج اقدام کند. توجه داشته باشید که در این حالت نیز زوجه حق دریافت مهریه را در صورت برقراری رابطه زناشویی به صورت کامل دارد. در صورتی که رابطه زناشویی برقرار نشده باشد زوجه می تواند نیمی از مهریه خود را مطالبه کند.

مسئله ای که وجود دارد این است که نداشتن رابطه زناشویی و طلاق از جمله مسائل پیچیده در قانون حقوقی ایران محسوب می شود. از این رو پیشنهاد ما این است که در این مسیر حتما از یک وکیل مجرب و با تجربه استفاده کنید. در واقع یک وکیل با تجربه به خوبی می داند که اثبات عدم رابطه زناشویی و دلایل آن می تواند سختی های خاصی داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید در این مسیر سریع تر به نتیجه برسید حتما از یک وکیل مجرب استفاده کنید و یا با یک مشاور حقوقی مشورت کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×