فرق چک و سفته

فرق چک و سفته (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فرق چک و سفته

فرق چک و سفته از نظر قانون

فرق چک و سفته چیست؟ فرق چک و سفته در قانون چیست؟ چگونه می توان فرق چک و سفته را متوجه شد؟ فرق چک و سفته از نظر کاربردی چیست؟ شباهت و فرق چک و سفته چیست؟ چه زمانی می توان از فرق چک و سفته استفاده کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرق چک و سفته چیست؟ مهمترین نکات مربوط به فرق چک و سفته چیست؟ کارکرد مراجع قضایی در خصوص فرق چک و سفته چیست؟ فرق چک و سفته از نظر مسیرهای قانونی چیست؟ آیا فرق چک و سفته در مسیر شکایت تاثیرگذار است؟

فرق چک و سفته یکی از مهمترین سوالاتی است که افراد در جامعه می پرسند. در واقع هر دو این موارد به عنوان اسناد مهم تجاری شناخته می شود. بر اساس این اسناد امکان برقراری روابط تجاری و عادی در جامعه میان افراد ایجاد می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است که چک سندی است که به سادگی در اختیار همه افراد وجود ندارد، از این رو خود به خود اعتبار بالایی پیدا کرده است. در حالی که سفته به عنوان یک سند مهم تجاری به سادگی از طریق شعبات بانک های مختلف و یا از طریق دکه های روزنامه فروشی در دسترس قرار دارد. حال سوال اینجاست که در روابط اجتماعی فرق چک و سفته چیست؟ همچنین می خواهیم بدانیم تفاوت این دو سند از نظر وصول و شکایت قانون چیست. این ها مهمترین مواردی است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید.

فرق چک و سفته از نظر بنیادی

فرق چک و سفته را اگر بخواهیم از فردی عادی پرس و جو کنیم احتمالا با این پاسخ مواجه می شویم که چک یک سند رسمی محسوب می شود. این در حالی است که سفته به سبب این که به راحتی در اختیار تمامی افراد جامعه قرار دارد نمی توان آن را یک سند رسمی دانست.

اما از نظر قانونی اگر بخواهیم بیان کنیم، چک و سفته هر دو سندی غیر رسمی شناخته می شود. به طور کلی در قانون ایران دو نوع سند تعریف شده است. اسناد رسمی سندی محسوب می شود که توسط نماینده رسمی قانون تنظیم و ثبت شده باشد، این در حالی است که اسناد غیر رسمی یا عادی این چنین شرایطی را ندارند. بر اساس این تعریف چک و سفته به گفته وکیل حقوقی هر دو به عنوان یک سند عادی شناخته می شود.

اما از مهمترین فرق چک و سفته این است که چک با وجود این که یک سند عادی شناخته می شود، اما امکانات و ویژگی های نزدیک به سند رسمی را دارد. در واقع شما برای وصول چک می توانید از طریق اجراییه و اداره ثبت اقدام کنید. در حالی که این مسیر تنها برای استفاده اسناد رسمی پیش بینی شده است. این در حالی است که اداره ثبت برای سفته چنین امکانی را در نظر نگرفته است.

بنابراین توجه داشته باشید با وجود این که هر دو این اسناد از منظر قانونی سند غیر رسمی شناخته می شوند، اما چک سندی است که امکانات ویژه اسناد رسمی را در اختیار دارد و به نوعی می توان آن را در عمل یک سند رسمی دانست. حال در ادامه می خواهیم بر اساس این ویژگی و بنیاد بدانیم که فرق چک و سفته در عمل چیست.

فرق چک و سفته در عمل

فرق چک و سفته را اگر بخواهیم به صورت عملی بیان کنیم می توانیم این گونه بگوییم که چک امکان شکایت کیفری و حقوقی را به دریافت کننده آن می دهد در حالی که سفته تنها از مسیر حقوقی قابل پیگرد و بررسی است. در کلام ساده تر فرد دریافت کننده چک برای وصول مبلغ چک می تواند از مسیر کیفری و حقوقی شکایت کرده و بر علیه صادر کننده چک اعلام جرم نماید اما این چنین امکانی برای وصول سفته وجود ندارد.

توجه داشته باشید که امکان صدور حکم حبس برای صادرکننده سفته وجود دارد، اما این حبس تحت عنوان سابقه کیفری برای صادر کننده سفته منظور نخواهد شد. این اولین و شاید مهمترین تفاوت فرق چک و سفته محسوب می شود. از دیگر تفاوت های این دو سند مهم تجاری در این است که برای استفاده از مسیر قانونی برای چک 15 روز از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت و برای سفته ده روز زمان وجود دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای صدور گواهی عدم پرداخت چک نیازی به پرداخت هزینه ای اضافی وجود ندارد، اما برای واخواست سفته نیاز است که فرد حدود دو درصد از میزان مبلغ سفته را به عنوان هزینه آن پرداخت نماید. از دیگر فرق چک و سفته می توان به این نکته اشاره کرد که صادر کننده چک امکان انکار امضای چک را ندارد. مگر این که دلیل قانع کننده ای مبنی بر جعلی بودن آن ارائه دهد. این در حالی است که صادر کننده سفته به سادگی امکان انکار امضای سفته را در دادگاه خواهد داشت. این نکته مهمی است که وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است.

فرق چک و سفته (1)
فرق چک و سفته (1)

فرق چک و سفته در جامعه

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که عمدتا در روابط تجاری و بر اساس هدف نقل و انتقال مالی از چک استفاده می شود. چرا که از نظر قانونی نیز صدور چک به معنای پرداخت وجه می باشد. اما سفته عمدتا می تواند نقش ضمانت از انجام یک کار محسوب شود. این مسئله بسیار مهمی است که در خصوص فرق چک و سفته وجود دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که صاحب یا همان صادر کننده چک امکان شکایت و یا پیگیری چک مفقود شده را دارد. در کلام ساده تر در قانون برای این مسئله شرایط خاصی پیش بینی شده است. اما اگر صاحب سفته نمی تواند نسبت به مفقودی سفته خود کار قانونی خاصی انجام دهد. چرا که اساسا این مسئله در قانون پیش بینی نشده است.

به عنوان آخرین فرق چک و سفته باید به این نکته توجه داشته باشید که وجود لاشه چک به عنوان اماره قانونی می تواند موجب مختومه شدن پرونده را فراهم بیاورد، اما وجود لاشه سفته به عنوان اماره قضایی این امکان را فراهم نمی کند.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×