استشهادیه انحصار وراثت چیست؟

استشهادیه انحصار وراثت چیست؟ (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

استشهادیه انحصار وراثت چیست؟

استشهادیه انحصار وراثت چیست؟

استشهادیه انحصار وراثت به چه معنی است؟ استشهادیه انحصار وراثت چه کارکردی دارد؟ چرا از استشهادیه انحصار وراثت استفاده می شود؟ نکات مربوط به استشهادیه انحصار وراثت چیست؟ شرایط استفاده از استشهادیه انحصار وراثت چیست؟ آیا استشهادیه انحصار وراثت ضروری است؟ چرا از استشهادیه انحصار وراثت استفاده می شود؟ شرایط افراد در استشهادیه انحصار وراثت چیست؟ چه کسانی می توانند در استشهادیه انحصار وراثت گواهی دهند؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص استشهادیه انحصار وراثت چیست؟

استشهادیه انحصار وراثت یکی از مدارک لازم در جهت صدور گواهی انحصار وراثت می باشد. بنابراین اگر وراث از قانون و دادگاه بخواهد که برای آن ها گواهی انحصار وراثت صادر کند، لازم است که مدارک مختلفی به دادگاه ارائه دهند. یکی از مهمترین این مدارک استشهادیه انحصار وراثت است.

ما در ادامه می خواهیم بدانیم که شرایط استفاده از استشهادیه انحصار وراثت چیست و چگونه این فرم باید پر شود. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که استشهادیه انحصار وراثت یک نوع فرم از پیش تعیین شده است که در آن شاهدان غیر وارث گواهی می دهند که متوفی از چه اموالی برخوردار است و کدام افراد به عنوان وارث شناخته می شوند. این گواهی یکی از مهمترین مدارک برای گرفتن گواهی انحصار وراثت محسوب می شود. حال در ادامه می خواهیم بدانیم این گواهی چه شرایطی دارد و برای تکمیل این استشهادیه چه نکاتی را باید رعایت کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

استشهادیه انحصار وراثت و نگاه به چند مفهوم

استشهادیه انحصار وراثت را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با برخی از مفاهیم از جمله وراثت و گواهی انحصار وراثت آشنا شویم. هر وکیل حقوقی به خوبی می داند که هر فرد در زمان حیات خود از حقوق متعددی برخوردار است. یکی از مهمترین این حقوق، حق مالکیت است. در کلام ساده تر همه افراد جامعه از همان لحظه تولد تا مرگ این حق را دارند که مالکیت خودشان را حفظ کنند. ( البته به جز در شرایطی که قانون حق مالکیت را منع کرده باشد )

اما مسئله ای که وجود دارد این است که انسان بعد از مرگ از تمامی حقوق خود محروم می شود. بنابراین این فرد نمی تواند مالکیت خود را بعد از مرگ همچنان حفظ کند. بنابراین سوال مهمی که وجود دارد این است که بعد از مرگ یک فرد چه بر سر اموال او می آید؟ در واقع عاقبت این اموال چگونه تعیین می شود؟ در هر جامعه و قانونی شرایط خاصی برای این حالت پیش بینی شده است. در ایران نیز این مسئله بر اساس قوانین و شرایط اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.

در کلام ساده تر شرایط تعیین وضعیت اموال متوفی بر اساس شرایطی است که اسلام آن را تعیین کرده است. به این قانون انحصار وراثت گفته می شود. بر اساس این قانون مشخص می شود که چه کسانی با چه نسبتی به عنوان مسئول و صاحب اموال شناخته می شوند. در کلام ساده تر بر اساس قانون انحصار وراثت دو بخش اساسی مورد بررسی قرار می گیرد. اول این که چه کسانی به عنوان وارث شناخته می شوند در بخش دوم نیز مشخص می شود که هر کدام  از این افراد چند درصد اموال را صاحب خواهند شد.

توجه داشته باشید که با فوت یک فرد تمامی اموال او چه به صورت نقدی و چه غیر نقدی توقیف می شود و تا زمان انحصار وراثت امکان استفاده از آن و یا انتقال آن به غیر وجود ندارد. بنابراین لازم است که برای تقسیم اموال و مشخص شدن مالکان آن وراث از مسیر انحصار وراثت اقدام کنند. برای انجام انحصار وراثت لازم است که وراثت مدارک خاصی ارائه دهند. یکی از مهمترین این گواهی استفاده از استشهادیه انحصار وراثت است.

استشهادیه انحصار وراثت چیست؟ (3)
استشهادیه انحصار وراثت چیست؟ (3)

استشهادیه انحصار وراثت و کارکرد آن

استشهادیه انحصار وراثت یک مدرک لازم برای صدور گواهی انحصار وراثت شناخته می شود. کارکرد اصلی این استشهادیه این است که نشان دهد افراد آشنا به خانواده مذکور و این افراد، گفته های وراث را تایید می کنند. اولین نکته ای که باید در خصوص استشهادیه انحصار وراثت بدانید این است که این استشهادیه توسط افراد غیر از وراث باید پر شود. در واقع در این استشهادیه افرادی شهادت می دهند که خودشان به عنوان منتفع از دید قانون و دادگاه شناخته نمی شوند.

نکته مهم دیگر این است که شاهدانی که این استشهادیه را پر می کنند نباید دارای سابقه کیفری باشند. همچنین اگر این استشهادیه به ضرر فردی باشد، شاهد نباید با وی از نظر حقوقی دعوی داشته باشد. در غیر این صورت شهادت وی مردود اعلام می شود.

آن چیزی که در این گواهی به آن شهادت داده می شود تعداد پسران، دختران، در قید حیات بودن والدین و یا تعداد همسران متوفی است. همچنین مسئله دیگری که در این شهادت نامه به آن اشاره می شود میزان حدودی و تخمینی اموال متوفی است. بر اساس استشهادیه انحصار وراثت است که دادگاه می تواند حدود  سخنان وراث و اموال ارائه شده را متوجه شود.

استشهادیه انحصار وراثت و شهادت دروغ

حال این سوال ممکن است مطرح شود که اگر یکی از شاهدان بنا بر هر دلیلی اقدام به شهادت دروغ کرده باشد، دادگاه چه تصمیمی در این خصوص می گیرد؟ یک وکیل کیفری به خوبی می داند که بر اساس قانون کیفری، شهادت دروغ یک جرم محسوب می شود. بنابراین با اثبات شهادت دروغ، وی مجرم شناخته خواهد شد.

علاوه بر این مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است ک استشهادیه انحصار وراثت باید توسط کسانی پر شود که از نظر اخلاقی و اجتماعی صلاحیت های لازم را داشته باشند. به نوعی فردی که فساد اخلاقی او مشخص شده و یا کسی که شغل اجتماعی مناسبی ندارند ( به طور مثال متکدی هستند ) به عنوان شاهد مورد قبول واقع نیست. این ها از مهمترین شرایطی است که باید در خصوص استشهادیه انحصار وراثت به آن توجه داشته باشید. اگر فکر می کنید در این مسیر نیاز به کمک و راهنمایی بیشتری دارید می توانید از یک وکیل یا یک مشاور حقوقی با تجربه و مجرب کمک بگیرید. این مسئله می تواند شما را سریع تر به نتیجه برساند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×