فرق قاضی با دادستان

فرق قاضی با دادستان (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فرق قاضی با دادستان

فرق قاضی با دادستان از منظر قانون

فرق قاضی با دادستان چیست؟ مهمترین نکات فرق قاضی با دادستان چیست؟ شباهت و فرق قاضی با دادستان چیست؟ فرق قاضی با دادستان از نظر قانونی چیست؟ فرق قاضی با دادستان چه تاثیری در روند پرونده و دعوی دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری به واسطه فرق قاضی با دادستان چیست؟ فرق قاضی با دادستان از نظر وظایف آن ها چیست؟ فرق قاضی با دادستان از نظر کارکرد چیست؟ فرق قاضی با دادستان در روند دعوی کیفری چیست؟

فرق قاضی با دادستان را می توان از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار داد. یکی از مهمترین نکاتی که پیش از شروع این مقایسه باید به آن توجه داشت این است که دادستان به عنوان رئیس دادسرا تنها در مسیر دعاوی کیفری تعریف شده است. بنابراین اساسا این مقایسه باید از مسیر کیفری مورد بررسی قرار بگیرد.

بنابراین برای این که بتوانیم فرق قاضی با دادستان را به شکل دقیق تری متوجه شویم، باید ابتدا بدانیم مسیر کیفری چیست و افرادی مانند یک وکیل کیفری چه کارکردی در این مسیر دارند. بعد از شناخت کلیت و چارچوب های این مسیر خواهیم دانست که هر کدام از افراد مسئول در این روند از جمله قاضی و دادستان چه کارکردهایی دارند. بر اساس این مفاهیم و تعاریف است که می توانیم فرق قاضی با دادستان را به صورت کامل متوجه شویم. با ما در ادامه مسیر همراه باشید.

فرق قاضی با دادستان، شناخت مسیر کیفری

شناخت فرق قاضی با دادستان وابسته به شناخت چارچوب های مسیر کیفری است. به طور کلی هر نکته ای که در قانون بیان شده و یا هر چیزی که در مسیر قضایی و قانونی وجود دارد بر اساس دو چارچوب اساسی به نام های حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر همه چیز در قانون تحت این دو قالب بزرگ قرار می گیرد.

قانون در بخش حقوقی به حقوق هر فرد در جامعه می پردازد. در این بخش از قانون مشخص می شود که هر فرد در جامعه از چه چارچوب هایی در موقعیت های مختلف باید پیروی کند. قانونگذار سعی کرده است قوانین را به نحوی تدوین کند که روابط در جامعه به شکل منطقی قرار بگیرد و افراد بر اساس این روابط توانایی رسیدن به اهداف خودشان را داشته باشند. اما قانون در بخش کیفری به جنبه ای دیگر از مفاهیم می پردازد.

در واقع قانون در بخش کیفری به مفهوم اساسی و مهم جرم می پردازد. در این بخش از قانون مشخص می شود که آیا یک فعل جرم است یا خیر. در صورت اثبات مجرمیت یک فعل چه مجازاتی باید برای آن در نظر گرفت. همچنین این مجازات به چه شکلی باید اجرا شود. در کلام ساده تر اگر بخواهیم تمام چارچوب و کارکرد بخش کیفری قانون را بیان کنیم می توانیم آن را به سه بخش اثبات یا رد جرم، تعیین مجازات و اجرای مجازات تقسیم کنیم.

با توجه به این مسئله که فرق قاضی با دادستان قرار است از منظر کیفری مورد بررسی قرار بگیرد، می توان گفت این سه بخش از قانون کیفری مهمترین مسیر ما برای شناخت این تفاوت است. در ادامه قرار است از منظر این سه بخش شباهت ها و فرق قاضی با دادستان را مشخص کنیم.

فرق قاضی با دادستان در مسیر کیفری

فرق قاضی با دادستان در مسیر کیفری به سه بخش اثبات جرم، تعیین مجازات و اجرای مجازات خلاصه می شود. در کلام ساده تر یک وکیل کیفری تهران یا شهرستان به خوبی می داند که روند یک دعوی کیفری از منظر آیین دادرسی با روند یک دعوی حقوقی کاملا متفاوت است.

در مسیر حقوقی دعوی مستقیم به دادگاه صالح ارجاع داده می شود و قاضی با بررسی دعوی و پرونده رای نهایی را صادر می کند. اما در مسیر کیفری ابتدا دادسرا به عنوان اولین نهاد قضایی و کیفری مسئول بررسی پرونده و دعوی شناخته می شود. اصلی ترین مسئولیت این نهاد کشف و اثبات جرم است.

در کلام ساده تر ابتدا برای قانون باید مشخص شود که جرمی صورت گرفته است، تا بر اساس آن امکان صدور مجازات را برای مجرم فراهم کند. توجه داشته باشید که قانون در بخش کیفری به واسطه اثبات جرم این فرصت و قدرت را دارد که بتواند در زندگی، جان یا مال افراد تاثیرگذار باشد. از این رو قانون در خصوص اثبات جرم حساسیت بسیاری دارد.

بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، اثبات یا رد جرم بر عهده دادسرا می باشد. دادسرا با اثبات جرم و تعیین کیفرخواست دعوی را به دادگاه صالح ارجاع می دهد. این دادگاه است که در خصوص جرم و مجازات آن تصمیم گیری می کند. با تعیین مجازات، دعوی جهت اجرای حکم به دادسرا بازگشت داده می شود. این کل روندی است که یک دعوی کیفری طی می کند.

فرق قاضی با دادستان (2)
فرق قاضی با دادستان (2)

فرق قاضی با دادستان از نظر کارکرد

فرق قاضی با دادستان را حال می توانیم بر اساس تمامی تعاریف گفته شده به شکل واضح تری فرق قاضی با دادستان را بیان کنیم. به طور کلی دادستان به عنوان رئیس دادسرا موظف است دعوی کیفری را از نظر اثبات یا رد جرم مورد بررسی قرار دهد. دادستان در این مسیر از ابزار های مختلفی تحت عنوان قرار های قانونی بهره می برد. در کلام ساده تر دادستان امکان صدور قرار دارد.

اما بعد از ارجاع دعوی به دادگاه، قاضی با بررسی پرونده می تواند نسبت به صدور انواع قرار و یا حکم اقدام کند. در کلام ساده تر از مهمترین فرق قاضی با دادستان این است که دادستان تنها امکان صدور قرار دارد اما قاضی می تواند نسبت به صدور قرار و حکم اقدام کند. توجه داشته باشید با توجه به این که قاضی حکم نهایی را صادر می کند بر اساس قاعده منع تحصیل دلیل باید رفتار کند. یعنی نمی تواند در جهت اثبات یا رد یک ادعا یا دلیل اقدامی انجام دهد. اما تحصیل دلیل از مهمترین وظایف دادستان محسوب میشود.

همچنین دادستان می تواند در خصوص برخی از جرایم موثر و غیر قابل گذشت حتی در صورت نبود شاکی خصوصی به عنوان مدعی العموم در دادگاه حضور داشته باشد و نسبت به مجرم شکایت خود را مطرح کند. این ها مهمترین نکاتی است که می توان در خصوص فرق قاضی با دادستان بیان کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×