ابطال رای کمیسیون ماده 12

ابطال رای کمیسیون ماده 12 (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

ابطال رای کمیسیون ماده 12

ماده 12 قانون زمین شهری

ماده 12 قانون زمین شهری در مورد زمین های بایر و موات تعیین تکلیف نموده است. در این نوشتار در مورد ابطال رای کمیسیون ماده 12 توضیحاتی ارائه خواهیم داد. اما ابتدا بهتر است با ماده 12 قانون زمین شهری و همچنین رای کمیسیون ماده 12 آشنا شوید. در واقع ماده 12 قانون زمین شهری تعیین هر نوع زمین بایر و موات و تمیز این دو را از همدیگر، به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار کرده است. متن این ماده قانونی به شرح زیر می باشد:

« بر اساس ماده 12 کمیسیون قانون زمین شهری: تشخيص عمران و احياء و تاسيسات متناسب و تعيين نوع زمين داير و تميز باير از موات به عهده وزارت مسكن و شهرسازي است اين ‌تشخيص قابل اعتراض در دادگاه صالحه مي ‌باشد.

‌تبصره 1 – دادگاه نسبت به اعتراض خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آیین دادرسی رسیدگی کرده و حکم لازم خواهد داد، اعتراض به ‌تشخیص وزارت مسکن و شهرسازی در دادگاه مانع از اجرای مواد این قانون نمی ‌گردد.

‌تبصره 2 – ملاک تشخیص مرجع مقرر در ماده 12 در موقع معاینه محل در مورد نوع زمین هایی که از تاریخ 22/11/1357 به وسیله دولت یا ارگان ها و ‌نهاد ها و کمیته ‌ها و دفاتر خانه ‌سازی احداث اعیانی یا واگذار شده بدون در نظر گرفتن اعیانی های مذکور خواهد بود.»

مشخصه های رای صادر شده در کمیسیون ماده 12

در واقع کمیسیون ماده 12 تعیین نوع زمین را بر عهده دارد که دستور العمل هایی نیز باید مد نظر قرار بگیرند. در نظر داشته باشید که نظریه کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری جهت یک زمین یا هر نوع ملکی صادر می شود و برای هر مراجعه ای به مراجع ذی ربط و ذی صلاح معتبر است. اما رای های صادر شده در کمیسیون ماده 12 باید دارای ویژگی هایی باشند که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آراء صادر شده در کمیسیون ماده 12 نباید هیچ گونه قلم خوردگی و یا لاک گرفتگی داشته باشند، در غیر این صورت فاقد ارزش قانونی هستند.

در نظریه صادر شده در کمیسیون ماده 12 باید مشخصات دقیق یک پلاک ثبتی به صورت کامل قید شود که شامل نام مالک، شماره پلاک، کد پستی، مساحت و … است.

رای صادر شده در کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری باید با اتکا بر مستندات، شواهد و مدارک کافی و لازم صادر شود. در غیر این صورت رای وجه قانونی ندارد.

مقدمه و نتیجه رای صادر شده در کمیسیون ماده 12 باید کاملا منطبق بر هم باشند. هر گونه مغایرت یا تناقض و تضاد در رای صادر شده کمیسیون ماده 12 از نظر قانونی دارای اشکال است.

مشخص نمودن نوع دایر به صورت باغ، مزروعی دیم و یا مزروعی آبی که شامل چه تعداد درخت، ساختمان و یا کارگاه است ضروری می باشد.

وظایف دبیرخانه کمیسیون ماده 12

زمانی که نظریه کمیسیون ماده 12 با توجه به موارد فوق الذکر صادر می شود، پرونده باید مستقیم به دبیرخانه کمیسیون ارجاع شود. در نظر داشته باشید که ابلاغ رای تنها پس از بررسی های لازم از جانب دبیرخانه کمیسیون انجام می شود. کمیسیون ماده 12 دارای اعضایی است که این اعضا سه نفر هستند و به عنوان نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی معرفی می گردند. این کمیسیون با این اعضا با حکم مستقیم وزیر مسکن تشکیل می شود. دبیرخانه کمیسیون ماده 12 از نظر قانونی دارای وظایفی است که ملزم به رعایت و انجام آن ها می باشد. این وظایف به شرح زیر هستند:

دبیرخانه کمیسیون ماده 12 باید استعلام اداره های دولتی ذی ربط را دریافت نماید و پاسخ مربوطه به استعلام ها را درباره نوع زمین به درستی پاسخ دهد.

وضعیت زمین مورد استعلام را باید بررسی نماید و این موضوع از جهت بلا مانع بودن طرح در کمیسیون اهمیت دارد.

پرونده های مربوطه را باید با توجه به اهمیت و بازه های زمانی تکمیل نماید و آنها را به کمیسیون ماده 12 ارجاع دهد.

پس از صدور رای از طرف کمیسیون باید آرای مربوطه به پرونده ها را جمع آوری نماید و رای را به مالکین ابلاغ نماید. البته درج رای نیز در روزنامه های کثیر الانتشار از وظایف دبیرخانه کمیسیون ماده 12 است.

از هر کدام از آراء صادر شده در کمیسیون ماده 12 باید یک نسخه رای را به اداره کل زمین شهری استان ارسال نماید.

باید آمار جامع و کاملی از فعالیت های کمیسیون را تهیه کند.

مدارک لازم برای دفاع در محکمه های مربوطه را باید گردآوری کند.

امکان ابطال رای کمیسیون ماده 12 وجود دارد

اما پس از صدور نظریه آیا ابطال رای کمیسیون ماده 12 امکان پذیر است؟ برای ابطال رای کمیسیون ماده 12 باید چه اقداماتی انجام داد؟ برای ابطال رای کمیسیون ماده 12 به کدام مراجع باید مراجعه نمود؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت شاید بسیاری از افراد فکر کنند که ابطال رای کمیسیون ماده 12 به هیچ صورت امکان پذیر نیست و یا این آراء قطعی هستند. اما در خصوص امکان ابطال رای کمیسیون ماده 12 باید گفت که رای های صادر شده از کمیسیون ماده 12 قابل اعتراض هستند و به ترتیب امکان ابطال رای نیز وجود دارد.

اما شاید با خود فکر کنید که برای اعتراض و ابطال رای کمیسیون ماده 12 باید به کدام مرجع ذی صلاح و ذی ربط مراجعه نمود؟ در پاسخ باید گفت که شما برای اعتراض به رای کمیسیون ماده 12 باید به دادگاه عمومی محل وقوع زمین مراجعه نمایید. اما باید گفت که مهلت اعتراض محدودیت زمانی دارد و تاریخ در نظر گرفته تا 3 ماه پس از تاریخ اعلام رای می باشد. پیشنهاد می شود برای پیگیری این امر به یک وکیل یا مشاوره حقوقی توانمند و حرفه ای مراجعه نمایید تا روند کار بسیار سریع تر پیش رود. افرادی که قانون مشخص نموده است می توانند به رای کمیسیون ماده 12 اعتراض و برای ابطال رای کمیسیون ماده 12 اقدام نمایند. افراد تعیین شده در قانون موارد زیر هستند:

افرادی که سند های عادی دارند. در این حالت باید دادگاه عمومی به منظور ابطال رای کمیسیون ماده 12 برای فرد درخواست کننده حکم صادر نماید که صلاحیت اعتراض برای فرد حادث شود.

افرادی که سند های رسمی دارند. این افراد نیازی به حکم دادگاه ندارند و به پشتوانه سند رسمی که در دست دارند می توانند به رای کمیسیون ماده 12 اعتراض کنند و برای ابطال رای اقدامات لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×