اثر انتقالی تجدید نظر خواهی

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی بر اساس قانون

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی چیست؟ اثر انتقالی تجدید نظر خواهی به چه معنی است؟ شرایط اثر انتقالی تجدید نظر خواهی چیست؟ چه زمانی اثر انتقالی تجدید نظر خواهی اعمال می شود؟ کارکرد اثر انتقالی تجدید نظر خواهی در قانون چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اثر انتقالی تجدید نظر خواهی چیست؟ مهمترین شرایط اثر انتقالی تجدید نظر خواهی چیست؟ نقش اثر انتقالی تجدید نظر خواهی در قانون چیست؟ نظر قانون در خصوص اثر انتقالی تجدید نظر خواهی چیست؟ چرا باید به اثر انتقالی تجدید نظر خواهی توجه کرد؟ اثر انتقالی تجدید نظر خواهی در دعوی حقوقی چیست؟ اثر انتقالی تجدید نظر خواهی در دعوی کیفری چیست؟

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی یکی از آثار تجدید نظر در دعاوی است که یک بار برای آن ها حکم قطعی بدوی صادر شده است. به طور کلی می توان اینگونه بیان کرد که این اثر بدین معناست که تمام مسائل موضوعی و حکمی از دادگاه بدوی به دادگاه تجدید نظر منتقل می شود.

حال ما در ادامه می خواهیم بدانیم که این اثر چه کارکردی دارد و چه تاثیری می تواند در روند دادرسی داشته باشد. در کلام ساده تر اثر انتقالی تجدید نظر خواهی یک اثر تبعی است. یعنی به واسطه درخواست تجدید نظر و برگزاری دادگاه تجدید نظر این اثر خود به خود اعمال می شود. حال در ادامه می خواهیم بدانیم که این اثر چیست و اساسا چه کارکردی می تواند برای ما در دعاوی حقوقی یا کیفری داشته باشد. با ما در ادامه همراه باشید.

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی و بررسی چند مفهوم

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که ابتدا بتوانیم با برخی از مهمترین مفاهیم مربوط به این مسئله آشنا شویم. اول باید بدانیم که تجدید نظر چیست و در خصوص کدام دسته از دعاوی کارایی دارد.

به طور کلی تجدید نظر خواهی یک مسیر مهم و اصلی برای اعتراض نسبت به رای قطعی صادر شده توسط دادگاه است. به طور کلی هم در مسیر حقوقی و هم در مسیر کیفری به جز در برخی دعاوی خاص و مشخص شده توسط قانون امکان اعتراض و تجدید نظر خواهی وجود دارد.

بر اساس قانون جدید در آیین دادرسی مدنی و آیین دادرسی کیفری امکان تجدید نظر خواهی دارای مهلت بیست روز برای کسانی است که در ایران ساکن هستند. افراد خارج از ایران که دعاوی در دادگاه داخلی دارند از مهلت دو ماهه برای استفاده از ابزار تجدید نظر خواهی دارند. توجه داشته باشید که در این مدت حکم تعلیق می شود. یعنی تا زمان اتمام مهلت تجدید نظر خواهی حکم صادر شده توسط دادگاه حقوقی یا کیفری اجرایی نمی شود. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

همچنین در نظر داشته باشید در دعاوی حقوقی به جز دعاوی مالی کمتر از سه میلیون تومان تمامی سایر دعاوی قابل تجدید نظر خواهی است. همچنین در خصوص دعاوی کیفری تمامی دعاوی به جز دعاوی که مجازات دیه و قصاص داشته باشند امکان تجدید نظر خواهی را دارند. توجه داشته باشید که اثر انتقالی تجدید نظر خواهی در خصوص تمامی این دعاوی رعایت می شود.

در کلام ساده تر اثر انتقالی تجدید نظر خواهی، عنصری نیست که برای یک دعوی رعایت و برای دعوی دیگر اجرایی نشود. به نوعی می توان اینگونه بیان کرد که اثر انتقالی تجدید نظر خواهی یک اصل برای دعاوی مورد تجدید نظر است که در خصوص دعاوی حقوقی و کیفری مورد استفاده قرار می گیرد. حال در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد با ما در ادامه همراه باشید.

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی و مفهوم آن

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی بدین معنی است که دعوی با تمام مسائل موضوعی و حکم صادر شده به دادگاه تجدید نظر تعیین شده منتقل می شود. این تعریف چند مفهوم اساسی و مهم دارد.

اول این که دادگاه تجدید نظر تنها در خصوص دعوی و ادعاهای مطرح شده در دادگاه بدوی اعلام رای خواهد کرد. به نوعی ادعای جدید در دادگاه تجدید نظر قابل بررسی نیست و تحت هر شرایطی رد می شود. بنابراین تنها ادعا و مسائل موضوعی طرح شده در دادگاه بدوی است که در دادگاه تجدید نظر مورد بررسی قرار می گیرد.

مفهوم بسیار مهم دیگر در خصوص اثر انتقالی تجدید نظر خواهی و تعریف ارائه شده این است که هر وکیل حقوقی می داند در دادگاه تجدید نظر گستره بررسی نمی تواند بیش از دادگاه بدوی باشد. در کلام ساده تر حوزه رسیدگی دادگاه تجدید نظر به اندازه دادگاه بدوی خواهد بود. بنابراین یک وکیل کیفری یا حقوقی این امکان را ندارد که بتواند به واسطه دادخواست یا ارائه لایحه حوزه رسیدگی را گسترش دهد. البته این امکان به صورت عکس وجود دارد.

یعنی طرفین دعوی می توانند با ارائه لایحه محدوده بررسی دادگاه تجدید نظر را کاهش دهند. همچنین دادگاه تجدید نظر می تواند بر اساس تنها بخشی از مسائل موضوعی یا حکم صادر شده برگزار شود. بنابراین تنها به این بخش از حکم رسیدگی خواهد شد.

اثر انتقالی تجدید نظر خواهی (1)
اثر انتقالی تجدید نظر خواهی (1)

دیگر آثار مهم تجدید نظر خواهی

تجدید نظر خواهی از مهمترین عناصری است که در قانون حقوقی و کیفری ایران وجود دارد. اولین و مهمترین اثر تجدید نظر خواهی این است که باعث می شود صلاحیت دادگاه بدوی به اتمام برسد. یعنی دادگاه بدوی دیگر امکان تصحیح یا تغییر رای و حکم را نخواهد داشت. این مسئله را می توان از مهمترین آثار تجدید نظر خواهی دانست.

مسئله دیگر این است بعد از صدور حکم و تا پایان مهلت تجدید نظر خواهی حکم تعلیق می شود. یعنی حکم صادر شده اجرا نخواهد شد. اگر این دعوی وارد مرحله تجدید نظر شود، حکم صادر شده توسط دادگاه بدوی تا زمان صدور حکم جدید و یا تایید حکم توسط دادگاه تجدید نظر معلق باقی می ماند. به نوعی می توان گفت که از آثار مهم تجدید نظرخواهی را می توان تعلیق حکم دانست.

به طور کلی این ها مهمترین مفاهیمی بود که در خصوص تجدید نظر خواهی در قانون به آن ها اشاره شده است. اما در عمل بهتر است از یک وکیل مجرب و با تجربه در این خصوص کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×