اثر حجر از چه تاریخی است؟

اثر حجر از چه تاریخی است؟ (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اثر حجر از چه تاریخی است؟

اثر حجر از چه تاریخی است؟

اثر حجر  چیست؟ اثر حجر به چه معنی است؟ اثر حجر از چه تاریخی در نظر گرفته می شود؟ مهمترین اثر حجر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اثر حجر چیست؟ کارکرد اثر حجر در قانون چیست؟ اثر حجر چه اهمیتی دارد؟ مهمترین شرایط قانونی اثر حجر چیست؟ اثر حجر به عنوان ابزار قانونی چه کارکردی دارد؟ اساسی ترین مسائل مربوط به اثر حجر چیست؟ اثر حجر چه زمانی کاربردی خواهد بود؟

اثر حجر یکی از مهمترین اثرات قانونی در بخش حقوقی محسوب می شود. در کلام ساده تر یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که حجر می تواند اختیارات فرد را در تمام یا برخی از بخش های حقوقی به طور کامل سلب کند. از این رو در ادامه به دنبال این مسئله هستیم که بدانیم چگونه برای یک فرد حکم حجر صادر می شود و این حکم چه تبعاتی می تواند داشته باشد؟

اثر حجر و مفهوم آن

اثر حجر به حالتی گفته می شود که بعد از صدور حکم حجر برای فرد ایجاد می شود. بنابراین برای این که بدانیم اساسا اثر حجر چیست و چه تاثیری در زندگی فرد می گذارد باید با حجر و مفهوم آن از نظر قانون آشنا شویم. به طور کلی اگر بخواهیم حجر را تعریف کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که قانون بنا بر برخی شرایط که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد تشخیص می دهد که فرد توانایی استفاده مستقیم از تمام یا بخشی از حقوق خود را ندارد. در این حالت معمولا ( به جز شرایط خاص ) برای فرد قیم تعریف می شود. این قیم مسئول رسیدگی به این امور خواهد بود. همچنین در شرایطی خاص فرد به صورت کامل از این حقوق محروم می شود و حتی به واسطه قیم نیز نمی تواند از آن ها بهره مند شوند. این ها همه حالت های مختلفی از حجر در قانون محسوب می شود.

در تعریف قانون افراد زمانی می توانند از تمامی حقوق خود به صورت مستقیم بهره مند شوند که اهلیت لازم را داشته باشند. اهلیت بدین معنی است که برای قانون ثابت شود این فرد توانایی عقلی و ذهنی قابل قبولی برای تصمیم گیری و اعلام نظر دارد. اهلیت در قانون ایران بر اساس سه فاکتور بلوغ، رشد و عقل سنجیده می شود. در کلام ساده تر زمانی که فرد هر سه این موارد را داشته باشد و بتواند آن ها را احراز کند عملا می تواند از تمامی حقوق خود در قانون استفاده کند. این حقوق شامل مالکیت، خرید و فروش و انعقاد قرارداد و ده ها مورد دیگر می شود.

بلوغ در قانون ایران به حالتی گفته می شود که دختر بالغ بر 9 سال و پسر بالغ بر 15 سال باشد. رشد به زمانی گفته می شود که مشخص شود فرد توانایی تصمیم گیری مستقل را در امور مربوط به خود دارد. بر اساس قانون همه افراد به صورت خودکار در سن 18 سال این فاکتور را به دست می آورند. اما افراد می توانند ما بین سن بلوغ و رشد به پزشکی قانونی مراجعه کنند و نسبت به دریافت حکم رشد خود اقدام کنند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که عمده دلیلی که باعث می شود دادگاه حکم حجر برای یک فرد صادر کند، در خصوص فاکتور عقل است. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

اثر حجر و انواع آن

همانطور که گفتیم اثر حجر بر اساس حکم حجر بر فرد وارد می شود. حجر نیز بر اهلیت افراد نگاه می کند. یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود قانون حکم حجر برای افراد صادر کند مربوط به فاکتور عقل در اهلیت افراد است. در کلام ساده تر اگر ثابت شود فرد از نظر عقلانی دچار مشکلاتی است که امکان تصمیم گیری درست در خصوص زندگی خود را ندارد دادگاه با صدور حکم حجر تمام یا بخشی از حقوق قانونی مربوط به او را به قیم واگذار می کند.

به طور کلی بر اساس قانون حجر، این حکم برای سه گروه از افراد یعنی افراد صغار، افراد سفیه و مجنونی صادر می شود. صغار یعنی کسی که به سن رشد یا بلوغ نرسیده باشد. اما در خصوص سفیه و مجنون اساسا مسئله سلامت عقلی مورد بررسی قرار می گیرد. سفیه به کسی گفته میشود که توانایی تصمیم گیری درست مالی را ندارد. به طور مثال مردی تنها خانه خود را به فروش می رساند و دلیل منطقی برای این موضوع ندارد. بستگان این مرد می توانند نسبت به سلامت عقل او به نوعی سفیه بودن او از طریق قانون اقدام کنند. بر این اساس با اثبات سفیه بودن فرد دادگاه حکم حجر صادر کرده و معامله باطل می شود. مجنون نیز فردی است که سلامت عقل او نه تنها در بخش اقتصادی بلکه در تمامی امورات زندگی زیر سوال رفته است. از این رو با صدور حکم حجر این فرد از استفاده مستقیم تمام حقوق قانونی خود منع می شود.

اثر حجر از چه تاریخی است؟ (1)
اثر حجر از چه تاریخی است؟ (1)

اثر حجر و تاریخ اجرای آن

اثر حجر در قانون به دو دسته مهم عام و خاص تقسیم می شود. اثر حجر عام به حالتی گفته می شود که فرد از تمامی حقوق خود به صورت کامل منع می شود. اما در اثر حجر خاص عملا فرد از بخشی از امورات قانونی محروم خواهد شد. به طور مثال در خصوص مجنون اثر حجر به صورت عام و در خصوص فرد سفیه به صورت خاص اجرایی می شود. زیرا فرد سفیه تنها از قدرت معامله و خرید و فروش و یا انعقاد قرارداد منع خواهد شد. این ها مهمترین اثرات حجر در قانون محسوب می شود.

به جز این نکته مهم دیگر این است که اثر حجر از چه تاریخی اجرایی می شود. این موضوع به خصوص در مورد صحت قرارداد بسیار مهم است. اساسا مشخص شدن این تاریخ بر اساس نظر کارشناسی پزشکی قانونی صورت می گیرد. اگر تاریخ اعلام شده زودتر از تاریخ انعقاد هر قراردادی باشد، آن قرارداد باطل خواهد بود. با وجود این که در این جا به موارد مختلف از اثر حجر پرداختیم پیشنهاد ما این است که با یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان مشورت کنید. این کار می تواند مسیر دقیقی از این نوع دعوی ها را پیش روی شما قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×