اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی و شرایط قانونی آن

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی چگونه است؟ اعتراض به نظریه پزشکی قانونی چه شرایطی دارد؟ تحت چه شرایطی امکان اعتراض به نظریه پزشکی قانونی وجود دارد؟ مهمترین نکات مربوط به اعتراض به نظریه پزشکی قانونی چیست؟ کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص اعتراض به نظریه پزشکی قانونی چیست؟ اعتراض به نظریه پزشکی قانونی چه هزینه هایی دارد؟ اعتراض به نظریه پزشکی قانونی چگونه انجام می شود؟ مهمترین مواد قانونی مربوط به اعتراض به نظریه پزشکی قانونی چیست؟

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی یکی از ابزارهای قانونی در دعوی های حقوقی و کیفری محسوب می شود. در واقع طرفین دعوی بعد از اعلام نظر پزشکی قانونی این امکان را دارند که در طی مدت زمان مشخص ( مهلت تعیین شده قانونی ) اعتراض خود را تحت قالب یک لایحه به دادگاه ارائه کنند. این تنها راه اعتراض به نظریه پزشکی قانونی از منظر قانونی شناخته می شود. حال در ادامه قصد داریم شرایط قانونی مختلف اعتراض به نظریه پزشکی قانونی را مورد بررسی قرار دهیم.

در واقع در این مقاله می خواهیم بدانیم که اساسا اعتراض به نظریه پزشکی قانونی به چه معنی است و طرفین دعوی در چه حوزه هایی می توانند نسبت به این رای اعتراض داشته باشند. همچنین در ادامه می خواهیم به این نکته برسیم که دادگاه چه واکنشی در برابر اعتراض به نظریه پزشکی قانونی خواهد داشت. در این بین نقش وکلا از جمله یک وکیل کیفری می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی شامل چه مواردی می شود؟

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی شامل تمامی نظریاتی است که از سمت پزشکی قانونی صادر می شود. در کلام ساده تر این اعتراض می تواند به تمام یا بخشی از این نظریه باشد. بنابراین لزوما در یک اعتراض قرار نیست شما تمام نظر پزشکی قانونی را زیر سوال ببرید. ممکن است شما تنها به یک بخش یا نکته ای خاص اشاره داشته باشید.

اما برای درک بهتر و قانونی تر اعتراض به نظریه پزشکی قانونی بهتر با حیطه وظایف این سازمان بیشتر آشنا شویم. به طور کلی پزشکی قانونی به سازمانی مستقل گفته می شود که مورد اعتماد دستگاه قضایی می باشد. در کلام  ساده تر دستگاه قضایی برای بررسی پرونده از دید پزشکی آن را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد. این سازمان یا نهاد موظف است مطابق دستور قاضی تنها در خصوص موارد مشخص شده بررسی و نظر کارشناسی خودشان را ارائه دهند.

به طور کلی نظریه های داده شده توسط پزشکی قانونی شامل دو مورد اصلی است. مورد اول به تعیین مقصر یا کوتاهی های صورت گرفته است. به طور مثال مشخص می شود که آیا ضربه های وارد شده به صورت عمدی بوده و یا اتفاقی دیگر در این بین رخ داده است. همچنین در خصوص جرایم پزشکی نیز این نهاد قانونی مشخص می کند که آیا مقصر پزشک بوده و یا چه درصدی این قصور پزشکی رخ داده است.

در بخش دوم گزارش پزشکی قانونی، این نهاد به میزان خسارت وارد شده می پردازد و در گزارش خود سعی می کند تخمینی دقیق از آسیب های وارد شده به زبان ساده و قانونی را بیان کند. دادگاه بر اساس همین بخش است که نسبت به تعیین مجازات یا جزای نقدی اقدام می کند. علاوه بر وکلای کیفری انواع وکیل حقوقی در مواقعی می توانند به هر کدام از این بخش های گفته شده اعتراض داشته باشند.

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی در دادگاه

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی شرایط خاص قانونی خودش را دارد. اولین شرطی که قانون برای این موضوع لحاظ کرده این است که اساسا طرفین تنها یک هفته بعد از مشخص شدن رسمی نتیجه پزشکی قانونی حق اعتراض به آن دارند. در صورتی که در این مدت زمان مشخص اعتراضی نباشد عملا دادگاه این نظریه را به صورت کامل می پذیرد و بعد از آن هیچ اعتراض دیگری را مورد قبول نمی داند.

نکته بعدی این است که اساسا نظر پزشکی قانونی بر اساس درخواست دادگاه و در جریان رسیدگی به یک پرونده صورت می گیرد. از این رو دادگاه جدیدی برای بررسی این نظر تشکیل نمی شود. بنابراین طرفین برای اعتراض به نظریه پزشکی قانونی باید این اعتراض را تحت قالب لایحه به دادگاه ارائه دهند. در کلام ساده تر شما در جریان همان دادگاه حق اعتراض به نظر پزشکی قانونی را خواهید داشت.

نکته بسیار مهمی که در این بین باید به آن اشاره داشته باشیم این است که اساسا دادگاه مکلف به بررسی این لایحه و یا اعتنا به اعتراض به نظریه پزشکی قانونی نیست. بنابراین هیچ الزام قانونی مبنی بر بررسی حتمی دادگاه در خصوص نظر پزشکی قانونی وجود ندارد. اما با توجه به اینکه قانون مهلت قانونی برای این مسئله تعیین کرده و اعتراض را از حقوق طرفین هر دعوی می داند معمولا دادگاه نسبت به این اعتراض واکنش هایی نشان می دهند. اولین واکنش آن ها معمولا دریافت جزئیات دقیق تر و بیشتر از پزشکی قانونی است. در صورت لزوم دادگاه دستور لازم برای بررسی مجدد پرونده را به پزشکی قانونی صادر می کند. این آخرین چیزی است که هر وکیل در خصوص اعتراض به نظریه پزشکی قانونی می خواهد!

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی (2)
اعتراض به نظریه پزشکی قانونی (2)

هزینه اعتراض به نظریه پزشکی قانونی

اعتراض به نظریه پزشکی قانونی چندان هم ساده نیست. یکی از مهمترین مسائل و مشکلاتی که در خصوص این اعتراض وجود دارد هزینه آن است. در واقع این اعتراض به نوعی یک عمل هزینه بر محسوب می شود. علت این موضوع این است که اولا پزشکی قانونی یک نهاد مورد اعتماد قانون است. از این رو با توجه به این که قانون دوست ندارد اعتبار نهادهای مورد اعتماد خود را زیر سوال ببرد اقدام به تعیین هزینه برای اعتراض به نظریه پزشکی قانونی کرده است.

از طرف دیگر بررسی یک دعوی به کمک پزشکی قانونی خود به خود هزینه بر است. مواد اولیه مختلف، استفاده از نیروی انسانی و همچنین زمان بالایی که صرف این پرونده می شود عملا بسیار هزینه بر است. بنابراین قوه قضاییه برای جبران برخی از این هزینه برای اعتراض به نظریه پزشکی قانونی مبالغ مشخصی را تعیین کرده است. این مبالغ بر اساس نوع پرونده و موضوع اعتراض می تواند کاملا متفاوت باشد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×