اختیارات دادیار ناظر زندان

اختیارات دادیار ناظر زندان (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اختیارات دادیار ناظر زندان

اختیارات دادیار ناظر زندان

اختیارات دادیار ناظر زندان چیست؟ اختیارات دادیار ناظر زندان در چه حیطه قانونی است؟ اختیارات دادیار ناظر زندان شامل چه مواردی می شود؟ اختیارات دادیار ناظر زندان برابر با کدام مقام قانونی و قضایی است؟ اختیارات دادیار ناظر زندان در زندان چقدر است؟ بر اساس اختیارات دادیار ناظر زندان چه انتظاراتی باید از او داشته باشیم؟ بر اساس اختیارات دادیار ناظر زندان چه کاربردهایی می تواند برای زندانی داشته باشد؟

اختیارات دادیار ناظر زندان درست شبیه به اختیارات یک قاضی در دادگاه است. به نوعی می توان گفت که تصمیم گیرنده اصلی موارد قانونی و تعیین شرایط و ضوابط قانونی در زندان ها جزئی از اختیارات دادیار ناظر زندان محسوب می شود.  قاضی یا دادیار ناظر زندان کسی است که تمامی موارد قانونی مربوط به زندانی را مورد بررسی قرار می دهد و بر اساس آن دست به تصمیم گیری می زند. توجه داشته باشید که مسئول مستقیم هر زندانی در اختیارات دادیار ناظر زندان است. بنابراین رفتن زندانی به مرخصی یا درگیری او در زندان و … همه و همه تحت اختیارات دادیار ناظر زندان قرار دارد. اما برای این که بتوانیم این اختیارات دادیار ناظر زندان را بیان کنیم. ابتدا باید بدانیم دادیار کیست و در قانون از چه مقامی برخوردار است. در واقع ابتدا ما باید بدانیم که دادیار در چه حیطه ای از قانون فعالیت می کند. این مسئله می تواند ما را به اختیارات دادیار ناظر زندان برساند.

اختیارات دادیار ناظر زندان و نگاهی به مفهوم دادسرا

اختیارات دادیار ناظر زندان بر اساس اختیاراتی است که قانون به دادسرا داده است. در واقع اختیارات دادیار ناظر زندان اختیاراتی است که از سمت دادسرا به او داده شده است. از این رو باید بدانیم که دادسرا چیست و چه اهمیتی در قانون ایران دارد. این مسئله می تواند تا حدود زیادی اختیارات دادیار ناظر زندان را برای ما مشخص کند. در واقع اختیارات دادیار ناظر زندان بر اساس چارچوب هایی است که قانون برای دادسرا مشخص کرده است.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که دادسرا یک نهاد کمکی در کنار دادگاه محسوب می شود. بگذارید ساده تر توضیح دهیم. قانون کیفری بر اساس مفهوم جرم ساخته و پرداخته شده است. در این قانون مشخص می شود که چه فعلی جرم است و چگونه این جرم اثبات می شود. بعد از آن نسبت به صدور حکم مجازات اقدام می شود و در نهایت در این قانون به چگونگی اجرای حکم اشاره شده است. بنابراین قانون کیفری ساخته شده از سه عنصر اثبات جرم، تعیین مجازات و اجرای مجازات است. اثبات جرم و اجرای مجازات وظایفی است که در حوزه کارکرد دادسرا محسوب می شود و تعیین مجازات کاری است که دادگاه انجام می دهد. دادسرا به ریاست و مسئولیت دادستان تشکیل می شود. دادستان عناصر اجرایی مانند بازپرس و دادیار را در اختیار دارد. دادیار معمولا قضات تازه کاری هستند. دادیاران به عنوان نماینده دادستان در امورات مختلف انتخاب می شود. به طور مثال دادیار می تواند به عنوان نماینده دادستانی نسبت به کشف و تعقیب جرم اقدام کند و یا این که به نمایندگی از او در زندان حضور پیدا کرده و نسبت به اجرای احکام نظارت داشته باشد.

بنابراین اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم این دادستان است که موظف است به صورت مستقیم به اجرای حکم نظارت داشته باشد. اما با توجه به مشغله کاری دادستان ها اساسا این دادیاران هستند که به عنوان نماینده دادستان در اموری مانند نظارت بر زندان وارد می شوند. از این رو می توان گفت که اختیارات دادیار ناظر زندان با توجه به این که دادیار نماینده دادستانی محسوب می شود برابر با اختیارات دادستان در امور زندان ها می باشد. در ادامه به صورت مشخص تری در خصوص اختیارات دادیار ناظر زندان صحبت خواهیم کرد. این مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

اختیارات دادیار ناظر زندان (1)
اختیارات دادیار ناظر زندان (1)

اختیارات دادیار ناظر زندان و وظایف او چیست؟

اختیارات دادیار ناظر زندان همانطور که گفته شد برابر با یک قاضی در دادگاه است. به نوعی می توان گفت که مسئول مستقیم هر زندانی از نظر قانونی دادیار ناظر زندان محسوب می شود. از این رو هر اتفاقی که برای این زندانی بیفتد و یا هر مطالبه حقوقی و قانونی که داشته باشد اختیارات دادیار ناظر زندان باعث می شود که این دادیار باشد که حرف آخر را بزند و تصمیم گیری نهایی را در خصوص بگیرد.

به طور کلی قانون اختیارات و وظایف مختلف و تنوعی در حوزه کیفری و حقوقی در اختیار ناظر زندان قرار داده است. برخی از این موارد عبارتند از نظارت بر حسن اجرای قوانین کیفری و حقوقی ( به خصوص در مورد رعایت حقوق زندانیان ). از اختیارات دادیار ناظر زندان این است که می تواند با اخذ تامین مناسب نسبت به صدور مجوز مرخصی اقدام کند. همچنین از اختیارات دادیار ناظر زندان این است که دادیار به عنوان رابط میان سازمان زندان ها و دادسرا عمل کند. در واقع برخی از حقوق و قوانین مربوط به زندان ها مربوط به سازمان زندان هاست. حال اگر مشکلی در این بین وجود داشته باشد و یا احساس شود در اداره زندان مشکل قانونی وجود دارد این در اختیارات دادیار ناظر زندان است که با مراجعه به سازمان زندان ها این مسئله را پیگیری کند.

از دیگر اختیارات دادیار ناظر زندان اعطای انواع ملاقات به زندانی است. نکته ای که باید بدانید این است که اساسا اعطای آزادی مشروط تحت اختیارات دادیار ناظر زندان محسوب نمی شود اما دادیار این توانایی و اختیار را دارد که بتواند در این خصوص اظهار نظر کند. نظارت بر بهداری زندان و فرستادن زندانیان به پزشکی قانون برای گرفتن گواهی عدم تحمل حبس از جمله مهمترین کارکردها و اختیارات دادیار ناظر زندان محسوب می شود. همچنین از دادیار ناظر انتظار می رود که با تشکیل یک پرونده نظارتی برای هر زندانی رفتار و اعمال او را از نظر حقوقی و قانونی زیر نظر داشته باشد. این پرونده می تواند در خصوص اعطای مرخصی و یا آزادی مشروط بسیار تاثیرگذار است. همچنین این دادیار ناظر زندان است که باید در مراسم قصاص به عنوان نماینده دادستانی حضور داشته باشد. در واقع همه این ها برای این است که دادسرا بتواند نظارت بر اجرای احکام را به درستی انجام دهد. همچنین در خاطر داشته باشید که به صورت عامیانه به دادیار ناظر بر زندان، قاضی ناظر بر زندان نیز گفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×