فرار از پرداخت مهریه

فرار از پرداخت مهریه (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فرار از پرداخت مهریه

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه

بهترین راه فرار از پرداخت مهریه چیست؟ فرار از پرداخت مهریه امکان پذیر است؟ در چه شرایطی می توانیم نسبت به فرار از پرداخت مهریه اقدام کنیم؟ شرایط فرار از پرداخت مهریه کدام است؟ آیا امکان فرار از پرداخت مهریه وجود دارد؟ آیا وکیل می تواند در فرار از پرداخت مهریه به ما کمک کند؟ چند راه برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد؟

فرار از پرداخت مهریه و کشف بهترین مسیر آن از جمله سوالاتی است که بسیاری به دنبال آن هستند. در واقع می دانیم که قانون همواره تبصره ها و موادی دارد که می توان به واسطه آن ها کارهایی را انجام داد که به نظر غیر ممکن می آید. در واقع یکی از انتظاراتی که از وکلا در حوزه های مختلف می رود این است که بتواند این مسیرهای غیر ممکن را برای ما پیدا کند. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا چنین مسیری برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد؟ صراحتا نمی توان به این سوال پاسخ داد. از این رو برای این که بتوانیم به پاسخ این سوال برسیم ابتدا باید بدانیم که نظر قانون در خصوص مهریه چیست و چه ابزارهای قانونی در این خصوص وجود دارد. این نکته بسیار مهمی است که باید آن را بدانیم.

فرار از پرداخت مهریه و نگاه قانون به مهریه

فرار از پرداخت مهریه  راه چندان ساده ای ندارد. برای این که بتوانیم بهترین راه فرار از پرداخت مهریه را پیدا کنیم ابتدا باید بدانیم که قانون چه دیدگاهی نسبت به مهریه دارد و اساسا مهریه برای قانون به چه معنی است. به طور کلی مهریه حق زن بر گردن مرد است. به نوعی می توان گفت که مهریه از عناصر اصلی یک ازدواج محسوب می شود که توسط اسلام لازم الاجرا شده است. در واقع مهریه از جمله مواردی است که بر اساس فقه و اسلام وارد قوانین شده است. از این رو این اسلام و شرع است که در خصوص ان تصمیم گیری می کند.

نکته مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که اساسا مهریه به عنوان یک طلب بر گردن مرد محسوب می شود. در  زبان ساده تر با امضای عقدنامه مهریه لازم الپرداخت محسوب می شود و این طلبی است که از سمت زن بر گردن مرد قرار دارد و مرد باید آن را چه در طول زندگی مشترک، چه در حین متارکه و یا حتی بعد از مرگ باید پرداخت کند. بنابراین حتی با مرگ نیز نمی توان نسبت به فرار از پرداخت مهریه اقدام کرد. در واقع با درخواست زن میزان مهریه از اموال متوفی پرداخت می شود. بنابراین شما حتی با مرگ نیز نمی توانید از پرداخت مهریه فرار کنید.

نکته دیگری که وجود دارد این است که از شرایط صحت یک عقد یا ازدواج مشخص کردن مهریه است. بنابراین اساسا نمی توان ازدواجی را تجربه کرد که مهریه ای نداشته باشد. این مسئله می تواند باعث ابطال ازدواج شود. بنابراین چیزی که تا به این جا دانستیم این است که مهریه طلبی است که باید از سمت مرد پرداخت شود و زن می تواند این طلب را در هر موقعیتی که می خواهد مطالبه کند. البته در صورتی که مهریه به صورت عندالاستطاعه مشخص شده باشد زن زمانی می تواند نسبت به دریافت مهریه اقدام کند که ابتدا ثابت کرده باشد که مرد توانایی پرداخت این مهریه را داشته باشد.

بنابراین اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم مهریه از نظر قانونی و اسلامی تقریبا تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود و به عنوان یک طلب بر گردن مرد محسوب می شود. درست مانند حالتی که فردی چکی برای فرد دیگر صادر کرده باشد. این چک در هر صورت به عنوان طلب شناخته می شود و باید پرداخت شود.

فرار از پرداخت مهریه (1)
فرار از پرداخت مهریه (1)

فرار از پرداخت مهریه امکان پذیر است؟

فرار از پرداخت مهریه تقریبا از نظر قانونی امکان پذیر نیست. در واقع حتی در صورت اثبات خیانت زن همچنان مهریه به او تعلق می گیرد. حتی اگر زن و شوهر به هر دلیل از جمله مشکل جنسی زن یا مرد توانایی برقراری ارتباط جنسی با یک دیگر نداشته باشند همچنان نیمی از مهریه به زن تعلق می گیرد. بنابراین در حالت عادی این مهریه باید پرداخت شود. اما آیا واقعا هیچ راهی برای فرار از پرداخت مهریه وجود ندارد؟

اصلی ترین را برای فرار از پرداخت مهریه و نپرداختن آن توافق بین طرفین است. در واقع شما در طلاق توافقی می توانید بنابر شرایط قانونی با یک دیگر به توافق برسید که مهریه ای پرداخت نشود. به طور مثال زن در قبال دریافت حضانت فرزندان خود مهریه را می بخشد و یا در قابل رضایت مرد برای طلاق مهریه را حلال می کند. در این صورت امکان فرار از پرداخت مهریه وجود دارد.

اما یک راه قانونی دیگر برای فرار از پرداخت مهریه وجود دارد و آن ابطال ازدواج است. در واقع اگر ثابت شود که این ازدواج از اساس غیر قانونی یا غیر شرعی بوده است تمامی مواد مربوط به آن از جمله مهریه نیز از بین می رود و دیگر شما لزومی به پرداخت مهریه نخواهید داشت. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. بگذارید ساده تر توضیح دهیم. در واقع ازدواج درست مانند یک قرارداد است. هر قراردادی شرایطی برای انعقاد دارد که باید رعایت شود. حال اگر ثابت شود که این شرایط رعایت نشده و یا کار غیر قانونی در این بین صورت گرفته عملا می توان این قرارداد و نتایج حاصل از آن را باطل کرد. به طور مثال در خصوص ازدواج اگر ثابت شود که یکی از طرفین فرد مقابل را فریب داده عملا این عقد باطل می شود. این چنین شرایطی نیز مهریه از بین می رود.

توجه داشته باشید که فرار از پرداخت مهریه به واسطه انتقال مال به نام دیگران به صورت غیر واقعی کار منطقی نیست. زیرا در صورت اثبات صوری بودن این انتقال مالکیت، هم این معامله باطل می شود و هم فرد به حبس تعزیری محکوم خواهد شد. از این رو باید توجه داشته باشید که فرار از پرداخت مهریه به واسطه تغییر مالکیت سوری کار منطقی نخواهد بود. به جز این موارد گفته شده راه دیگری برای فرار از پرداخت مهریه وجود ندارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×