فروش ملک ورثه ای

فروش ملک ورثه ای (4)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فروش ملک ورثه ای

مراحل و نحوه فروش ملک ورثه ای

فروش ملک ورثه ای چه شرایطی دارد؟ مراحل فروش ملک ورثه ای چیست؟ نحوه فروش ملک ورثه ای چگونه است؟ برای فروش ملک ورثه ای چه کارهایی باید انجام داد؟ در فروش ملک ورثه ای به چه نکاتی باید توجه کرد؟ چه موارد قانونی در خصوص فروش ملک ورثه ای وجود دارد؟ مهمترین عناصر فروش ملک ورثه ای چیست؟

به طور کلی می توان گفت که فروش ملک ورثه ای یکی از مهمترین مفاهیم حقوقی در قانون ایران و جامعه ایران محسوب می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که فروش ملک ورثه ای یک موقعیت خوب برای خریداران محسوب می شود اما برای خرید این چنین ملک هایی باید به نکات قانونی متعددی توجه داشت. در واقع بدون در نظر گرفتن این دست از قوانین احتمال ایجاد ضرر برای خریدار بسیار بالاست. به همین علت است که فروش ملک ورثه ای با قیمت های کمتری نسبت به بازار انجام می شود. اما توجه داشته باشید که فروش ملک ورثه ای کاملا قانونی است و کار غیر قانونی در این بین صورت نمی گیرد.

اما پیش آن که بخواهیم به مراحل و نحوه فروش ملک ورثه ای بپردازیم بهتر است به این نکته اشاره کنیم که ملک ورثه ای چیست و چه شرایطی دارد. به طور کلی ملک ورثه ای به ملکی گفته می شود که به عنوان ماترک از متوفی به جا می ماند به وراث قانونی او می رسد. در واقع مالکیت ملک ورثه ای در اختیار ورثه قرار می گیرد. اما مسئله بسیار مهمی که در خصوص ملک ورثه ای و فروش ملک ورثه ای وجود دارد این است که اساسا این مال غیر قابل افراز است. یعنی قانون و شما نمی توانید نسبت به تقسیم و جداسازی آن اقدام کنید. بنابراین همه ورثه در آن به صورت مشاع سهم دارند و کسی نمی تواند سهم خودش را به شکل مشخص از مابقی جدا کند. همین موضوع در خصوص مالکیت این ملک و فروش آن می تواند دردسرهایی را ایجاد کند.

فروش ملک ورثه ای چگونه امکان پذیر می شود؟

فروش ملک ورثه ای همیشه ساده نیست. در واقع اولین مسئله ای که به وجود می آید این است که ممکن است همه وراث راضی به فروش ملک نباشند. در این صورت چه اتفاقی رخ می دهد؟ به طور مثال فرض کنید که یک ملک دارای 5 وارث است. 4 وارث راضی به فروش ملک و برداشتن سهم خود از آن هستند اما یکی از وارثان راضی به فروش این ملک نیست. در این صورت چه کاری باید انجام داد؟ به طور کلی می توان اینگونه گفت که تنها با درخواست یک ورثه انحصار وراثت می تواند از سمت قانون آغاز شود و در صورت بروز اختلاف میان وارثان ملک، دادگاه دستور فروش ملک را صادر می کند. بنابراین در این جا عدم رضایت یک نفر نمی تواند مانع از فروش ملک شود.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم به سبب این که ملک یک مال مشاع و غیر قابل افراز است اساسا بهترین راهکار برای خاتمه دعوی در این خصوص فروش آن و تقسیم سرمایه حاصل از فروش ملک میان وراث به میزان سهم آن هاست. اما مسئله دیگری که وجود دارد این است که در فروش ملک ورثه ای باید به چه نکاتی توجه داشت. در واقع یک خریدار باید در خصوص خرید این ملک چه مواردی را مورد بررسی قرار دهد تا در خرید خود به مشکل برخورد نکند. این نکته ای است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت با ما در ادامه همراه باشید.

فروش ملک ورثه ای (3)
فروش ملک ورثه ای (3)

فروش ملک ورثه ای و نکاتی که در خرید آن باید رعایت کرد.

فروش ملک ورثه ای و خرید آن از نظر قانونی هیچ منعی ندارد. اما در این بین باید نکاتی را رعایت کرد تا در این معامله دچار ضرر نشوید. مهمترین نکته ای که باید در خرید و فروش ملک ورثه ای در نظر داشته باشید داشتن برگه انحصار وراثت است. در واقع وراث باید پیش از فروش ملک نسبت به گرفتن این برگه اقدام کرده باشند. نداشتن این برگه به معنی عدم اجازه قانونی برای فروش ملک ورثه ای است. بدین ترتیب خرید آن و هر نوع قراردادی در این خصوص باطل خواهد بود. وراث باید با مراجعه به دادگاه و البته اداره دارایی و پرداخت مالیات مربوط به اموال ورثه برگه انحصار وراثت را دریافت کنند. این برگه به نوعی اجازه نامه ای است که به افراد این قدرت را می دهد که بتوانند نسبت به فروش ملک ورثه ای اقدام کنند.

فروش ملک ورثه ای (1)
فروش ملک ورثه ای (1)

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر در بین وراث کودک زیر 15 سال وجود داشته باشد کمی مسئله فروش ملک ورثه ای سخت می شود. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که کودک زیر 15 سال ( بین 15 تا 18 سال نیاز به حکم رشد دارد ) امکان خرید و فروش و انعقاد قرارداد را ندارد. از این رو برای او و مدیریت اموال او از سمت دادگاه قیم تعیین می شود. اما مسئله ای که وجود دارد قیم امکان فروش اموال وی را نخواهد داشت. بنابراین اگر در بین وراث ملک فردی با چنین شرایطی وجود داشته باشد حتما از قیم وی اجازه نامه رسمی صادر شده از سمت دادسرا یا دادگاه را بخواهید. بر اساس این اجازه نامه قانون به این تشخیص رسیده است که قیم بر اساس صلاح کودک می خواهد ملک را به فروش برساند. در این صورت اجازه فروش ملک صادر می شود. این ها نکاتی است که باید به آن ها توجه داشته باشید.

به طور کلی پیشنهاد می شود که در این مسیر از یک وکیل یا مشاوره حقوقی راهنمایی بخواهید. در واقع بهترین کار این است که در خرید یا فروش ملک ورثه ای از یک وکیل در کنار خودتان استفاده کنید. این وکیل شرایط قانونی را به درستی می داند و سعی می کند شما را در اینگونه موارد راهنمایی کند. در واقع مسائل و فاکتورهای بسیاری در خرید و فروش ملک ورثه ای وجود دارد که در اینجا ما تنها توانستیم به بخش کوچکی از آن ها بپردازیم. حضور یک وکیل می تواند اطمینان شما را از خرید و فروش ملک ورثه ای افزایش دهد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×