خیانت در امانت در مال مشاع

خیانت در امانت در مال مشاع (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

خیانت در امانت در مال مشاع

خیانت در امانت در مال مشاع

خیانت در امانت در مال مشاع یک جرم است؟ خیانت در امانت در مال مشاع قابل پیگیری است؟ خیانت در امانت در مال مشاع چه مجازاتی دارد؟ نظر قانون در خصوص خیانت در امانت در مال مشاع چیست؟ چگونه می توان نسبت به خیانت در امانت در مال مشاع اقدام قانونی انجام داد؟ مهمترین فاکتورهایی که در خیانت در امانت در مال مشاع وجود دارد چیست؟

خیانت در امانت در مال مشاع یکی از چالش برانگیزترین مفاهیمی است که در قانون ایران دارد. خیانت در امانت در مال مشاع به اندازه ای مفهوم سخت و پیچیده ای در قانون محسوب می شود که عملا قانون در این خصوص در برخی موارد سکوت کرده است. حتی در خصوص خیانت در امانت در مال مشاع رای وحدت رویه صادر شده است و دیوان عالی نیز در این خصوص اظهار نظر کرده است. همه این موارد نشان می دهد که خیانت در امانت در مال مشاع تا چه اندازه می تواند سخت و پیچیده باشد. برای درک این موضوع بهتر است ابتدا کمی از مال مشاع صحبت کنیم.

به طور کلی مال مشاع به مالی گفته می شود که امکان افراز آن از طریق قانون وجود ندارد. به طور مثال ملکی که به چند نفر ارث می رسد به عنوان یک ملک مشاع شناخته می شود. این مال غیر قابل تقسیم شدن است و همه شرکا  یا وراث در تمامی بخش های ملک شریک هستند. به طور مثال شما نمی توانید یکی از اتاق ها و آشپزخانه را برای خود بردارید و دستشویی را برای برادر کوچک خودتان کنار بگذارید. هم شما و هم سایر وراث در تمام اجزای این ملک شریک هستند.

از طرف دیگر خیانت در امانت یکی از افعال مجرمانه در قانون محسوب می شود. به نوعی خیانت در امانت بر اساس قانونی دارای ارکان مادی، معنوی و قانونی است و می توان برای آن مجازات هایی را در نظر گرفت. حال سوال اینجاست که خیانت در امانت در مال مشاع آیا یک جرم محسوب می شود یا خیر؟ این موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار می دهیم.

خیانت در امانت در مال مشاع از نظر قانونی

خیانت در امانت در مال مشاع بدین معنی است که یکی ازشرکا یا وراث بدون اطلاع و اجازه سایر افراد نسبت به فروش و انتقال مال به دیگری اقدام کرده باشد. در این حالت گفته می شود که خیانت در امانت در مال مشاع اتفاق افتاده است. حال سوال این است که آیا این کار از منظر قانونی جرم است؟

از دید کلی به نظر می رسد که خیانت در امانت در مال مشاع باید از دید قانون جرم محسوب شود. اما نکته ای که وجود دارد این است که اساسا در مال مشاع هر کدام از شرکا در تک تک اجزای مال شریک هستند. بنابراین قانون چگونه می تواند مشخص کند که در مال شریک دیگری خیانت شده است؟ به نوعی هر بخش از مال مشاع تحت مالکیت همه شرکا می باشد. بنابراین هر کدام از شرکا از این نظر می توانند نسبت به مال خود تصمیم گیری داشته باشند. بنابراین عملا خیانت در امانت در مال مشاع از این نظر مفهومی است که وجود خارجی ندارد.

اما اگر بخواهیم از دید شرکای بزه دیده به این موضوع نگاه کنیم داستان کاملا متفاوت خواهد بود. در واقع از دید بزه دیده یکی از شرکا مال سایر شرکا را به فروش گذاشته یا موجب از بین رفتن آن را فراهم کرده است. بنابراین با وجود این که خود او جزئی از مالکان محسوب می شود و در تک تک اجزای این مال حق مالکیت دارد اما سایر شرکا که درگیر ضرر شده اند نیز دارای چنین ویژگی هستند.

با این حال قانون به صورت مستقیم در خصوص خیانت در امانت در مال مشاع صحبت نکرده است. اما در رای وحدت رویه عملا به این موضوع اشاره شده است. در واقع در این رای، برای خیانت در امانت در مال مشاع مجازات در نظر گرفته شده است. در واقع در این رای به نوعی خیانت در امانت در مال مشاع را در ردیف سرقت از مال مشاع در نظر گرفته است. بر این اساس می توان گفت که خیانت در امانت در مال مشاع یک جرم در قانون کیفری شناخته می شود، بنابراین می توان برای آن مجازاتی در نظر گرفت.

خیانت در امانت در مال مشاع (1)
خیانت در امانت در مال مشاع (1)

خیانت در امانت در مال مشاع و انتخاب یک وکیل

خیانت در امانت در مال مشاع همانطور که گفته شد از مرحله اثبات تا صدور حکم قطعی سختی ها و ابهامات بسیاری دارد. در واقع اولین سختی کار این است که نشان دهیم خیانت در امانت در مال مشاع اتفاق افتاده است و سپس بر اساس ارکان جرم باید ثابت شود که این اتفاق یک جرم است. اما سختی مهم بعدی دیگر این است که برای این جرم چه مجازاتی باید تخصیص داده شود. این موضوع نیز بر اساس نوع جرم و شرایط قانونی آن است.

زمانی که به این موارد نگاه می کنیم متوجه می شویم که بهترین و منطقی ترین کار این است که از یک وکیل در این حوزه کمک بگیریم. در واقع استفاده از یک وکیل مجرب و با تجربه می تواند احتمال موفقیت ما را بیشتر کند و به نوعی باعث موفقیت ما در این پرونده شود. مسئله ای که وجود دارد این است که ابهاماتی که در خصوص خیانت در امانت در مال مشاع وجود دارد امکان بروز هر چیزی را می دهد. همچنین این ابهام و سختی باعث شده است که انتخاب وکیل مناسب کار چندان ساده ای نباشد. وکیلی که انتخاب می کنید باید از دانش و تخصص بسیار بالایی برخوردار باشد. وکیلی که بر قوانین مجازات اسلامی و سایر قوانین مربوطه مسلط باشد. اما این تسلط زمانی کارایی دارد که این مسئله در کنار تجربه قرار بگیرد. در واقع زمانی تخصص و دانش به درستی عملکرد خودش را نشان می دهد که تجربه بالا وجود داشته باشد. دانش و تخصص می تواند بهترین راه را به ما نشان دهد اما این تجربه است که باعث می شود این مسیر ساده تر و سریع تر به بهترین نتیجه ممکن برسد. با توجه به سختی ها و ابهاماتی که خیانت در امانت در مال مشاع دارد به نظر می رسد که باید به دنبال بهترین ها در این حوزه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×