اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟

اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟

اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟

تمکین زن چه ربطی به طلاق می تواند داشته باشد؟ آیا با اثبات عدم تمکین زن می توان از پرداخت مهریه امتناع کرد؟ آیا زن می تواند با عدم تمکین اقدام به طلاق کند؟ مهمترین نکاتی که در خصوص طلاق و تمکین وجود دارد چیست؟ در صورتی که عدم تمکین از نظر دادگاه موجه به نظر برسد آیا برای زن جریمه یا مجازاتی در نظر گرفته می شود؟ تمکین به چه معنی است؟ در صورت عدم تمکین، زن از کدام مسیرهای قانونی می تواند برای طلاق اقدام کند؟

تمکین یکی از تعهداتی است که زن نسبت به مرد در روز عقد بر عهده می گیرد. در واقع زن و مرد در روز عقد قراردادی را امضا می کنند که در آن تعهداتی نسبت به یکدیگر و نسبت به زندگی که شروع می کنند بر عهده می گیرند. به طور مثال مرد پرداخت مهریه و نفقه را بر عهده می گیرد و زن نیز مواردی مانند تمکن را باید انجام دهد. در واقع از دید قانون ازدواج نوعی از قرارداد است. همانطور که در هر قراردادی برای رسیدن به نتیجه مورد نظر طرفین باید تعهداتی را قبول کنند. در ازدواج نیز این اتفاق می افتد. بنابراین بر اساس منطق قراردادها زن نیز مانند مرد باید در قبال او تعهداتی را قبول کند. تمکین یکی از این تعهدات است.

اما نکته ای که وجود دارد این است که در قانون قراردادها در صورتی که یکی از طرفین تعهدات خود را انجام نده یا ناقص انجام دهد برای طرف مقابل حقی را ایجاد می کند. این حق می تواند حق فسخ یا شکایت از فرد مقابل در دادگاه باشد. از این رو کاملا منطقی است که عدم تمکین زن باید دارای عواقبی از نظر قانونی باشد. اما این عواقب چیست؟ آیا زن به واسطه عدم تمکین می تواند نسبت به طلاق و به نوعی انحلال این قرارداد اقدام کند؟ این ها مهمترین سوالاتی است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

تمکین نکردن زن چه عواقبی دارد؟

تمکین نکردن زن بر اساس قانون در برابر عدم پرداخت نفقه قرار گرفته است. یعنی اگر زنی تمکین نکند شوهر می تواند از پرداخت مهریه به او خودداری کند. بنابراین توجه داشته باشید که عدم فرمانبرداری زن اجازه عدم پرداخت مهریه و یا کسر آن را به کسی نمی دهد. در هر صورت شوهر باید نسبت به پرداخت مهریه اقدام کند،حتی در صورت عدم تمکین زن.

اما برای این که با مفهوم عدم تمکین بهتر آشنا شویم باید بدانیم که قانون آن را چگونه تعریف کرده است. در واقع باید بدانیم که زن به واسطه این مفهوم باید چه کارهایی را انجام دهد. به طور کلی تمکین در لغت به معنی فرمانبرداری و اطاعت پذیری است. در قانون دو نوع تمکین وجود دارد. انواع عام و خاص این دو نوع است. توجه داشته باشید که زن در زندگی باید هر دو نوع را رعایت کند.

به طور کلی تمکین عام بدین معنی است که زن در خانه ای که شوهر فراهم کرده زندگی کند. از او فرمانبرداری داشته باشد و قبول کند که مرد به عنوان رئیس خانه و خانواده شناخته می شود. همچنین زن موظف است تا جایی که خواسته های مرد معقولانه و مشروع باشد آن ها را برطرف کند. همچنین انواع خاص اساسا به رابطه زناشویی بین زن و مرد اشاره می کند. در واقع زن در صورتی که توانایی برقراری رابطه جنسی را دارند نباید این رابطه را از شوهر خود منع کند. به نوعی باید در این رابطه به شوهر خود تمکین نماید.

حال عدم تمکین بدین معنی است که زن از خانه خود خارج شود و یا در خانه وظایف خود را در قبال شوهر انجام ندهد و یا نسبت به شوهر نافرمانی داشته باشد. در این حالت مرد می تواند نفقه را به زن پرداخت نکند. در واقع با اثبات عدم تمکین زن حق نفقه از او ساقط می شود. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که مرد خودخواسته و بدون دستور دادگاه نمی تواند نسبت به قطع نفقه اقدام کند. ابتدا باید دادگاه عدم تمکین را بررسی و اثبات کند، سپس بر اساس این عدم تمکین به شما اجازه می دهد که نفقه را پرداخت نکنید.

اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟ (2)
اگر زن تمکین نکند می تواند طلاق بگیرد؟ (2)

تمکین و ارتباط آن با طلاق

تمکین نکردن ارتباط چندان مستقیم برای طلاق نمی تواند داشته باشد. در واقع عدم تمکین زن لزوما نمی تواند به معنی داشتن حق طلاق باشد. در کلام ساده تر زن نمی تواند با عدم تمکین حق طلاقی برای خود ایجاد کند. مگر این که بتواند ثابت کند که این عدم حضور و دستورپذیری به دلیل ترس از ضرر جانی بوده است. در کلام ساده تر اگر زن بتواند ثابت کند که خارج شدن او از خانه و عدم حضور وی به دلیل ترس او از شوهر و آسیب های جانی اوست؛ می تواند برای طلاق اقدام کند. همچنین اگر ثابت کند که مرد از او کارهای غیر متعارف و یا غیر شرعی را طلب کرده ( روابط جنسی عجیب و غیر شرعی ) می تواند نسبت به گرفتن طلاق اقدام کند.

اما اگر زن با دلایل منطقی قانونی یا شرعی خانه را ترک نکرده باشد و دست به عدم تمکین زده باشد عملا دادگاه اجازه نمی دهد که نسبت به طلاق اقدام کند. در این حالت تنها یک راه حل وجود دارد و آن این است که این زن باید از طریق طلاق توافقی یا طلاق خلع نسبت به طلاق از همسر خود اقدام کند.

در کلام ساده تر باید یادتان باشد که قانون حق طلاق را به زن نداده است. یعنی زن نمی تواند نسبت به طلاق از مرد اقدام کند. مگر این که ثابت کند که مرد تعهدات خود را نادیده گرفته است. اما با این حال زن می تواند نسبت به طلاق توافقی یا طلاق خلع اقدام کند. مسلما شما با مفهوم طلاق توافقی آشنا هستید. طلاق خلع نیست به طلاقی گفته می شود که در آن زن با پرداخت هزینه یا وجهی به مرد خواستار طلاق می شود. در واقع دراین طلاق زن به حدی از مرد تنفر دارد که حاضر است با پرداخت هزینه ای از او طلاق بگیرد. بنابراین همانطور که می بینیم مفهوم عدم تمکین چندان ارتباط مستقیمی با مفهوم طلاق ندارد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×