حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی چگونه است؟ حضانت فرزند در طلاق توافقی چه شرایطی دارد؟ چگونه می تواند برای حضانت فرزند در طلاق توافقی اقدام کرد؟ کارکرد وکیل در حضانت فرزند در طلاق توافقی چیست؟ مهمترین راهکار حضانت فرزند در طلاق توافقی چیست؟ بهترین روش برای گرفتن حضانت فرزند در طلاق توافقی چیست؟ حضانت فرزند در طلاق توافقی بر اساس کدام مواد قانونی امکان پذیر است؟

حضانت فرزند در طلاق توافقی یکی از مفاهیمی است که متاسفانه این روزها در جامعه ایرانی به وفور دیده می شود. در واقع طلاق توافقی از شایع ترین انواع طلاق ها در گروه خانواده محسوب می شود. به واسطه طلاق توافقی طرفین در خصوص شرایط مختلف طلاق با یک دیگر به توافق می رسند تا روند صدور اجازه طلاق سریع تر و ساده تر شود. در کلام ساده تر در طلاق توافقی این طرفین هستند که حق و حقوق خودشان را در مسیر طلاق با توافق یکدیگر مشخص می کنند. قانون این به این توافق احترام می گذارد و آن را لازم الاجرا می داند. اما در همین ابتدای کار باید دانست که چه در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی و چه در سایر موارد این توافقات باید  به اندازه ای قوی و محکم باشد که امکان رجوع از آن کم باشد. همچنین این شرایط باید به نحوی تنظیم شود که تا جای ممکن کمترین ضرر به طرفین وارد شود. از این رو باید به این موضوع توجه داشت که بهترین راه در این مسیر استفاده از یک وکیل مجرب در این حوزه است. این وکیل می تواند بهترین قرارداد و توافق را میان طرفین منعقد کند. قراردادی که یکی از بندهای آن می تواند مختص به حضانت فرزند در طلاق توافقی باشد. در ادامه بیشتر از این موضوع صحبت خواهیم کرد.

حضانت فرزند در طلاق توافقی و مفهوم طلاق توافقی

حضانت فرزند در طلاق توافقی بر اساس مفهوم طلاق توافقی ممکن می شود. از این رو برای درک شرایط موجود در این خصوص باید بدانیم که اساسا طلاق توافقی چیست و بر اساس چه مفاهیم قانونی کار می کند. همانطور که از نام طلاق توافقی مشخص است، طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که طرفین برای مسئله طلاق با یک دیگر به توافق می رسند. برای درک این موضوع باید به یک نکته بسیار مهم اشاره کرد.

برای بسیاری از ما ازدواج مفهومی احساسی و قلبی محسوب می شود. اما واقعیت این است که ازدواج از دید قانون یک قرارداد محسوب می شود. در واقع ازدواج رابطه ای است که بر اساس مفهوم قرارداد نظم پیدا می کند. هر قراردادی با هر موضوعی بر اساس هدف خاص تدوین می شود. طرفین نیز برای رسیدن به این هدف خاص نسبت به یکدیگر و نسبت به قرارداد و هدف آن تعهداتی را بر عهده می گیرند و نتایجی نیز به دست می آورند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که همواره همه قراردادها تا انتها ادامه پیدا نمی کنند. بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد که قراردادی منحل شود. همین موضوع در خصوص قرارداد ازدواج نیز وجود دارد.

در واقع آن چیزی که باعث می شود روند طلاق ( انحلال قرارداد ازدواج ) طولانی شود این است که دادگاه باید تک تک این تعهدات را مورد بررسی قرار دهد. همچنین این قرارداد نیز درست مانند هر قرارداد دیگری آورده هایی داشته است. از این رو باید این آورده ها که به صورت مشترک بوده تصمیم گیری شود. به طور مثال خانه ای و یا وسایلی برای منزل خریده شده باید در خصوص مالکیت آن تصمیم گیری شود. یکی از این آورده ها و دست آورد های قرارداد ازدواج فرزند است.

فرزند تا سن 18 سالگی تحت ولایت پدر و مادر خودش است. از این رو فرزندانی که پدر و مادر آن ها تا سن 18 سالگی اقدام به جدایی می کنند باید تحت ولایت یکی از آن ها قرار بگیرد. اینجاست که مسئله حضانت مطرح می شود. در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی این چنین است که طرفین بر اساس شرایط مختلف با یک دیگر در خصوص حضانت فرزندان خودشان به توافق می رسند.

حضانت فرزند در طلاق توافقی (2)
حضانت فرزند در طلاق توافقی (2)

حضانت فرزند در طلاق توافقی چگونه صورت می گیرد؟

حضانت فرزند در طلاق توافقی و طلاق معمولی تفاوت هایی دارد. به طور مثال در طلاق عادی این دادگاه است که بر اساس صلاح فرزند حضانت را مشخص می کند. به صورت عمومی حضانت فرزندان تا 7 سالگی بر عهده مادر است و بعد از آن تا سن 18 سالگی بر عهده پدر است. اما اگر پدر صلاحیت نگهداری فرزندان را نداشته باشند این حضانت به مادر داده می شود. همچنین اگر مادر نیز شرایط حضانت فرزندان را نداشته باشد قیمی دیگر برای آن ها انتخاب می شود. بنابراین نمی توان به شکل مشخص گفت که دادگاه حضانت را به چه کسی واگذار می کند.

اما در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی باید گفت که این طرفین هستند که با یک دیگر بر سر این موضوع توافق می کنند. به طور مثال مادر قبول می کند که با بخشیدن بخشی از مهریه خود حضانت فرزندان را به دست بیاورد. نکته مهمی که وجود دارد این است که بر اساس قانون ازدواج مجدد مادر باعث نفی حضانت می شود. این موضوع در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی صادق است. مگر این که مادر در توافق خود این موضوع را اضافه کند که در صورت ازدواج مجدد حضانت از او گرفته نشود. این نکته بسیار مهمی است که نشان می دهد که شناخت قوانین در این حوزه تا چه اندازه می تواند مهم باشد. در واقع باید گفت که قوانین به اندازه ای سخت و پیچیده است که می تواند باعث بروز شرایط خاصی شود. به طور مثال اگر زن با بخشیدن مهریه حضانت فرزندان را از مرد بگیرد اما در خصوص بخشیدن مهریه در قبال دریافت حضانت فرزندان چیزی تدیون و امضا نشود. زن می تواند بعد از گرفتن حضانت فرزندان به مهریه رجوع کرده و آن را مطالبه کند. اینجاست که گفته می شود بهترین کار ممکن در خصوص حضانت فرزند در طلاق توافقی و سایر فاکتورهای توافق این است که حتما از یک وکیل در این حوزه کمک بگیرید. این کار می تواند باعث شود که شما با خیال راحت نسبت به تدوین توافق اقدام کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×