موانع ارث در قانون مدنی

موانع ارث در قانون مدنی (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

موانع ارث در قانون مدنی

موانع ارث در قانون مدنی

موانع ارث در قانون مدنی چیست؟ موانع ارث در قانون مدنی شامل چه مواردی می شود؟ چگونه می توان موانع ارث در قانون مدنی را اثبات کرد؟ موانع ارث در قانون مدنی چه کارکردی دارد؟ موانع ارث در قانون مدنی به چه منظور مورد استفاده قرار می گیرد؟ مهمترین کارکرد وکیل در خصوص موانع ارث در قانون مدنی چیست؟ موانع ارث در قانون مدنی در کدام دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد؟ مرجع رسیدگی به موانع ارث در قانون مدنی کدام است؟ مهمترین موارد موانع ارث در قانون مدنی کدام است؟

موانع ارث در قانون مدنی بدین معنی است که شرایطی ایجاد شود که به واسطه آن وارث از متوفی ارث نمی برد. به طور مثال اگر موانع ارث در قانون مدنی در خصوص فرزند متوفی وجود داشته باشد آن فرزند به شکل کاملا قانونی از ارث محروم خواهد بود و در روند انحصار وراثت شرکت نخواهد داشت. از این رو شناخت موانع ارث در قانون مدنی می تواند برای وراث بسیار مهم باشد.

نکته مهم دیگری که باید در خصوص موانع ارث در قانون مدنی به آن توجه داشته باشید این است که اساسا ارث به عنوان یکی از راه های تملک محسوب می شود. بنابراین موانع ارث در قانون مدنی مفهومی در قانون حقوقی محسوب می شود که بر اساس آن امکان تملک از وارث گرفته می شود. نکته دیگری که باید به آن در خصوص این مفهوم توجه داشته باشید این است که اساسا موانع ارث در قانون مدنی بر اساس قوانین شرعی و فقهی تدوین شده است. بنابراین اگر بخواهید وارد مسیر قضایی و حقوقی در این خصوص شوید باید نسبت به قوانین فقهی در این حوزه آگاه باشید و یا اگر از یک وکیل در این مسیر استفاده می کنید بهتر است سراغ وکیلی بروید که اطلاعات فقهی و شرعی خوبی در خصوص موانع ارث در قانون مدنی داشته باشد. این نکته بسیار مهمی بود که باید آن را بیان می کردیم.

موانع ارث در قانون مدنی شامل چه مواردی می شود؟

موانع ارث در قانون مدنی همانطور که گفته شد بر اساس قوانین فقهی و شرعی تدوین شده است. در واقع اگر بخواهیم کمی جامع تر به این موضوع نگاه کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که قوانین مربوط به انحصار وراثت و ارث بر اساس قوانین اسلام تدوین شده است. از این رو برای این که بدانیم موانع ارث در قانون مدنی چیست باید نگاهی به قانون اسلام و فقه بیاندازیم.

بر اساس این قوانین موانع ارث در قانون مدنی از چند مورد تشکیل شده است. اولین مورد این است که متوفی به دست وارث کشته شده باشد. بنابراین قاتل که به عنوان وارث شناخته می شود از متوفی ارثی نخواهد برد. این موضوع بر اساس ماده 880 قانون مدنی نیز تایید شده است. مورد بعدی موانع ارث در قانون مدنی کفر است. در واقع اگر وارث کافر و متوفی مسلمان باشد عملا به وارث ارثی تعلق نمی گیرد. به طور مثال اگر متوفی چند وارث داشته باشد که یکی از آن ها کافر باشد این ارث بین مسلمانان تقسیم می شود و کافر از ارث محروم خواهد بود. نکته و شرایط بعدی از موانع ارث در قانون مدنی مسئله لعان است.

لعان یک مفهوم بسیار مهم در قانون محسوب می شود. در واقع بر اساس لعان مرد زن را به زنا متهم می کند و زن نیز این ادعا را رد می کند. لعان شرایط خاصی دارد اما بر اساس آن رابطه بین زن و مرد از بین می رود و دیگر ارتباطی به آن ها نخواهد بود. حتی ازدواج مجدد زن و مرد نیز دیگر امکان پذیر نخواهد بود. بر اساس لعان زن و مرد از یکدیگر ارث نخواهند برد. همچنین در صورتی که پدری فرزند خود را مورد لعان قرار دهد ( لعنت کند ) یعنی بیان کند که این فرزند از او نیست و به نوعی حاصل رابطه ای نامشروع است فرزند نیز از پدر خود ارث نخواهد برد و پدر نیز از این فرزند ارثی نخواهد برد. به نوعی بر اساس لعان رابطه ورثه ای بین پدر و فرزند نیز از بین می رود. اما همچنان امکان بردن ارث از سمت مادری برای فرزند وجود دارد. البته در خصوص لعان فرزند پدر می تواند از لعان خود رجوع کند. در صورت رجوع رابطه ارث نیز باز می گردد.

موانع ارث در قانون مدنی (2)

موانع ارث در قانون مدنی و دیگر شرایط آن

موانع ارث در قانون مدنی شرایط مختلفی دارد که در بالا به برخی از آن ها اشاره کردیم. از دیگر شرایط موانع ارث در قانون مدنی ولدالزنا بودن فرزند است. در واقع اگر ثابت شود که فرزند زنا زاده باشد نه از مادر و نه از پدر ارث نمی برد. یکی دیگر از شرایط موانع ارث در قانون مدنی جنین است.

در واقع اگر جنین در شکم مادر به عنوان یکی از وراث شناخته می شود و در صورت به دنیا آمدن می تواند تاثیری در تقسیم ارث داشته باشد. تا زمانی که در شکم مادر است و به عنوان جنین شناخته می شود ارثی به او تعلق نمی گیرد. از این رو معمولا انحصار وراثت به بعد از مشخص شدن وضعیت جنین موکول می شود. همچنین از دیگر موانع ارث در قانون مدنی بر اساس ماده 879 قانون مدنی غایب بودن فرد است. در واقع اگر فرد به عنوان یکی از وراث غایب مفقودالاثر باشد سهم او کنار گذاشته می شود تا وضعیت او مشخص شود. همچنین در اسلام و شرع در خصوص برده بودن نیز صحبت شده است که با توجه به نبود مسئله بردگی در قانون اساسا به این موضوع پرداخته نمی شود.

همانطور که می بینید موانع ارث در قانون مدنی شرایط خاص خودش را دارد. در برخی مواقع قابل برطرف شدن و در برخی مواقع امکان حل آن وجود ندارد. در واقع شاید این موارد به ظاهر ساده به نظر برسد اما می تواند پیچیدگی های خاص خودش را داشته باشد. به طور مثال اگر وارث کافر بعد از فوت متوفی مسلمان شود آیا موانع ارث در قانون مدنی کنار گذاشته می شود و می تواند ارثی از متوفی ببرد یا خیر؟ این نمونه ای از پیچیدگی های عجیب این مفهوم است که انتظار می رود یک وکیل مجرب  و با تجربه بتواند به ما در این خصوص کمک کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×