جرم ممانعت از ملاقات فرزند

جرم ممانعت از ملاقات فرزند (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

جرم ممانعت از ملاقات فرزند

جرم ممانعت از ملاقات فرزند و ضمانت اجرا

جرم ممانعت از ملاقات فرزند چیست؟ جرم ممانعت از ملاقات فرزند چه مجازاتی دارد؟ جرم ممانعت از ملاقات فرزند چه ضمانت اجرایی دارد؟ جرم ممانعت از ملاقات فرزند شامل چه رفتارهایی است؟ جرم ممانعت از ملاقات فرزند چگونه اثبات می شود؟ چه مواد قانونی در خصوص جرم ممانعت از ملاقات فرزند دارد؟ بهترین وکیل در حوزه جرم ممانعت از ملاقات فرزند کیست؟ وکیل جرم ممانعت از ملاقات فرزند چه کارکردی دارد؟ مهمترین قوانین حوزه جرم ممانعت از ملاقات فرزند کدام است؟ مرجع صالح در حوزه جرم ممانعت از ملاقات فرزند کدام است؟ از کجا می توانیم بهترین وکیل را در خصوص جرم ممانعت از ملاقات فرزند پیدا کنیم؟

جرم ممانعت از ملاقات فرزند یکی از جرایمی است که به صورت گسترده در حوزه خانواده رخ می دهد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که دادگاه برای صدور مجوز طلاق باید مشخص کند که آینده فرزند به چه شکلی رقم خواهد خورد. از این رو مسئولیت کودک را به یکی از طرفین دعوی طلاق ( پدر یا مادر ) و یا شخص ثالث می سپارد. مسئله ای که وجود دارد این است که تایید حضانت تنها می تواند بخشی از نیازهای کودک را پوشش دهد. اما همه ما می دانیم که یک کودک از لحاظ احساسی به هر دو فرد ( پدر و مادر ) نیاز دارد. دادگاه نیز به این نیاز کودک واقف است از این رو شرایطی را ایجاد می کند که کودک بتواند در بازه های زمانی خاص و مشخص با پدر یا مادر خود دیدار داشته باشد تا به واسطه این موضوع به حداقل نیازهای مادی خود پاسخ دهد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. حال سوالی که مطرح می شود این است که اگر فردی که حضانت را در اختیار دارد مانع از ملاقات فرزند با طرف دیگر باشد دادگاه و قانون چه کارکردی می توانند داشته باشند؟ آیا ممانعت از ملاقات فرزند را می توان جرم تلقی کرد؟ در صورتی که جرم ممانعت از ملاقات فرزند اثبات شود چه مجازاتی برای مجرم در نظر گرفته می شود؟ ضمانت اجرایی این موضوع چه خواهد بود؟ این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

جرم ممانعت از ملاقات فرزند چیست؟

جرم ممانعت از ملاقات فرزند بدین معنی است که طرفی که حضانت فرزند را بر عهده دارد مانع از دیدار فرزند با فرد مقابل باشد. به طور مثال حضانت فرزند با پدر است. اما دادگاه مشخص کرده است که هر هفته مادر این حق را دارد که به مدت مشخصی با فرزند دیدار داشته باشد. حال اگر پدر مانع از این دیدار شود چه مجازاتی در انتظار اوست؟ جرم ممانعت از ملاقات فرزند در این حالت چگونه اثبات می شود؟

برای پاسخ به این سوال باید کمی از مفاهیمی مانند طلاق و حضانت و تعیین آن صحبت کنیم. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که ازدواج از دید قانون یک قرارداد است و طلاق به عنوان انحلال این قرارداد شناخته می شود. مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس قرارداد ازدواج زندگی دو انسان در یک دیگر گره می خورد و جدا کردن این گره گاهی بسیار سخت و گاهی ناممکن می شود. این گره زمانی کورتر می شود که فرزندی در این بین باشد.

فرزند نه مال است که بتوان آن را تقسیم کرد و نه فردی مستقل محسوب می شود که بتوان آن را به حال خود رها کرد. فرزند تا سن 18 سالگی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. بنابراین دادگاه باید تصمیم بگیرد که آینده این فرد به عنوان یک کودک چه خواهد شد. دادگاه بنا بر مصلحت فرزند تصمیم می گیرد که سرنوشت او را به کدام یک از والدین بسپارد. اما واقعیتی غیر قابل انکار این است که کودک نیاز به پدر و مادر به صورت همزمان دارد. اینجاست که طرفی که حضانت را بر عهده دارد در صورت ممانعت از ملاقات فرزند با طرف دیگر مرتکب جرم شده است. زیرا این ملاقات حق و نیاز کودک است و هیچکس نباید مانع از این موضوع شود. از این رو جرم ممانعت از ملاقات فرزند را تحت عنوان جرم مورد بررسی قرار گرفته است.

جرم ممانعت از ملاقات فرزند (2)
جرم ممانعت از ملاقات فرزند (2)

جرم ممانعت از ملاقات فرزند چه مجازاتی دارد؟

جرم ممانعت از ملاقات فرزند درست مانند هر جرم دیگر مجازات های خاص خودش را دارد. در واقع قانون برای جرم ممانعت از ملاقات فرزند مجازات هایی را تعیین کرده است و ضمانت های اجرایی خاصی برای آن پیش بینی نموده است تا بر اساس آن افراد دست به این کار نزنند.

مهمترین ضمانت اجرایی برای جلوگیری جرم ممانعت از ملاقات فرزند گرفتن حضانت از فرد است. به طور مثال اگر پدر یا مادر که حضانت فرزند را بر عهده دارد مانع از ملاقات فرزند با طرف مقابل شود خود را در خطر از دست دادن حضانت قرار می دهد. در واقع دادگاه در خصوص موارد اختلافی مانند زمان ملاقات و مکان ملاقات می تواند دخالت کند و شرایط را مشخص کند. اما اگر هیچ بهانه قابل قبولی برای این دیدار شود خود را در برابر از دست دادن حضانت قرار می دهد.

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که جرم ممانعت از ملاقات فرزند دارای مجازات های خاصی است. اگر این جرم برای بار اول اتفاق بیفتد دادگاه مجازات جزای نقدی را در نظر می گیرد و در صورت تکرار دادگاه حداکثر مجازات را برای او تعیین می کند. نکته دیگری که باید بدانید این است که دادگاه بدوی برای این که بتواند ضمانت اجرایی مورد نظر را اجرا کند، این امکان را دارد که فرد را در بازداشتگاه نگه دارد. این موضوع شاید به عنوان مجازات در نظر گرفته نشود اما به نوعی می توان گفت که از تبعات مهم جرم ممانعت از ملاقات فرزند محسوب می شود. این ها مهمترین نکاتی بود که در خصوص این اتفاق وجود دارد.

در نهایت می توان گفت که بهترین کار ممکن این است که اساسا در این موضوع اگر دچار مشکل و تعارض شده باشید، از یک وکیل کمک بگیرید. در واقع وکیل می داند که بهترین کار و بهترین مسیر چیست و همین موضوع باعث می شود که شما سریع تر به بهترین پاسخ مورد نیاز خودتان برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×