تسلیم به رای چیست

تسلیم به رای چیست (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

تسلیم به رای چیست

تسلیم به رای چیست؟

تسلیم به رای به چه معنی است؟ تسلیم به رای چه موارد قانونی دارد؟ در قانون تسلیم به رای به چه معنی است؟ در چه مواقعی از تسلیم به رای استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به تسلیم به رای چیست؟ کارکرد یک وکیل در خصوص تسلیم به رای چیست؟ تسلیم به رای بر اساس کدام مواد قانونی اعمال می شود؟

تسلیم به رای یک نوع درخواست قانونی از سمت متهم یا همان مجرم به دادگاه است. بر اساس این درخواست مجرم اعلام می کند که از حق فرجام خواهی یا تجدید نظر خود می گذرد. به واسطه درخواست تسلیم به رای دادگاه امکان تخفیف قطعی در مجازات را پیدا می کند. بنابراین فرد می تواند به واسطه ارائه تسلیم به رای به دادگاه از تخفیف قطعی استفاده کند. اما این مسئله نیز برای خود شرایطی دارد. برای درک این شرایط و قوانین باید با برخی از مفاهیم قانونی آشنا شویم.

اولین نکته این است که دادگاه و به طور کلی قانون با هدف اتمام پرونده و رساندن آن به نتیجه سعی می کند از موقعیت های تشویقی خاصی استفاده می کند. قانون با هدف کاهش پرونده ها و جلوگیری از تلنبار شدن آن ها از شرایطی استفاده می کند که باعث می شود این پرونده ها سریع به نتیجه برسد. یکی از این طرح های تشویقی استفاده از تسلیم به رای است. در واقع تسلیم به رای بدین معنی است که مجرم از مهلت قانونی خود برای فرجام خواهی و تجدید نظر می گذرد و از این ابزارهای قانونی استفاده نمی کند. بدین ترتیب پرونده سریع تر به نتیجه می رسد. به نوعی می توان گفت که مجرم به واسطه تسلیم به رای جرم خود را قبول می کند و نسبت به مجازات اعلام شده تمردی ندارد. از این رو قانون برای این که تفاوتی میان این دست از مجرمان با مجرمان دیگر قائل شود از تخفیف در مجازات به شکلی قطعی استفاده می کند. در واقع مجرم می تواند به واسطه این قانون می تواند تا یک چهارم کل مجازات را تقلیل دهد. به طور مثال اگر مجازات تعیین شده 4 ماه حبس باشد به واسطه تسلیم به رای مجرم به سه ماه حبس محکوم می شود. این نکته مهمی است که در خصوص تسلیم به رای وجود دارد.

تسلیم به رای چه شرایطی دارد؟

تسلیم به رای درست مانند هر ابزار قانونی از شرایط خاصی برخوردار است. اولین و مهمترین شرطی که برای این ابزار وجود دارد این است که اساسا این مسئله تنها برای مجازات های تعزیری درجه یک تا هفت کارایی دارد. به نوعی در خصوص مجازات های حدی نمی توانیم از تسلیم به رای استفاده کنیم.

مجازات های حدی به مجازاتی گفته می شود که توسط اسلام و شرع مشخص شده است. بر اساس قانون هیچ نوع تغییری ( تقلیل یا تخفیف در مجازات و یا حتی تشدید در این مجازات ) غیر ممکن است. یعنی حتی خود قانون گذار نیز نمی تواند دست به این کار بزند. مجازات های حدی انواع مختلفی دارد که احتمالا معروف ترین آن ها قصاص و اعدام باشد. اما مجازات های تعزیری مجازات هایی است که توسط قانون گذار مشخص شده است. در واقع قانون گذار به واسطه کیفیت جرم و شرایط اجتماعی و ده ها فاکتور دیگر اقدام به تعیین مجازات می کند. این دسته از مجازات معمولا امکان تغییر بر اساس قانون را دارد. تسلیم به رای ابزاری است که تنها در مجازات های تعزیری آن هم تا درجه هفتم کارایی دارد.

شرط مهم دیگر برای استفاده از تسلیم به رای این است که مجرم برای درخواست آن تنها در بازه زمانی که برای تجدید نظر یا فرجام خواهی به مجرم داده می شود، فرصت دارد. معمولا این مدت زمان بعد از صدور رای دادگاه بدوی بیست روز است. بنابراین بعد از گذشت این بیست روز حتی در صورت عدم اعتراض و درخواست تجدید نظر دیگر امکان استفاده از تسلیم به رای وجود ندارد. بنابراین مجرم زمانی می تواند از تسلیم به رای استفاده کند که این بازه زمانی از دست نرفته باشد.

شرط سوم که یک شرط کاملا مشخص در خصوص تسلیم به رای این است که فرد هیچ اعتراض و تجدید نظری نداشته باشد. در واقع اگر فرد درخواستی برای اعتراض و تجدید نظر داشته باشد دیگر امکان استفاده از تسلیم به رای را نخواهد داشت. این ها شرایطی است که در خصوص تسلیم به رای وجود دارد. قانون با بررسی این شرایط امکان استفاده از تسلیم به رای و نتایج آن را برای مجرم فراهم می کند.

تسلیم به رای چیست (2)

تسلیم به رای و نکات مهم قانونی آن

تسلیم به رای شاید به نظر یک ابزار ساده باشد اما نکات قانونی خاصی دارد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که اعتراض و درخواست تجدید نظر از حقوق متهم یا مجرم است. این حقی است که از طرف قانون به این فرد داده شده است. از این رو بررسی تسلیم به رای و قبول آن به منزله از بین رفتن این حق برای مجرم است. این مسئله خود به خود می تواند این مسئله را کمی سخت تر کند.

نکته مهم دیگری در این خصوص وجود دارد این است که اساسا قاضی این امکان را ندارد که به واسطه تسلیم به رای نوع مجازات را تغییر دهد. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که اگر مجازات تعیین شده حبس باشد بر اساس این قانون نمی توان انتظار داشت که این مجازات تبدیل به جزای نقدی شود. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص تسلیم به رای وجود دارد. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که قانون به واسطه این قانون می خواهد از مجرم بابت قبول اشتباه و جرم خود تشکر کند اما این تشکر تنها به اندازه یک چهارم مجازات تعیین شده برای او محسوب می شود. یکی دیگر از مهمترین نکاتی که در خصوص تسلیم به رای وجود دارد این است که در سال 1386 به موجب رای وحدت رویه کسانی که درگیر مجازات مربوط به جرم مواد مخدر شده باشند نیز می توانند در شرایط قانونی خاص از این قانون استفاده کرده و از تخفیف مجازات به واسطه تسلیم به رای استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×