قبول و رد ترکه و آثار حقوقی آن چیست؟

قبول و رد ترکه و آثار حقوقی آن چیست؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

قبول و رد ترکه و آثار حقوقی آن چیست؟

قبول و رد ترکه و آثار حقوقی آن چیست؟

قبول و رد ترکه چیست؟ قبول و رد ترکه چه آثاری به همراه دارد؟ قبول و رد ترکه چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ آیا قبول و رد ترکه به منزله پذیرفتن یا انصراف از ارث است؟ قبول و رد ترکه بر اساس کدام قانون انجام می شود؟ مهمترین فاکتورهای قبول و رد ترکه چیست؟ یک وکیل چه کمکی در خصوص قبول و رد ترکه می تواند داشته باشد؟ مهمترین عناصری که باید در قبول و رد ترکه بدانیم چیست؟

قبول و رد ترکه یکی از مهمترین مفاهیم قانون حقوقی محسوب می شود. در واقع بسیاری قبول و رد ترکه را برابر با پذیرفتن یا انصراف از ارث می دانند. اما این چیزی نیست که واقعیت داشته باشد. در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم قبول و رد ترکه به معنی قبول یا رد آثار حقوقی و تصفیه ترکه است. در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم، قبول و رد ترکه به معنی قبول مسئولیت های مربوط در امور تقسیم ارث یا رد آن است.

مسئله ای که وجود دارد این است که وراث به عنوان مسئولین ترکه و اموال به جا مانده از متوفی شناخته می شوند. بنابراین بر اساس قانون اداره این اموال و تصفیه آن بر عهده وراث خواهد بود. این مسئله فارغ از مالکیت وراث بر ترکه است. بنابراین این موضوع تاثیری در مالکیت وراث نخواهد داشت. اما برای درک بهتر این موضوع بهتر است قبول و رد ترکه را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. بدین ترتیب می توانیم ساده تر تفاوت ها و موارد قانونی آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

قبول و رد ترکه در قانون

قبول و رد ترکه بدین معنی است که وراث آثار حقوقی و روند مربوط به تقسیم ارث و تصفیه آن را بر عهده بگیرند یا خیر. در قبول ترکه وارث به عنوان مسئول انجام اموراتی مانند تسویه دیون به جا مانده از متوفی شناخته می شود و می تواند در روند انحصار وراثت تاثیرگذار باشد. یعنی این فرد به عنوان مسئول حقوقی این اموال شناخته می شود و او می تواند نسبت به پرداخت مالیات بر ارث یا پرداخت دیون به جامانده مانند طلب و یا مهریه اقدام کند.

نکته مهمی که در خصوص قبول ترکه وجود دارد این است که به صورت پیشفرض قانون وراث را مسئول این سری از امور شناخته است. یعنی وراث برای قبول ترکه قرار نیست کار خاصی انجام دهند و یا به جای خاصی مراجعه کنند. بر اساس قانون پیشفرض در قبول ترکه است. بنابراین وراث در حالت عادی می توانند نسبت به اموری مانند تصفیه ترکه و یا پرداخت دیون دخالت داشته باشند.

اما رد ترکه بدین معنی است که وارث خود را از شرکت در این روند معاف می کند. یعنی نمی خواهد در مسیر انحصار وراثت قرار بگیرد و یا در نوع پرداخت دیون تاثیری داشته باشد. به نوعی رد ترکه بدین معنی است که وارث در هیچ اموری مربوط به تقسیم مال شرکت نخواهد داشت و باید تابع سایر وراث باشد. نکته مهمی که در خصوص رد ترکه وجود دارد این است که اساسا وارث باید رد ترکه را ظرف مدت یک ماه از تاریخ اطلاع از فوت به دادگاه اعلام کند. بنابراین اگر وارثی می خواهد از این مسیر دور بماند باید ظرف یک ماه از تاریخ فوت متوفی ( یا اطلاع از تاریخ وی ) نسبت به اعلام رد ترکه اقدام کند. به نوعی فرد باید به صورت رسمی و قانونی این خواسته خود را به دادگاه اعلام کند تا دادگاه او را از شرکت در این امور مستثنی بداند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این فرد دیگر نمی تواند در خصوص نحوه تقسیم اموال یا نحوه پرداخت مالیات و دیون و … تاثیرگذار باشد و قانون هیچ اعتنایی به او نخواهد داشت.

قبول و رد ترکه و آثار حقوقی آن چیست؟ (2)
قبول و رد ترکه و آثار حقوقی آن چیست؟ (2)

رد ترکه به معنی اعراض از ترکه نیست.

قبول و رد ترکه قوانین و شرایط حقوقی خاصی دارد. یکی از مهمترین این شرایط این است که بسیاری تصور می کنند که رد ترکه به معنی اعلام اعراض از مال است. در واقع بسیاری از این می ترسند که با رد ترکه عملا خودشان را از گرفتن ارث محروم کرده باشند. اما این اتفاقی نیست که در قبول و رد ترکه بیفتد.

در واقع شما با رد ترکه تنها خود را از مسیر تقسیم ارث دور کرده اید. به نوعی شما با رد ترکه دیگر هیچ مسئولیتی در خصوص مسائل حقوقی وارد بر مال نخواهید داشت و هیچ تاثیرگذاری در این روند ندارید. بدین ترتیب این سایر وراث هستند که تصمیم می گیرند که دیون باید چگونه پرداخت شود و یا روند انحصار وراثت به چه شکلی باید پیش برود. شما نیز ناچار به قبول رای و نظر آن ها هستید و قانون هیچ حقی را در این خصوص برای شما قائل نخواهد بود.

نکته مهم دیگر این است که رد ترکه حقی است که هر وارثی می تواند ظرف یک ماه از تاریخ فوت نسبت به آن اقدام کند. اما مسئله مهم این جاست که اگر همه وراث دست به این کار بزنند و ترکه را رد کنند چه اتفاقی رخ می دهد؟ در این حالت این خود قانون است که در خصوص انحصار وراثت و تصفیه اموال اقدام می کند. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم این خود قانون است که مشخص می کند کدام مال باید فروخته شود تا دیون پرداخت شود و سایر اموال چگونه باید تقسیم شود. قانون در این خصوص می تواند از دستور فروش استفاده کند. در این حالت هیچ ادعایی از طرف وراث پذیرفته نخواهد بود. نکته مهم دیگر این است که وراث می توانند برای اعلام رد ترکه به صورت شفاهی آن را در دادگاه اعلام کنند. بنابراین لزومی به ارائه درخواست یا لایحه به دادگاه به صورت کتبی نیست. گرچه در امور قانونی همواره بهترین کار این است که درخواست های خودتان را به صورت کتبی و در قالب قانونی به دادگاه ارائه دهید تا مشکلی در ادامه برای شما پیش نیاید. این ها مهمترین نکاتی بود که در خصوص قبول و رد ترکه از نظر قانونی وجود داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×