دفاع از متهم مواد مخدر

دفاع از متهم مواد مخدر (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دفاع از متهم مواد مخدر

دفاع از متهم مواد مخدر

دفاع از متهم مواد مخدر چگونه است؟ دفاع از متهم مواد مخدر امکان پذیر است؟ برای دفاع از متهم مواد مخدر به موارد قانونی باید توجه داشته باشیم؟ مهمترین عناصر تاثیرگذار در دفاع از متهم مواد مخدر چیست؟ چه شرایطی برای دفاع از متهم مواد مخدر وجود دارد؟ دفاع از متهم مواد مخدر بر اساس کدام بخش از قانون امکان پذیر است؟ دفاع از متهم مواد مخدر چه سختی هایی دارد؟ وکیل دفاع از متهم مواد مخدر چه کارکرد هایی می تواند برای ما داشته باشد؟ از یک وکیل دفاع از متهم مواد مخدر چه انتظاراتی می توانیم داشته باشیم؟

دفاع از متهم مواد مخدر را شاید بتوانیم یکی از سخت ترین کارها در دنیای قانونی و کیفری بدانیم. به طور کلی مواد مخدر در بسیاری از کشورها به عنوان یک ماده مخرب شناخته می شود. از این رو تولید، حمل و نقل، نگهداری، فروش و حتی در برخی از مواقع مصرف این موارد به عنوان جرم شناخته شده است. بنابراین برای این جرایم متعاقبا مجازات هایی نیز تعیین شده است. مسئله ای که وجود دارد این است که مواد مخدر یک جرم منطقه ای یا اجتماعی کوچک محسوب نمی شود. حتی جامعه جهانی نیز نسبت به این موضوع حساسیت دارد.

نکته ای که وجود دارد این است که در قانون ایران اینگونه تصور می شود که مجازات هر اندازه سخت تر و سنگین تر باشد همان اندازه قدرت بازدارندگی پیدا می کند. به طور مثال بر اساس این نوع تفکر اگر برای سرقت مجازات اعدام در نظر گرفته شود باید انتظار داشته باشیم که سرقت در جامعه کاهش پیدا کند. اما این دیدگاه چندان درست نیست. به هر حال کاهش یک جرم به فاکتورهای مختلف وابسته است که بازدارنده بودن مجازات آن یکی از کوچکترین این دلایل محسوب می شود. اما این تفکری است که در خصوص مواد مخدر به اجرا گذاشته شد. در واقع یکی از مهمترین مجازات های مربوط به مواد مخدر در خصوص فروش، نگهداری و حمل آن اعدام است. اینجاست که دفاع از متهم مواد مخدر اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند.

دفاع از متهم مواد مخدر بر اساس قانون کیفری

دفاع از متهم مواد مخدر بر اساس چارچوب و ساختار کیفری امکان پذیر است. در این ساختار جرم به عنوان یک مفهوم پایه ای شناخته می شود. در واقع می توانیم اینگونه بیان کنیم که دفاع از متهم مواد مخدر زمانی امکان پذیر است که بدانیم جرم چیست و چگونه اثبات می شود. این مهمترین عنصر در قانون کیفری شناخته می شود.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که جرم در قانون کیفری بر اساس اثبات همزمان سه رکن مادی، معنوی و قانونی اثبات می شود. رکن مادی زمانی اثبات می شود که ثابت شود فعل آثار منفی و مخربی علیه فرد یا جامعه داشته است. رکن قانونی نیز زمانی اثبات می شود که عملا قانونگذار در خصوص آن فعل صحبت و مواد قانونی مشخصی را برای آن تعیین کرده باشد. در خصوص مواد مخدر به سادگی می توان گفت که هر دو این ارکان اثبات پذیر است. نکته ای که باعث شده است عملا مجازات های سنگینی برای این جرم در نظر گرفته شود همان رکن مادی و آثار مخربی است که مواد مخدر بر فرد، خانواده و جامعه می گذارد.

اما رکن معنوی کمی می تواند در روند پرونده تاثیرگذار باشد. در واقع یک وکیل برای دفاع از متهم مواد مخدر در بخش اثبات جرم تنها می تواند از طریق این رکن عمل کند. رکن معنوی بدین معنی است که قانون ثابت می کند که آیا فرد به صورت عمدی و با هدف و نیت قبلی این کار را انجام داده است یا خیر. مهمترین ابزار این رکن اعتراف و اقرار خود متهم است. از این روست که معمولا وکلا برای دفاع از متهم مواد مخدر یا سایر جرایم کیفری به متهم توصیه می کنند که بدون حضور وکیل حرفی نزد و یا چیزی را قبول نکند. زیرا همین مسئله می تواند باعث شود که همه چیز خراب شود. اما اگر متهم قبول نکند و دست به انکار ارتکاب جرم بزند و یا عمدی بودن آن را رد کند اساسا وکیل می تواند در خصوص دفاع از متهم مواد مخدر کارهایی انجام دهد. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص کارکرد یک وکیل برای دفاع از متهم مواد مخدر وجود دارد.

دفاع از متهم مواد مخدر (1)
دفاع از متهم مواد مخدر (1)

دفاع از متهم مواد مخدر و فرق میان متهم و مجرم

دفاع از متهم مواد مخدر یک نکته بسیار مهم و اساسی دارد و آن عنوان متهم است. در واقع زمانی که از عنوان متهم استفاده می شود بدین معنی است که اساسا این فرد تنها در مسیر قضایی و کیفری برای بررسی یک پرونده کیفری قرار گرفته است. در واقع از دید قانون این فرد می تواند مجرم باشد یا نباشد. تا زمانی که سه رکن اساسی گفته شده در بالا اثبات شود نمی توان وی را مجرم قلمداد کرد.

یکی از مهمترین کارکردهای وکیل برای دفاع از متهم مواد مخدر دقیقا در این مدت است. در واقع در مدتی که فرد به عنوان متهم در دادگاه حاضر است حالتی میانه با آن برخورد می شود. در واقع قانون این فرد را بی گناه یا گناهکار نمی داند. در برخی مواقع نیز قانون برای مطمئن شدن از بازگشت متهم به جلسات دادگاه امکان بازداشت او را دارد. اینجاست که برای دفاع از متهم مواد مخدر می توان کارهایی انجام داد. در واقع تبدیل بازداشت به وثیقه و یا … از جمله کارکردهایی است که یک وکیل در این حوزه می تواند انجام دهد.

اما بعد از اثبات جرم و تبدیل متهم به مجرم تنها مسیر دفاع از متهم مواد مخدر، می تواند تاثیرگذاری در جریان تعیین مجازات باشد. همانطور که گفتیم مجازات مربوط به جرایم مواد مخدر در اغلب موارد بسیار سنگین در نظر گرفته شده است. با وجود این که غالب این مجازات ها تعزیری است اما واقعیت امر این است که اساسا قانون بسیاری از دسترسی هایی که در خصوص مجازات های تعزیری وجود دارد را برای جرایم مربوط به مواد مخدر ممنوع کرده است. به طور مثال در غالب موارد امکان استفاده از تخفیف در مجازات برای جرایم مواد مخدر وجود  ندارد و این می تواند از سختی های عجیب و غریب دفاع از متهم مواد مخدر باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×