ادله اثبات دعوی در قانون

ادله اثبات دعوی در قانون (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

ادله اثبات دعوی در قانون

ادله اثبات دعوی در قانون

ادله اثبات دعوی چیست؟ ادله اثبات دعوی به چه معنی است؟ شرایط ادله اثبات دعوی چیست؟ ادله اثبات دعوی کدام موارد است؟ ادله اثبات دعوی حقوقی چیست؟ ادله اثبات دعوی کیفری چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص ادله اثبات دعوی چیست؟ ادله اثبات دعوی چه کارکردی دارند؟ چه زمانی از ادله اثبات دعوی استفاده می شود؟ ادله اثبات دعوی حقوقی و کیفری چیست؟ چرا از ادله اثبات دعوی استفاده می شود؟ مهمترین نکات مربوط به ادله اثبات دعوی چیست؟

ادله اثبات دعوی را شاید بتوان از ارکان مهم دستگاه قضایی بدانیم. در واقع مهمترین و اساسی ترین مفهومی که در دادگاه های حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار می گیرد و بر اساس آن رای صادر می شود ادله اثبات دعوی است. این ادله نشان می دهد که کدام یک از طرفین محق می باشد.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که دادگاه ( حقوقی یا کیفری ) بر اساس ادله و مدارک مسئله عنوان شده را بررسی می کند. فردی که به عنوان مدعی یا خواهان دعوی را آغاز می کند باید مدارکی مبنی بر اثبات ادعای خود به مراجع قضایی مانند دادگاه ارائه دهد. در طرف مقابل نیز متهم یا خوانده باید مدارکی بر رد ادعای خواهان به دادگاه ارائه دهد. در کلام ساده تر دادرسی در دادگاه چیزی شبیه به بازی است. در این بازی مدعی مدارکی برای اثبات ادعای خود ارائه می دهد و خوانده نیز مدارکی بر رد این ادعا باید ارائه دهد. این تمام قواعدی است که در این بازی وجود دارد. بنابراین کاملا مشخص است که مهمترین و شاید تنها ترین رکن اصلی این بازی، چیزی تحت عنوان مدارک است.

حال در ادامه می خواهیم بدانیم که ادله اثبات دعوی چیست و چگونه ارائه می شود؟ در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم که ادله اثبات دعوی به چند دسته تقسیم می شود و خواهان یا خوانده بر اساس کدام ادله می توانند ادعای خودشان را ثابت کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

ادله اثبات دعوی در مسیر حقوقی

ادله اثبات دعوی در دعاوی حقوقی به چند مورد اقرار، سند، شهادت و قسم محدود می شود. در کلام ساده تر مدارک و ادله لازم برای ارائه در دادگاه حقوقی از این چند مسیر به دست می آید. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم ادله اثبات دعوی از چند قالب کلی تشکیل شده است. زمانی خواهان یا خوانده می توانند حرف خودشان را اثبات کنند که بتوانند مدارک و دلایل خودشان را بر اساس این قالب ها در دادگاه عنوان کنند. در غیر این صورت حرف یا مدرک ارائه شده قابل قبول نخواهد بود.

اقرار بدین معنی است که فرد مسئله یا موضوعی را که به ضرر خود و به نفع فرد دیگری است عنوان کند. به طور مثال فرد عنوان کند که دزدی کرده است و آن را قبول نماید. اقرار در خصوص دعاوی مختلف شرایط مختلفی دارد. در برخی از دعاوی لازم است که در خصوص یک مسئله چندین بار اقرار فرد اتفاق بیفتد که دادگاه آن موضوع را قبول کند. در این صورت است که فرد مقابل می تواند بر اساس این اقرار ادعای خودش را ثابت کند.

سند رسمی یا غیر رسمی همواره از اعتبار قانونی برخوردار است. از این رو طرفین با ارائه سند می توانند به عنوان ادله اثبات دعوی از آن در جهت اثبات ادعای خودشان اقدام کنند. در کنار این مسئله شهادت شخص ثالث نیز به عنوان یک ادله اثبات شناخته می شود. در صورتی که اقرار، سند و شهادت کارساز نباشد قانون راهی جز استفاده از قسم برای اتمام به دعوی ندارد.

در واقع اگر خواهان نتواند مدرک قابل قبولی به دادگاه ارائه دهد و یا مدارک وی در هیچ کدام از این قالب ها قرار نگیرد، می تواند از خوانده بخواهد که نسبت به رد این ادعا قسم بخورد. در صورتی که خوانده این قسم را بخورد عملا ادعای خواهان رد می شود و وی دیگر حق پیگرد آن را نخواهد داشت. این نکته بسیار مهمی است که هر وکیل حقوقی به آن آشنا است.

ادله اثبات دعوی در قانون (2)
ادله اثبات دعوی در قانون (2)

ادله اثبات دعوی در مسیر کیفری

ادله اثبات دعوی در پرونده های کیفری بدین معنی است که مدارک و شواهد باید در نهایت نشان دهد که آیا جرمی اتفاق افتاده است یا خیر. در صورتی که پاسخ مثبت باشد این مدارک و شواهد نشان می دهد که جرم با چه کیفیتی بوده و چه مجازاتی باید برای آن در نظر گرفت.

بنابراین ادله اثبات دعوی کیفری در جهت اثبات یا رد جرم مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که یک وکیل کیفری می داند برای اثبات جرم لازم است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی اثبات شود. بنابراین در جهت اثبات جرم باید ادله اثبات در خصوص این سه رکن به کار گرفته شود تا در نهایت مشخص شود که آیا جرمی صورت گرفته است یا خیر.

اقرار، شهادت، سوگند و علم قاضی از ادله اثبات دعوی کیفری محسوب می شود. سه مورد اقرار، شهادت و سوگند را در خصوص دعاوی حقوقی مورد بررسی قرار دادیم. در امور کیفری نیز همان تعاریف و چارچوب ها وجود دارد. اما علم قاضی بدین معنی است که قاضی بر اساس مدارک ارائه شده و یا بر اساس نظر کارشناسی به نتایجی می رسد. از نظر قانون قاضی این قدرت را دارد بر اساس مجموعه این موارد رای را صادر کند.

امارات قضایی به چه معنی است؟

در خصوص ادله اثبات دعوی معمولا از عنوان امارات قضایی استفاده می شود. امارات قضایی به تنهایی نمی تواند به عنوان یک ادله اثبات شناخته شود. در واقع امارات قضایی به شرایط و مدارکی گفته می شود که به واسطه مواردی مانند نظر کارشناسی به دست آمده باشد.

دادگاه نمی تواند بر اساس امارات قضایی تصمیم گیری کند، اما این امارات می توانند در روند دادرسی و نظر قاضی تغییرات عمده ای ایجاد کنند. در واقع علم قاضی می تواند متاثر از این امارات باشند. یک نظر کارشناسی و در برخی موارد یک صوت ضبط شده نمی تواند به عنوان مدرک قابل قبول به دادگاه ارائه شود. اما این قدرت را دارد که بتواند به عنوان یکی از پایه های اساسی علم قاضی را تشکیل دهد. حال دادگاه و قاضی بر اساس این علم به دست آمده می تواند نسبت به صدور رای اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×