وکیل مع الواسطه در طلاق

وکیل مع الواسطه در طلاق (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وکیل مع الواسطه در طلاق

وکیل مع الواسطه در طلاق چه و کارکرد او

وکیل مع الواسطه در طلاق کیست؟ وکیل مع الواسطه در طلاق چه کارکردی دارد؟ چه انتظاری از وکیل مع الواسطه در طلاق می توان داشت؟ وکیل مع الواسطه در طلاق به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری چه کسی است؟ وکیل مع الواسطه در طلاق چگونه انتخاب می شود؟ مهمترین شرایط وکیل مع الواسطه در طلاق چیست؟ چه زمانی از وکیل مع الواسطه در طلاق استفاده می شود؟ آیا استفاده از وکیل مع الواسطه در طلاق الزامی است؟ در چه مواردی استفاده از وکیل مع الواسطه در طلاق الزامی است؟

وکیل مع الواسطه در طلاق به وکیلی گفته می شود که با واسطه برای امر طلاق انتخاب می شود. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم فرض کنید که زوجی می خواهد از زوجه خود طلاق بگیرد. اما این امکان را ندارد که به صورت مستقیم در دادگاه حضور داشته باشد و حتی امکان انتخاب وکیل را ندارد. به طور مثال ممکن است این فرد در زندان باشد و یا از نظر قانون محجور باشد. بنابراین بر اساس این که حق طلاق وی در اختیار چه کسی قرار دارد ( ممکن است این حق به ولی قهری او داده شده باشد و یا خود به فردی دیگر این حق را وکالت داده باشد )، وی می تواند به نیابت از زوج نسبت به انتخاب وکیل اقدام کند. وکیل انتخاب شده را وکیل مع الواسطه می نامیم.

بنابراین اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، وکیل مع الواسطه در طلاق کارکردی برابر با یک وکیل حقوقی در این امر دارد. با این تفاوت که این وکیل توسط فردی غیر از خود زوج ( یا زوجه ) و بر اساس وکالت داده شده انتخاب شده است. بنابراین انتخاب با واسطه وکیل نمی تواند تفاوتی در عملکرد آن داشته باشد. اما همچنان نکات خاصی در این خصوص وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

وکیل مع الواسطه در طلاق و الزام آن

وکیل مع الواسطه در طلاق را می توان در موارد مختلفی مشاهده کرد. اما آن چیزی که به صورت عملی و قابل بررسی در این مقاله در جامعه وجود دارد، وکیل مع الواسطه در طلاق توافقی است که حق طلاق در اختیار زوجه باشد.

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم. مسئله ای که وجود دارد این است که در قانون حق طلاق به زوج داده شده است. یعنی زوج می تواند در موقعیت های مختلف نسبت به طلاق از زوجه خود اقدام کند. حال ممکن است به هر ترتیب وکالت استفاده از این حق به فرد دیگری مانند زوجه سپرده شده باشد. یعنی زوجه می تواند از سمت شوهر خود نسبت به طلاق اقدام کند. این نوع طلاق در دسته بندی طلاق های توافقی قرار می گیرد.

با توجه به این مسئله که دادن وکالت حق طلاق تبدیل به یک امر عادی در جامعه و نکاح شده، به نظر می رسد شناخت شرایط آن می تواند لازم باشد. با سپردن وکالت حق طلاق به زوجه این امکان به زوجه داده می شود که بتواند از جانت زوج اقدام به ارائه دادخواست طلاق کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا زوجه در این مسیر مکلف به اختیار کردن یک وکیل برای زوج است.

در کلام ساده تر در این نوع طلاق توافقی که وکالت حق طلاق در اختیار زوجه ( یا شخص ثالث ) باشد، زوجه مکلف به اختیار یک وکیل برای زوج است تا از حقوق او در این دادگاه دفاع کند. به این وکیل در قانون حقوقی و مدنی وکیل مع الواسطه در طلاق گفته می شود. با وجود این که این وکیل توسط زوجه برای زوج انتخاب شده، اما مکلف به دفاع از حقوق زوج در برابر زوجه است. این نکته بسیار مهمی است که در این خصوص باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

وکیل مع الواسطه در طلاق (1)
وکیل مع الواسطه در طلاق (1)

وکیل مع الواسطه در طلاق و چند نکته بسیار مهم

وکیل مع الواسطه در طلاق با وجود این که از نظر کارکرد درست مانند یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان محسوب می شود اما همچنان نکات خاصی در این خصوص وجود دارد که بهتر است به آن توجه داشته باشیم.

اول این که حدود اختیارات وکیل مع الواسطه در طلاق بر اساس وکالت حق طلاقی است که در اختیار زوجه یا شخص ثالث قرار دارد. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. مسئله دیگری که بسیاری به آن توجه ندارند این است که دادن حق طلاق یا بهتر بگوییم دادن وکالت حق طلاق به زوجه بدین معنی نیست که این حق از مرد ساقط می شود.

در کلام ساده تر با دادن وکالت حق طلاق همچنان این حق برای زوج وجود دارد که بتواند از حق خود استفاده کند. از طرف دیگر وکالت ذاتا یک نوع قرارداد جایز است ( یعنی امکان انحلال آن بدون رضایت طرف مقابل و شرایط قانونی خاص وجود دارد ) مگر در حالتی که وکالت از نوع بلاعزل باشد. با توجه به این که معمولا وکالت حق طلاق یک وکالت بلاعزل محسوب می شود امکان انحلال آن به سادگی وجود ندارد. اما وکیل مع الواسطه در طلاق بر اساس یک قرارداد جایز کار خود را آغاز می کند. این موضوع بدین معنی است که امکان انحلال قرارداد توسط صاحب حق، یعنی همان زوج وجود دارد.

اگر بخواهیم کمی ساده تر بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که زوج می تواند نسبت به وکیل مع الواسطه در طلاق انتخاب شده اعتراض داشته باشد و به سادگی او را عزل کند و فرد دیگری را به عنوان وکیل خود در این مسیر معرفی کند. البته این موضوع زمانی امکان پذیر است که حق اختیار وکیل بلاعزل در وکالت نامه حق طلاق به زوجه داده نشده باشد. همانطور که گفتیم حدود اختیارات وکیل مع الواسطه در طلاق و زوجه بر اساس وکالت نامه حق طلاق تعیین می شود. در صورتی که در این وکالت نامه چنین حق و اختیاری داده شده باشد، امکان تغییر وکیل توسط زوج وجود ندارد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در نهایت بهتر این است که در این مسیر از یک وکیل یا مشاور حقوقی و با تجربه کمک بگیرید. چرا که مسائل و پیچیدگی های خاصی در این مسیر وجود دارد که بدون کمک و راهنمایی افراد خبره امکان عبور ساده از آن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×