کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال و مجازات آن

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال به چه معنی است؟ انواع کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال کدام است؟ نظر قانون در خصوص کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال چیست؟ مهمترین شرایط کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال چیست؟ کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال چه مجازاتی دارد؟ آیا در قانون ایران کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال جرم انگاری شده است؟ ابزارهای قانونی در خصوص کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال چیست؟ اصلی ترین شرایط کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال چیست؟ مهمترین کارکرد وکیل پایه یک دادگستری در خصوص کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال چیست؟ مرجع تصمیم گیری کننده در خصوص کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال کجاست؟

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال یکی از جدیدترین انواع کلاهبرداری ها در سراسر دنیا محسوب می شود. در واقع عدم آشنایی عموم مردم با مفاهیم عمیق و پیچیده آن، سودآوری های عجیب و غریب و جذب خیل عظیمی از افراد به این بازار و همچنین دیجیتالی بودن تمامی این مفاهیم سه عنصری است که فرصت طلایی برای کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال ایجاد کرده است.

در واقع بازاری را تصور کنید که به سبب داشتن جنس ها ارزان بسیار شلوغ است. اما در این بازار بسیاری از مراجعه کنندگان اجناس را نمی شناسند و از روند خرید و فروش آن ها آگاهی لازم را ندارند. بنابراین عده ای می توانند به سادگی و بدون هیچ زحمتی اقدام به دزدی یا کلاهبرداری کنند. نکته ای که این مسئله را مهم تر می کند این است که این بازار تماما مجازی است. در کلام ساده تر هیچ کس با فرد دیگر به صورت فیزیکی وارد معامله و تبادل سرمایه نمی شود. همه این مفاهیم در دنیای صفر و یک اتفاق می افتد. بنابراین اینجاست که عملا کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال مفهومی سخت، عجیب و شاید گسترده می شود. حال در ادامه می خواهیم به این سوال بپردازیم  در صورتی که درگیر چنین شرایط و مواردی شدیم، آیا می توانیم از قانون ایران کمک بگیریم؟

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال از دید قانون

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال یک عمل مجرمانه است. این نکته ای است که هر وکیل کیفری به واسطه ارکان سه گانه جرم می تواند تا حدودی اثبات کند. برای درک این موضوع بهتر است کمی با ارکان اثبات جرم آشنا شویم. در مسیر کیفری برای اثبات جرم لازم است که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای آن جرم اثبات شود. در خصوص کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال رکن مادی همان ضرر و زیان مالی است که به فرد وارد می شود. رکن معنوی نیز ثابت می کند که متهم یا همان کلاهبرداری با هدف و نیت خاصی ( کسب درآمد و سودآوری ) این کار را کرده است. اما زمانی که به رکن قانونی می رسیم داستان کمی متفاوت می شود.

در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که بر اساس ماده دو قانون مجازات اسلامی زمانی که قانون در خصوص فعلی سکوت کرده باشد اساسا نمی توان آن فعل را جرم تلقی کرد. در این خصوص این سوال پیش می آید با توجه به این که قانون به صورت مستقیم در خصوص کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال صحبتی نکرده است، نمی توان آن را جرم دانست؟

باید گفت که قانون در خصوص کلاهبرداری به هر شکل و شیوه آن از جمله روش سایبری مواد قانونی مشخص و قابل ذکری دارد. بنابراین ذات کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال را می توان جرم دانست. اما با توجه به این که قانون به طور کلی در خصوص ارز دیجیتال سکوت کرده بدین معنی است که فعالیت در ارز دیجیتال و کسب درآمد از طریق آن را نمی توان جرم دانست. بنابراین شما در صورتی که مورد کلاهبرداری در این بازار قرار گرفته اید می تواند بدون ترس از چیزی به قانون ایران مراجعه کنید.

مجازات کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال

همانطور که گفتیم کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال جرمی است که در قانون ایران صرفا بر اساس عنوان کلاهبرداری آن مورد بررسی قرار می گیرد. مسئله ای که وجود دارد این است که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار کاملا دیجیتالی و مجازی است. از این رو پلیس فتا و قوانین سایبری اصلی ترین مراجع تصمیم گیری کننده در این خصوص محسوب می شود.

بر این اساس، با توجه به ماده 741 قانون مجازات اسلامی شرایط کلاهبرداری اینترنتی یا رایانه ای تعریف شده است. در این ماده قانون برای مجرم یک تا 5 سال حبس تعزیری، رد مال و جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. در کلام ساده تر این تمام مجازاتی است که می توان برای کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال در نظر گرفت.

از این رو اگر مورد کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال قرار گرفتید بدانید که وکیل کیفری تهران یا شهرستان شما عملا نمی تواند مجازاتی بیش از چیزی که در بالا گفته شد درخواست کند. همچنین در نظر داشته باشید که در چنین جرایمی نیز تشدید در مجازات مورد قبول واقع نمی شود.

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال (1)
کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال (1)

پیشگیری از کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال

نکته بسیار مهمی که در خصوص این دست از جرایم وجود دارد این است که بازار ارزهای دیجیتال یک بازار کاملا مجازی است. این بازار بر اساس تکنولوژی غیر متمرکز شکل گرفته است. در این فناوری جدید هیچ اطلاعاتی در هیچ نقطه ای ثبت نمی شود. بنابراین عملا رهگیری یک کلاهبردار در این بازار غیر ممکن خواهد بود.

از این رو پیشنهاد ما به شما این است که اگر می خواهید وارد این بازار شوید و یا در حال فعالیت در این بازار هستید حتما برخی از نکات ایمنی و قضایی گفته شده را جدی بگیرید. به طور مثال در این بازار به هر کسی اعتماد نکنید و اطلاعات کیف پول خودتان را به راحتی در اختیار دیگران قرار ندهید. از صرافی های مطمئن و معتبر چه در سطح داخل و چه در سطح جهانی استفاده کنید. هر بار که وارد سایت صرافی می شوید حتما از آدرس آن مطمئن باشید.

یکی از ساده ترین و رایج ترین راه های کلاهبرداری در تمام دنیا استفاده از صفحه ها و ایمیل های فیشینگ است. این صفحه ها به صورت جعلی شبیه به صفحات واقعی صرافی طراحی شده اند. بنابراین شما تنها با یک بار وارد کردن اطلاعات خود، از قبیل اکانت و رمز عبور، تمامی این موارد را در اختیار کلاهبردار قرار می دهید. این ها مهمترین نکاتی است که باید به آن ها توجه داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×