فریب در بخشش مهریه

فریب در بخشش مهریه (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فریب در بخشش مهریه

فریب در بخشش مهریه و شرایط قانونی آن

فریب در بخشش مهریه به چه معنی است؟ فریب در بخشش مهریه چه شرایطی دارد؟ چه زمانی فریب در بخشش مهریه اتفاق می افتد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فریب در بخشش مهریه چیست؟ نظر قانون در خصوص فریب در بخشش مهریه چیست؟ چگونه می توانیم مانع از فریب در بخشش مهریه شویم؟ آیا فریب در بخشش مهریه عواقب کیفری دارد؟ فریب در بخشش مهریه در کدام دادگاه بررسی می شود؟ آیا فریب در بخشش مهریه جرم است؟

فریب در بخشش مهریه  متاسفانه یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که با افزایش ارزش و بهای مهریه در دادگاه های خانواده شاهد دعاوی مختلف آن هستیم. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که فریب در بخشش مهریه امروز تبدیل به یکی از راهکارهای فرار از پرداخت مهریه برای زوج در نکاح دائم یا موقت محسوب می شود.

از این رو در ادامه می خواهیم به این سوال بپردازیم که اساسا فریب در بخشش مهریه یعنی چه و چه زمانی رخ می دهد؟ شناخت شرایط این اتفاق می تواند در بسیاری از موارد مانع از بروز آن شود. همچنین در صورت فهم کامل این مسئله می توان تصمیم گیری بهتری در خصوص روند دعوی داشت. به طور مثال فریب در بخشش مهریه جنبه کیفری ندارد. در کلام ساده تر این مسئله به عنوان یک جرم شناخته نشده است. از این رو عدم شناخت کامل از این مسئله می تواند شما را وارد مسیری کند که جز صرف زمان و هزینه هیچ چیز دیگری ندارد. از این روست که پیشنهاد ما این است که علاوه بر شناخت کلیت و چارچوب های فریب در بخشش مهریه، از یک مشاور یا وکیل حقوقی نیز کمک بگیرید.

فریب در بخشش مهریه و نگاه به چند مفهوم

فریب در بخشش مهریه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که با دو ماهیت اساسی نکاح و مهریه به درستی آشنا شویم. نکاح در قانون حقوقی و اسلامی به عنوان یک قرارداد خاص در نظر گرفته شده است. در کلام ساده تر قانون برای مشخص کردن شرایط نکاح آن را در قالب قرارداد عنوان کرده است.

قرارداد بدین معنی است که طرفین برای رسیدن به یک هدف مشترک تعهداتی را عهده دار می شوند. با تدوین و انعقاد این قرارداد تعهدات برای طرفین الزام آور محسوب می شود. بر این اساس در پیوند زناشویی یا همان نکاح زوج و زوجه تعهداتی را نسبت به یکدیگر متقبل می شوند. مهریه یکی از این تعهدات است که بر عهده مرد قرار گرفته است.

مهریه یک نوع حق مالی زن بر عهده مرد است. با انعقاد نکاح و قبول شرایط آن، پرداخت مهریه بر مرد واجب می شود. مهریه در قانون درست مانند یک طلب محسوب می شود. بنابراین با برقراری شرایط نکاح، مرد موظف به پرداخت این طلب تحت عنوان مهریه است.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که مهریه طلب و حقی محسوب می شود که تحت هیچ عنوان از بین نمی رود. مگر این که زن این طلب را ببخشد. اینجاست که مفهوم بخشش در مهریه ایجاد می شود. حال سوال اینجاست اگر زن مهریه را ببخشد و سپس مشخص شود که در این مسئله تدلیس یا فریب وجود داشته، آیا زن قادر به شکایت و رجوع به مهریه را دارد؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است با انواع بخشش در مهریه نیز آشنا شویم. بر این اساس است که امکان رجوع و فریب در آن ها را می توانیم به درستی بررسی کنیم.

فریب در بخشش مهریه و انواع آن

به طور کلی فریب در بخشش مهریه را زمانی می توانیم به درستی بررسی کنیم که با انواع بخشش مهریه آشنا شویم. به طور کلی بخشش مهریه به چند صور هبه مهریه، صلح مهریه، بذل مهریه، اقرار به دریافت مهریه و ابراء مهریه امکان پذیر است. مسئله ای که بین همه این موارد یکسان است این مسئله است که اساسا زوجه در این خصوص باید قدرت اختیار و انتخاب داشته باشد.

در کلام ساده تر تحت اجبار یا فشار نسبت به بخشش مهریه اقدام نکرده باشد. اگر زوجه بتواند در دادگاه ثابت کند که در هر کدام از این موارد اجباری وجود داشته، زوج تحت عنوان فریب در بخشش مهریه مجبور به پرداخت مهریه خواهد بود. با این حال هر کدام از این مسیرهای بخشش مهریه شرایط خاص خودش را دارد.

هبه یک نوع قرارداد جایز محسوب می شود. قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که امکان انحلال آن بدون رضایت طرف مقابل و بدون نیاز به شرط خاص قانونی امکان پذیر است. بنابراین حتی در صورت هبه مهریه امکان رجوع از آن و درخواست مهریه برای زوجه وجود دارد. مگر این که هبه معوض باشد. در کلام ساده تر اگر هبه در ازای دریافت چیزی ( مانند حضانت فرزندان ) صورت گرفته باشد امکان رجوع ندارد.

در مقابل صلح یک قرارداد لازم است. بنابراین به جز در شرایط خاص قانونی امکان انحلال آن و یا رجوع به مهریه وجود ندارد. این ها عمده ترین مسیرها برای بخشش مهریه محسوب می شود. در خصوص سایر شرایط بخشش مهریه مانند بذل مهریه و یا اقرار به دریافت مهریه می توانید از طریق یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

فریب در بخشش مهریه (2)
فریب در بخشش مهریه (2)

فریب در بخشش مهریه از منظر قانون

مسئله ای که به صورت کلی در خصوص فریب در بخشش مهریه وجود دارد این است که اولا ثابت شود اجباری در کار بوده است. یعنی زن به میل و اختیار خود این اقدام را انجام نداده است. حالت دیگر این است که بخشش در مهریه در مقابل دریافت امتیازی صورت گرفته باشد. در کلام ساده تر اگر بخشش مشروط باشد و زوج به شرط خود عمل نکرده باشد می توان آن را تحت عنوان فریب در بخشش مهریه مورد بررسی قرار داد.

نکته دیگری که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید این است که فریب در بخشش مهریه جرم انگاری نشده است. بنابراین امکان پیگرد کیفری برای این مسئله وجود ندارد. تنها حالتی که می توان از این عنوان قانونی انتظار داشت این است که در دادگاه حقوقی با اثبات این مسئله می توان امکان رجوع به مهریه برای زن ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×