فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل از منظر قانون

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل از منظر قانون

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل از منظر قانون

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل چیست؟ فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل در کدام موارد است؟ فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل در امور حقوقی چیست؟ فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل در امور کیفری چیست؟ فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل از نظر کاربردی چیست؟ در چه موقعیت هایی می توان عمده فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل را متوجه شد؟ مهمترین نکات مربوط به فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری از نظر فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل چیست؟

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل می تواند تاثیر زیادی در روند دادرسی داشته باشد. مسئله ای که وجود دارد می خواهیم بدانیم که هر کدام از این دستورات قانونی به چه معنی است و هر کدام چه کارکردی دارند؟ اگر بخواهیم ساده این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که بر اساس معنای لغوی هر کدام از این عبارت ها می تواند کارکرد آن ها را به نوعی حدس زد.

تحصیل دلیل به معنی به دست آوردن دلیل و یا پیدا کردن مدرک قابل قبول برای اثبات یک اتفاق یا یک حق است. اما تامین دلیل به معنی حفظ یا نگهداری از یک دلیل یا مدرک است. بنابراین کاملا می توان گفت که فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل از نظر کارکردی بسیار بنیادی محسوب می شود. اما با توجه به این که هر کدام از این موارد می تواند در خصوص دعاوی حقوقی یا کیفری مطرح شود بهتر است ابتدا هر کدام را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهیم، در نهایت با شناخت چارچوب ها و کارکرد های هر کدام از این مفاهیم می توانیم تصمیم گیری بهتری در خصوص فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل داشته باشیم. با ما همراه باشید.

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل، شناخت تحصیل دلیل

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل را با شناخت مفهوم نسبتا عجیب تحصیل دلیل آغاز می کنیم. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که تحصیل دلیل عملی است که توسط مراجع قضایی و انتظامی صورت می گیرد. در کلام ساده تر زمانی که بازپرس اقدام به اثبات یا رد جرم می کند تنها می تواند از طریق تحصیل دلیل، مدارک لازم برای این مسئله را پیدا کند.

بگذارید کمی ساده تر بیان کنیم به گفته یک وکیل حقوقی، تحصیل دلیل به معنی جمع آوری و کشف دلیل برای یک مسئله خاص است. از آن جهت که این اقدام می تواند به نوعی اصل بی طرفی دادگاه را زیر سوال ببرد، قانون گذار امکان استفاده از این ابزار را محدود کرده است. این موضوع در قانون جدید آیین دادرسی مدنی با محدودیت کمتری مواجه شده است.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که در مسیر کیفری دادسرا موظف به کشف و اثبات جرم است. از آن جهت که دادسرا امکان صدور رای ندارد، بنابراین تحصیل دلیل برای اثبات یا رد جرم نمی تواند ناقض بی طرفی محاکم قضایی محسوب شود. اما با این حال با توجه به حساسیت های دادگاه های کیفری و با توجه به این مسئله که این دادگاه می تواند به واسطه اثبات جرم و نوع جرم مجازات های مختلفی را در نظر بگیرد، این اجازه به دادگاه داده شده است که بتواند در مواقع خاصی از تحصیل دلیل برای روشن تر شدن وضعیت پرونده استفاده کند. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل، شناخت تامین دلیل

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که بخش دوم این مقایسه یعنی تامین دلیل را نیز به درستی بشناسیم. در دادگاه های حقوقی و کیفری همه چیز بر اساس دلایل و مدارک مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر این دلیل و مدرک است که دادگاه می تواند بر اساس آن مشخص کند که حق با کدام یک از طرفین است و چه رای و حکمی باید صادر کند.

بنابراین دلیل و مدرک اولین و آخرین حرف در دادگاه های حقوقی و کیفری را می زند. از این رو هر کدام از طرفین در تلاش هستند که بتوانند به شکل های مختلف دلایل قانع کننده ای به نفع خود در اختیار بگیرند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که گاهی همه این دلایل در زمان و مکان مشخص شده برای دادرسی امکان بهره برداری را ندارد.

به طور مثال فردی قرار است به عنوان شاهد در دادگاه حضور داشته باشد. اما به علت کهولت سن این احتمال وجود دارد که وی تا زمان دادگاه زنده نباشد. بنابراین آیا قانون باید از این دلیل و مدرک اساسی بگذرد؟ مسلما خیر. تامین دلیل نوعی دادخواست است که این اجازه را به طرفین دعوی می دهد که بتوانند رونوشتی قانونی و رسمی از دلیل و مدرک خودشان داشته باشند تا از آن بتوانند در موقعیت های مختلف استفاده کنند.

فرض کنید که دلیل نوعی ماده فاسد شدنی باشد. بدین ترتیب امکان نگهداری آن تا زمان دادگاه وجود ندارد. به واسطه دادخواست تامین دلیل امکان حفظ و نگهداری ارزش واقعی دلیل ایجاد می شود. توجه داشته باشید که تامین دلیل باعث کاهش یا افزایش ارزش دلیل نمی شود و تامین دلیل نمی تواند اثباتی برای دلیل و مدرک فرد محسوب شود.

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل (2)
فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل (2)

فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل در حالت کلی

با شناخت هر کدام از مفاهیم تامین و تحصیل دلیل می توانیم فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل را متوجه شویم. اگر بخواهیم ساده این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم می توانیم اینگونه بگوییم که تحصیل دلیل توسط مراجع قضایی و انتظامی صورت می گیرد و طرفین در این خصوص دخیل نیستند. اما تامین دلیل بر اساس دادخواست طرفین صورت می گیرد.

از دیگر فرق تامین دلیل و تحصیل دلیل به گفته وکیل کیفری این است که تامین دلیل بدون محدودیت قانونی امکان پذیر است. اما در خصوص تحصیل دلیل به سبب حفظ بی طرفی دادگاه موانع خاصی وجود دارد. این ها را می توانیم مهمترین تفاوت های این دو عنصر و مفهوم بسیار مهم قانونی دانست. در نهایت پیشنهاد ما این است که اگر در خصوص هر کدام از این ها نیاز به راهنمایی بیشتری دارید بهتر است از یک وکیل یا مشاور کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×