شرایط تعدیل مهریه

شرایط تعدیل مهریه (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

شرایط تعدیل مهریه

شرایط تعدیل مهریه بر اساس قانون

شرایط تعدیل مهریه چیست؟ مهمترین نکات در شرایط تعدیل مهریه چیست؟ چه زمانی می توانیم از شرایط تعدیل مهریه استفاده کرد؟ شرایط تعدیل مهریه برای کدام یک از طرفین است؟ شرایط تعدیل مهریه برای زوج چیست؟ شرایط تعدیل مهریه برای زوجه چیست؟ شرایط تعدیل مهریه چگونه مشخص می شود؟ دادگاه مشخص کننده شرایط تعدیل مهریه کدام است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری بر اساس شرایط تعدیل مهریه چیست؟ کدام نهاد قضایی شرایط تعدیل مهریه را مشخص کرده است؟ شرایط تعدیل مهریه در قانون چیست؟

شرایط تعدیل مهریه یکی از مهمترین عناوینی است که در دادگاه های خانواده مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که شرایط تعدیل مهریه برقرار باشد زن یا مرد می توانند نسبت به تعدیل مهریه اقدام کنند. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم بر اساس قانون زن یا مرد می توانند نسبت به برقراری عدالت در میزان مهریه و نحوه پرداخت آن از طریق قانون اقدام کنند.

در ادامه می خواهیم شرایط تعدیل مهریه را بر اساس قانون مورد بررسی قرار دهیم. آن چیزی که پیش از آن باید بدانید این است که اساسا این مسئله به عنوان یک مفهوم حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. قانونگذار در بخش حقوقی به حقوق و چارچوب های هر فرد در جامعه می پردازد. از این رو کاملا مشخص است که در خصوص شرایط تعدیل مهریه با چه چارچوب کلی رو به رو هستیم.

شرایط تعدیل مهریه و نگاه به چند مفهوم

شرایط تعدیل مهریه را زمانی می توانیم به درستی درک کنیم که چند مفهوم قانونی و حقوقی را به خوبی بدانیم. اول این که یک وکیل حقوقی به خوبی می داند که نکاح در قانون بر اساس قانون قراردادها مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر نکاح از دید قانون به عنوان یک قرارداد شناخته می شود. بنابراین نکاح یک نوع قرارداد میان طرفین است که بر اساس آن طرفین تعهداتی را بر عهده می گیرند.

یکی از این تعهدات پرداخت مهریه توسط زوج به زوجه است. در کلام ساده تر با انعقاد این قرارداد زوج موظف است میزان مهریه مشخص شده را به زن پرداخت کند و این حق کامل زوجه محسوب می شود که تحت هیچ شرایط ( مگر با بخشش خود او ) از بین نمی رود. مهریه از نظر قانون یک طلب مالی محسوب می شود که زوج موظف به پرداخت آن است. حتی با مرگ زوج نیز این طلب پا برجا خواهد بود.

مسئله ای که وجود دارد این است که میزان مهریه تحت هیچ عنوان تعدیل نخواهد شد. یعنی زوج نمی تواند با شکایت به دادگاه نسبت به کاهش اصل مهریه اقدام کند. اما زوجه می تواند با مراجعه به دادگاه نسبت به برابرسازی میزان مهریه با شرایط اقتصادی جدید اقدام کند. به طور مثال اگر مهریه زنی در سال 1350، یک هزار تومان در نظر گرفته شده است، زوجه می تواند بر اساس شرایط تعدیل مهریه در سال 1402 میزان مهریه را با شرایط اقتصادی متناسب سازی کند. این اولین نوع از تعدیل مهریه محسوب می شود. اما عمده مسئله ای که در خصوص شرایط تعدیل مهریه وجود دارد، تعدیل در اعسار یا تقسیط مهریه است.

شرایط تعدیل مهریه در شرایط اعسار

شرایط تعدیل مهریه در دادگاه های خانواده عموما زمانی مطرح می شود که مهریه تقسیط شده باشد. در کلام ساده تر در صورتی که قانون و دادگاه بر اساس شرایط تمکن مالی مرد مقدار مشخصی را به عنوان پیش پرداخت و قسط تعیین کرده باشد، به این حالت اعسار گفته می شود. حال اگر شرایط اقتصادی به نحوی باشد که مرد تمکن خود را از دست بدهد و یا توانایی پرداخت اقساط مهریه را نداشته باشد می تواند نسبت به تعدیل مهریه اقدام کند.

به طور مثال بر اساس قانون مشخص شده باشد که زوج موظف است ماهانه یک سکه تمام بهار آزادی به عنوان قسط مهریه، پرداخت کند. در زمان صدور این حکم سکه قیمتی برابر با ده میلیون تومان داشته، حال با گذشت مدت زمان قیمت سکه از ده میلیون به سی میلیون تومان رسیده است، با این حال میزان درآمد مرد تفاوت چندانی نکرده. حال مرد می تواند با ارائه دادخواست تعدیل مهریه نسبت به کاهش میزان اعسار اقدام کند.

این امکان برای زن نیز وجود دارد که بتواند میزان اقساط مهریه را افزایش دهد. به طور مثال زمانی که حکم اعسار مهریه صادر می شد مرد ماهیانه درآمدی برابر با ده میلیون تومان داشته اما طی مدت زمانی این درآمد چند برابر شده است. بنابراین این مرد توانایی و تمکن مالی پرداخت میزان قسط بیشتر را خواهد داشت. از این رو زوجه بر اساس این شرایط تعدیل مهریه می تواند نسبت به افزایش میزان اقساط مهریه اقدام کند. بر اساس این مثال ها می توان شرایط مختلفی از تعدیل مهریه را مورد بررسی قرار داد. از این رو پیشنهاد ما این است در صورتی که درگیر چنین دعاوی هستید حتما از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان در این زمینه کمک بگیرید.

شرایط تعدیل مهریه (2)
شرایط تعدیل مهریه (2)

شرایط تعدیل مهریه در قانون

اولین نکته مهم در خصوص شرایط تعدیل مهریه این است که تعدیل مهریه بر اساس یک دادخواست جدید مورد بررسی قرار می گیرد. یعنی بعد از صدور حکم قطعی و مشخص شدن شرایط پرداخت مهریه، طرفین می توانند برای تعدیل مهریه نسبت به ارائه دادخواست جدید اقدام کنند.

نکته دیگر این است که همه چیز در خصوص تعدیل مهریه به شرایط اقتصادی جامعه و طرفین بستگی دارد. بنابراین زوجه زمانی می تواند به صورت عملی به تعدیل مهریه و افزایش میزان اقساط مهریه امیدوار باشد که بتواند ثابت کند تمکن مرد افزایش پیدا کرده و وی توانایی پرداخت مالی بیشتری دارد.

همین موضوع در خصوص مرد نیز صادق است. در واقع مرد می تواند با  اثبات کاهش تمکن مالی و یا اثبات شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه درخواست تعدیل در مهریه را داشته باشد. بنابراین کاملا مشخص است که شرایط اقتصادی مهمترین عامل تاثیرگذار در این مسئله است. این تمام نکات مهمی بود که در خصوص شرایط تعدیل مهریه باید به آن توجه داشته باشید. اما این نکته را نیز فراموش نکنید که هر دعوی شرایط خاص خودش را دارد. بنابراین استفاده از یک وکیل یا یک مشاور می تواند گزینه بسیار خوبی محسوب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×