دریافت مستمری پدر توسط دختر

دریافت مستمری پدر توسط دختر (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

دریافت مستمری پدر توسط دختر

دریافت مستمری پدر توسط دختر در قانون

دریافت مستمری پدر توسط دختر چگونه است؟ چه شرایطی برای دریافت مستمری پدر توسط دختر وجود دارد؟ مهمترین نکات دریافت مستمری پدر توسط دختر چیست؟ مهمترین شرایط دریافت مستمری پدر توسط دختر چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص دریافت مستمری پدر توسط دختر چیست؟ نظر قانون در خصوص دریافت مستمری پدر توسط دختر چیست؟ دریافت مستمری پدر توسط دختر در قانون تامین اجتماعی چیست؟ دریافت مستمری پدر توسط دختر در قانون استخدامی کشور چگونه است؟ دریافت مستمری پدر توسط دختر و شرایطی سنی دختر چگونه است؟

دریافت مستمری پدر توسط دختر یکی از مهمترین حالت هایی است که در نظام حقوقی و دستمزد کشور وجود دارد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که در صورت فوت پدر به عنوان مستمری بگیر تامین اجتماعی یا نظام استخدامی کشور، شرایط پرداخت این حقوق به وراث از جمله دختر او به چه شکل خواهد بود.

بر اساس قانون ارث هر مالی که از متوفی باقی می ماند باید بین وراث تقسیم شود. با توجه به این که حقوق بازنشستگی فرد بعد از مرگ وی نیز ادامه دار است، قانون باید نسبت به این حقوق تعیین تکلیف کند. بر اساس قانون همان گروه وراث اصلی ترین افراد برای دریافت این مستمری محسوب می شود. اما نحوه پرداخت و میزان پرداخت آن به وراث از جمله دختر در قانون تامین اجتماعی تفاوت های عمده ای با قانون استخدامی کشور دارد. از این رو ما به کمک یک وکیل حقوقی سعی می کنیم دریافت مستمری پدر توسط دختر را از دید هر دو قانون مورد بررسی قرار دهیم. در واقع با توجه به این که مستمری بگیران در ایران عمدتا تحت بیمه تامین اجتماعی و یا تحت بیمه قانون استخدامی کشوری هستند، می توان گفت که بررسی این دو گروه بزرگ قانونی می تواند بسیاری از این مسائل را پوشش دهد. در ادامه با ما همراه باشید.

دریافت مستمری پدر توسط دختر در قانون تامین اجتماعی

دریافت مستمری پدر توسط دختر بر اساس قانون ارث مورد بررسی قرار نمی گیرد. در کلام ساده تر قانون این مسئله را به هر دلیل از ذیل بررسی ارث خارج کرده است. در کلام ساده تر شما به واسطه انحصار وراثت نمی توانید در خصوص حقوق مالی متوفی تصمیم گیری کنید. همانطور که گفته شد مرجع بیمه مستمری فرد در این خصوص تصمیم گیرنده است.

سازمان تامین اجتماعی شرایط خاص و مشخصی برای دریافت مستمری پدر توسط دختر دارد. بر اساس این قانون 25 درصد از تمامی حقوق متعلق به دختر متوفی خواهد بود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این میزان حقوق در دو حالت قابل افزایش است.

اول این که در صورت فوت پدر و مادر ( به صورت همزمان یا غیر همزمان ) حقوق دریافتی دختر به 50 درصد از کل حقوق پدر تبدیل می شود. همچنین در صورتی که یکی وراث فوت کند و یا از شرایط دریافت حقوق خارج شود و یا خود از پذیرش سهم حقوق خود امتناع کند، سهم وی بین تمامی وراثت تقسیم می شود و بدین ترتیب میزان دریافت مستمری پدر توسط دختر به بیش از 25 درصد افزایش پیدا می کند. این مهمترین شرایط و قوانینی است که در خصوص دریافت مستمری پدر توسط وراث در قانون تامین اجتماعی وجود دارد. بنابراین کسانی که مشمول این قانون هستند باید بر اساس این شرایط پیش بروند. اما قانون استخدامی کشور شرایط کاملا متفاوتی را پیش بینی کرده است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

دریافت مستمری پدر توسط دختر در قانون استخدامی کشور

اما دریافت مستمری پدر توسط دختر در قانون استخدامی کشور کاملا متفاوت و شاید به نظر عجیب باشد. اولین نکته ای که باید بدانید این است که بر اساس این قانون بعد از فوت مستمری بگیر، تنها نیمی از حقوق او به وراث می رسد. در کلام ساده تر 50 درصد از حقوق این فرد به نفع صندوق استخدامی کشور مصادره می شود! این شاید عجیب ترین قانونی باشد که تا به امروز دیده ایم.

نکته مهم دیگر این است که تمامی وراث بدون در نظر گرفتن جنسیت آن ها به یک اندازه از حقوق سهم می برند. در کلام ساده تر اگر فردی 5 وارث داشته باشد به هر کدام از آن ها به میزان 20 درصد از مستمری تعلق می گیرد. بنابراین همانطور که می بینیم چه در قانون تامین اجتماعی و چه در قانون استخدامی کشور در خصوص تعیین سهم وراث توجهی به قانون معروف ارث ( سهم دختر نصف سهم پسر ) نشده است. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که تحت هیچ شرایطی دریافت مستمری پدر توسط دختر در قانون استخدامی کشور افزایش پیدا نمی کند. اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم با مرگ یکی از وراث و یا خارج شدن او از زمره مستمری بگیران، سهم او به نفع صندوق استخدامی و بازنشستگی کشور مصادره می شود. این ها مهمترین نکاتی است که باید به آن ها توجه داشت.

دریافت مستمری پدر توسط دختر (1)
دریافت مستمری پدر توسط دختر (1)

قطع دریافت مستمری پدر توسط دختر

دریافت مستمری پدر توسط دختر بر اساس قانون جدید مستمری بگیران شرایط یکسانی را در خصوص شرایط قطع مستمری در قانون تامین اجتماعی و قانون استخدامی کشور ایجاد کرده است. در واقع قبل از این قانون هر کدام از این مجموعه ها تصمیم گیری های خاصی برای قطع مستمری دختر در نظر داشتند. اما بعد از صدور این قانون اجماعی در این خصوص ایجاد شد.

بر اساس قانون جدید قطع دریافت مستمری پدر توسط دختر تنها در دو صورت امکان پذیر است. اول این که دختر ازدواج کند. در کلام ساده تر با ازدواج دختر این مستمری از بین می رود و دوم این که دختر مشغول به کار شود. در واقع با برقراری حقوق دختر، مستمری پدر او قطع خواهد شد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد.

نکته مهم دیگر که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به آن واقف است این است که اگر دختر ازدواج کند و بعد طلاق بگیرد در حالی که مشغول به کاری نباشد این امکان برای او وجود دارد که بتواند دوباره از مستمری پدر با همان شرایط بیان شده استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×