تفاوت سند ملکی و اوقافی در عمل

تفاوت سند ملکی و اوقافی در عمل

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

تفاوت سند ملکی و اوقافی در عمل

تفاوت سند ملکی و اوقافی در عمل

تفاوت سند ملکی و اوقافی چیست؟ تفاوت سند ملکی و اوقافی در قانون چیست؟ تفاوت سند ملکی و اوقافی در جامعه چیست؟ تفاوت سند ملکی و اوقافی در قیمت ملک یا زمین چیست؟ شباهت ها و تفاوت سند ملکی و اوقافی در چه مواردی است؟ مهمترین نکات مربوط به تفاوت سند ملکی و اوقافی چیست؟ در چه موقعیت هایی می توان از تفاوت سند ملکی و اوقافی استفاده کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تفاوت سند ملکی و اوقافی چیست؟

از اولین تفاوت سند ملکی و اوقافی می توان به تفاوت قیمت و ارزش گذاری این دو نوع ملک توجه کرد. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که ملکی با سند مالکیت شش دانگ ارزشی حدود بیست درصد بیشتر از یک سند اوقافی دارد. همچنین در ذکر مشخصات مالک و صاحب خانه در بین این اسناد تفاوت هایی وجود دارد. اما اگر بخواهیم به صورت عملی به این موضوع توجه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که سند ملکی و اوقافی به جز در چند مورد، تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند. صاحب یک سند اوقافی درست مانند صاحب یک سند ملکی می تواند نسبت به فروش، اجاره و یا تغییر ملک خود اقدام کند.

با این وجود در ادامه می خواهیم بدانیم که بر اساس قانون تفاوت سند ملکی و اوقافی چیست و چرا از نظر ارزش و قیمت گذاری این دو سند حدود بیست درصد با یکدیگر تفاوت دارد. در کلام ساده تر می خواهیم بدانیم که چه عاملی باعث می شود که سند اوقافی ارزشی کمتر از اسناد ملکی شش دانگ داشته باشد. برای پاسخ به این دست از چالش ها بهتر است ابتدا با مفهوم و انواع سند در قانون آشنا شویم. سپس بر اساس این مفاهیم می توانیم درک بهتری از تفاوت سند ملکی و اوقافی داشته باشیم.

تفاوت سند ملکی و اوقافی و نگاه به مفهوم سند

تفاوت سند ملکی و اوقافی را باید از نظر بنیادی مورد بررسی قرار دهیم. در واقع می خواهیم بدانیم که آیا این اسناد از نظر بنیادی نیز با یکدیگر متفاوت هستند؟ این نگاه می تواند بسیاری از شباهت ها و تفاوت ها را نمایان کند. به طور کلی سند مفهوم بسیار مهم در قانون و البته جامعه محسوب می شود.

اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم می توانیم بگوییم که سند مشخص کننده عناوین در جامعه هستند. اسناد می توانند مشخص کنند که چه کسی مالک است و از چه حقوقی برخوردار می باشد. اما قانون بر اساس اهمیت اسناد آن ها را به دو دسته بسیار مهم رسمی و ساده تقسیم بندی کرده است.

به طور کلی کلی اگر بخواهیم بیان کنیم، اسناد رسمی اسنادی هستند که در حضور نماینده رسمی و مشخص شده قانون تدوین و ثبت شده باشد. این اسناد از اعتبار قانونی بسیار بالایی برخوردار هستند و به جز در مسیر های حقوقی و کیفری می توان از آن در مسیر های مدنی و اجتماعی نیز استفاده کرد. اما در مقابل اسناد ساده یا غیر رسمی تمام اسنادی است که ویژگی یک سند رسمی را ندارد. یعنی در حضور نماینده رسمی قانون تدوین و ثبت نشده است. انواع اسناد خطی، قولنامه و ده ها مورد دیگر را می توان در این دسته قرار داد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اسناد رسمی اعتبار قانونی دارند و می توان از آن در مسیرهای کیفری و حقوقی استفاده کرد اما باید قبول کرد که اعتباری برابر با اعتبار یک سند رسمی را ندارد. این نکته ای است که هر وکیل حقوقی به آن اشاره می کند.

در خصوص تفاوت سند ملکی و اوقافی باید گفت که هر دو این اسناد در دسته اسناد رسمی شناخته می شود. بنابراین اعتبار قانونی بالایی دارد و می توان در محاکم قضایی و یا در مسیرهای مدنی و دولتی از آن ها استفاده کرد. این موضوع یکی از شباهت های مهم و بنیادی این دو سند شناخته می شود. بنابراین چارچوب ها و کارکردهای این اسناد برابر یکدیگر هستند. اما همچنان این سوال باقی است که چرا ارزش اسناد ملکی بیش از ارزش اسناد وقفی است؟

تفاوت سند ملکی و اوقافی در مالکیت آن است.

تفاوت سند ملکی و اوقافی را می توان در مالکیت آن دانست. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که در سند ملکی مالکیت به صورت شش دانگ مشخص است. یعنی یک فرد به عنوان مالک آن شناخته میشود. اما در اسناد اوقافی صاحب خانه به عنوان مالک اعیان آن شناخته می شود. در واقع مالک حقیقی این املاک سازمان اوقاف می باشد.

اساسا به زمین ها و یا ساختمان هایی که دارای سند اوقافی هستند اسناد 99 ساله گفته می شود. در کلام ساده تر کسی که از این اسناد بهره می برد و در این زمین یا ملک سکونت دارد باید به مدت 99 سال به سازمان اوقاف بهایی مختصر تحت عنوان اجاره پرداخت کند. چرا که مالک واقعی این زمین و ملک این سازمان شناخته می شود. بعد از 99 سال در خصوص مالکیت آن تصمیم گیری می شود.

مسئله ای که می توانیم در این موقعیت به خوبی آن را درک کنیم این است که اگر مالک یک سند اوقافی بخواهد ملک خود را بفروشد و یا آن را تغییر دهد باید از سازمان اوقاف استعلام بگیرد. در کلام ساده تر مجوز لازم این کار را از سازمان اوقاف دریافت کند. اما در خصوص اجازه نیازی به چنین اقدامی نیست.

بنابراین حال متوجه می شویم که چرا اسناد اوقافی با ارزشی پایین تر از اسناد ملکی فروخته می شوند. چرا که مالک واقعی این اسناد همچنان سازمان اوقاف محسوب می شود. این نکته مهمی است که هر وکیل حقوقی تهران یا شهرستان به خوبی به آن آگاه است. از این رو پیشنهاد ما به شما این است که در خصوص این اسناد و خرید یا فروش آن ها بهتر است از یک وکیل یا حقوقدان مجرب کمک بگیرید. چرا که این مسیر می تواند بسیار سخت و یا پیچیده باشد. گاهی قیمت مناسب این املاک می تواند شما را وارد حیطه ای کند که تا سال ها در مسیر دادگاه زمان و سرمایه خودتان را از دست بدهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×