تحصیل دلیل از طریق نامشروع

تحصیل دلیل از طریق نامشروع (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

تحصیل دلیل از طریق نامشروع

تحصیل دلیل از طریق نامشروع و عواقب آن

تحصیل دلیل از طریق نامشروع به چه معنی است؟ مهمترین شرایط تحصیل دلیل از طریق نامشروع چیست؟ آیا تحصیل دلیل از طریق نامشروع قابل اتکا است؟ آیا تحصیل دلیل از طریق نامشروع جرم است؟ مجازات تحصیل دلیل از طریق نامشروع چیست؟ تحصیل دلیل از طریق نامشروع یعنی چه؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تحصیل دلیل از طریق نامشروع می تواند انجام دهد؟ نظر قانون در خصوص تحصیل دلیل از طریق نامشروع چیست؟ مهمترین نکات تحصیل دلیل از طریق نامشروع چیست؟

تحصیل دلیل از طریق نامشروع یکی از اتفاقاتی است که در دعوی های کیفری و حقوقی ممکن است رخ دهد. اگر بخواهیم ساده توضیح دهیم، تحصیل دلیل از طریق نامشروع بدین معنی است که یکی از طرفین دعوی در جهت اثبات حق خود اقدام به جمع آوری و به دست آوردن دلیل از روش های غیر قانونی کند. به طور مثال فرض کنید که یکی از طرفین برای تحصیل دلیل اقدام به استراق سمع کند و یا این که فرد مقابل را مورد تهدید یا بازجویی خودسرانه قرار دهد. در این صورت این دلیل از منظر قانون غیر قابل قبول خواهد بود. علاوه بر این چنانچه در جهت کسب یا تحصیل این دلیل اقدام به عمل مجرمانه کند، تحصیل دلیل نمی تواند جرم را توجیه کند. بنابراین فرد نسبت به عملی که انجام می دهد، هر چند به واسطه کسب دلیل و مشخص شدن آن باشد، مسئول است و باید نسبت به رفتاری که انجام می دهد پاسخگو باشد.

این موضوع در خصوص مسیر کیفری کاملا متفاوت است. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که در مسیر کیفری در صورتی که فرد برای اثبات جرم و یا کسب دلیل اقدام به عملی غیر قانونی زده باشد، تحت عنوان معاون جرم مورد بازخواست قرار می گیرد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

تحصیل دلیل از طریق نامشروع و نگاه به چند مفهوم

برای بررسی تحصیل دلیل از طریق نامشروع بهتر است ابتدا با چند مفهوم بسیار مهم آشنا شویم. اول این که باید بدانیم تحصیل دلیل به چه معنی است. بعد از آن نوبت آن است که بدانیم به چه اقداماتی نامشروع گفته می شود. اما زمانی می توانیم این مفاهیم را به درستی مورد بررسی قرار دهیم که دو مسیر کیفری و حقوقی را بشناسیم.

به طور کلی هر مفهومی که در قانون ایران وجود دارد بر اساس عناوین کیفری و حقوقی مورد بررسی قرار می گیرد. در کلام ساده تر هر عنوانی که در قانون می بینید تحت این دو مسیر قانون بیان می شود. قانون در بخش حقوقی به حقوق هر فرد در جامعه می پردازد. در کلام ساده تر قانون در این بخش مشخص می کند که هر فرد جامعه چه چارچوب هایی را در موقعیت های زمانی یا مکانی رعایت کند. این تمام کارکردی است که یک وکیل حقوقی انجام می شود.

در مقابل یک وکیل در حوزه کیفری می داند که قانون در این بخش به مفهوم بسیار مهم جرم می پردازد. در کلام ساده تر قانون در این بخش مشخص می کند که آیا جرمی اتفاق افتاده است یا خیر؟ اگر جرم اثبات شود مجازات متناسب آن را مشخص می کند و در نهایت بر اساس قانون این مجازات اجرایی می شود. این موضوع می تواند تاثیر مهمی در خصوص تحصیل دلیل از طریق نامشروع داشته باشد.

در قوانین آیین دادرسی کیفری و آیین دادرسی مدنی تحصیل دلیل به معنی به دست آوردن دلیل و یا کسب دلیل است. در کلام ساده تر در تمامی دعاوی همه چیز بر اساس دلیل و مدرک مورد بررسی قرار می گیرد. حال در این بین طرفین و یا وکلای آن ها باید بر اساس نیاز قانونی که دارند نسبت به جمع آوری و ارائه دلیل اقدام کنند. به این عمل تحصیل دلیل گفته می شود. بر اساس قانون دادگاه اجازه تحصیل دلیل را به جز در شرایط خاص ندارد. چرا که تحصیل دلیل توسط دادگاه می تواند ناقض بی طرفی آن محسوب شود.

اما تحصیل دلیل از طریق نامشروع به چه معنی است؟ به طور کلی نامشروع بودن بدین معنی است که شرایط قانونی و یا شرعی در آن رعایت نشده باشد. بنابراین تحصیل دلیل از طریق نامشروع بدین معنی است که دلیل کسب و ارائه شده از طریق غیر قانونی و یا غیر شرعی به دست آمده است. حال می خواهیم بدانیم که در این حالت این دلیل چه آثاری در دادگاه دارد.

تحصیل دلیل از طریق نامشروع و آثار آن

تحصیل دلیل از طریق نامشروع بدین معنی است که دلیل ارائه شده به دادگاه از طریق غیر قانونی به دست آمده باشد. اگر این مسئله در دادگاه اثبات شود، این دلیل و مدرک از مسیر دادرسی خارج می شود. این نکته بسیار مهمی است که باید در خصوص روند دادرسی به آن توجه کرد.

به طور مثال اگر مشخص شود مدرک ارائه شده بر علیه فرد مقابل به صورت غیر قانونی به دست آمده باشد ( به واسطه تعقیب، تطمیع و یا فریب و … ) این دلیل هر قدر هم که محکم و قابل استناد باشد از روند دادرسی خارج می شود و دادگاه به آن توجهی نخواهد کرد. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص تحصیل دلیل از طریق نامشروع باید به آن توجه کرد.

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تحصیل دلیل از طریق نامشروع در مسیر کیفری می تواند عواقب سنگین تری نیز داشته باشد. در واقع بر اساس قانون مجازات اسلامی در صورتی که تحصیل دلیل از طریق نامشروع صورت گرفته باشد، این امکان وجود دارد که دادگاه با اثبات مجرمانه بودن فعل، فرد را تحت عنوان مجرم محکوم کند. همچنین اگر این دلیل به واسطه اعمالی مانند فریب یا تطمیع اتفاق به دست آمده باشد این احتمال وجود دارد که دادگاه وی را تحت عنوان معاونت در جرم محکوم کند.

همه این موارد نشان می دهد که یک وکیل کیفری در این مسیر باید حساسیت بیشتری داشته باشد. در واقع شاید به دست آوردن دلایل قوی بتواند کمک بزرگی در رسیدن به نتیجه مطلوب داشته باشد، اما اگر این دلیل از طریق غیر قانونی یا غیر نامشروع حاصل شده باشد عملا می تواند به ضرر ارائه کننده آن باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×