استرداد دعوا یا دادخواست

استرداد دعوا یا دادخواست (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

استرداد دعوا یا دادخواست

استرداد دعوا یا دادخواست چیست؟

استرداد دعوا یا دادخواست به چه معنی است؟ استرداد دعوا یا دادخواست چه شرایطی دارد؟ مهمترین نکات استرداد دعوا یا دادخواست چیست؟ چه زمانی از استرداد دعوا یا دادخواست استفاده می شود؟ استرداد دعوا یا دادخواست در قانون به چه معنی است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص استرداد دعوا یا دادخواست چیست؟ بر اساس کدام ماده قانونی امکان استرداد دعوا یا دادخواست وجود دارد؟ تفاوت استرداد دعوا یا دادخواست چیست؟ مهلت قانونی استرداد دعوا یا دادخواست چقدر است؟

استرداد دعوا یا دادخواست یکی از ابزارهایی است که در اختیار خواهان دعوی قرار دارد. بر اساس این ابزار مهم قانونی این امکان برای خواهان وجود دارد که تا پیش از صدور رای، دعوی را مسترد کند و همه شرایط را به پیش از زمان اقامه دعوی بازگرداند. در کلام ساده تر به واسطه استرداد دعوا یا دادخواست همه چیز به پیش از اقامه دعوی باز می گردد. بر این اساس خواهان می تواند در زمان دیگر همان دعوی را اقامه کند. این نکته بسیار مهمی است که به عنوان یکی از آثار مهم استرداد دعوا یا دادخواست محسوب می شود.

در ادامه می خواهیم بدانیم که اساسا استرداد دعوا یا دادخواست چیست و چه زمانی می توانیم از آن استفاده کنیم. نکته مهمی که در همین ابتدا باید به آن توجه داشته باشید این است که استرداد دعوا با استرداد دادخواست متفاوت است. البته بر اساس نوع دعوی و مسائلی مانند مرور زمان می توان گفت که در برخی مواقع استرداد دادخواست در حکم استرداد دعوی خواهد بود. در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

استرداد دعوا یا دادخواست و معنای آن

استرداد دعوا یا دادخواست بدین معنی است که خواهان یا وکیل قانونی او نسبت به بازپس گیری دادخواست خود و یا رد ادعای خود اقدام کند. همانطور که از مشخص است، این ابزار تنها در اختیار خواهان دعوی قرار دارد. بر اساس این ابزار خواهان می تواند نسبت به ادعای خود عقب نشینی کند.

در کلام ساده تر زمانی که خواهان متوجه می شود که ادعای او در دادرسی غیر قابل اثبات خواهد بود و یا با طرف خوانده صلح می کند و یا شرایط را برای ادامه دعوی مناسب نمی بیند می تواند بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی نسبت به استرداد دعوی اقدام کند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که استرداد دعوی یا استرداد دادخواست متفاوت است. یکی از اصلی ترین تفاوت های این دو ابزار را می توان در مهلت زمانی قانونی آن ها دانست. بر اساس قانون مهلت زمان استرداد دعوا تا زمان پایان دادرسی و مهلت زمان استرداد دادخواست تا لحظه اولین جلسه دادرسی است. بنابراین برای بازپس گیری دادخواست باید قبل از شروع دادرسی اقدام کرد و برای بازپس گیری دعوی تا آخرین جلسه دادرسی زمان وجود دارد.

توجه داشته باشید بعد از گذشت این مهلت زمان قانونی امکان استرداد دعوا یا دادخواست وجود ندارد. این نکته مهمی است که هر وکیل حقوقی نسبت به آن آگاه است. توجه داشته باشید که استرداد دعوا یا دادخواست بر اساس ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی مورد بررسی قرار می گیرد.

استرداد دعوا یا دادخواست و شرایط آن

به طور کلی شرط اصلی استرداد دعوا یا دادخواست، اراده و اختیار خواهان است. در کلام ساده تر تنها چیزی که در خصوص استرداد دعوا یا دادخواست اهمیت دارد و مورد توجه دادگاه است، رضایت و اراده خواهان است. همچنین در زمان استرداد دعوا یا دادخواست باید فرد دارای اهلیت باشد. یعنی از نظر عقل، بلوغ و رشد شرایط قانونی را داشته باشد.

نکته مهم دیگری که در خصوص این ابزار مهم قانونی باید بدانید این است که اگر خواهان یک دعوی محجور باشد، قیم یا ولی او برای استرداد دعوی و دادخواست نیاز به اجازه دادستان دارد. در کلام ساده تر زمانی این دعوی مسترد می شود که دادستان اجازه آن را در این خصوص صادر کرده باشد.

مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای استرداد دعوا یا دادخواست لزومی به ارائه درخواست یا لایحه کتبی نیست و به صورت شفاهی و یا ضمنی نیز امکان استفاده از این ابزار قانونی وجود دارد. گرچه به گفته انواع وکیل حقوقی تهران یا شهرستان بهتر است در این خصوص نوشته کتبی وجود داشته باشد.

استرداد دعوا یا دادخواست (1)
استرداد دعوا یا دادخواست (1)

آثار استرداد دعوا یا دادخواست

آثار استرداد دعوا یا دادخواست را می توان در سه بخش قرار رد دعوا، قرار سقوط دعوا و مرور زمان است. به طور کلی در بسیاری از موارد استفاده از این ابزار باعث صدور قرار رد دعوا می شود. در صورتی که استرداد در مرحله اول دادرسی صورت بگیرد، دادگاه قرار رد دعوا صادر می کند. مهمترین اثری که این قرار دارد این است که اساسا طرفین دعوی ( به خصوص خواهان ) این حق را دارد که در زمانی دیگر نسبت به اقامه دعوی اقدام کند. چرا که با صدور قرار رد دعوی همه چیز به قبل از اقامه دعوی باز می گردد.

در صورتی که بعد از مذاکره ی میان خواهان و خوانده، خواهان به صورت کلی از دعوی خود صرف نظر کند، قرار سقوط دعوی صادر می شود. بر اساس این قرار امکان اقامه دعوی در این خصوص وجود نخواهد داشت. در کلام ساده تر یعنی خواهان بعد از استرداد دعوا یا دادخواست و صدور قرار سقوط دعوی امکان اقامه دعوی مجدد برای خواهان وجود ندارد.

در خصوص دعاوی که مشمول مرور زمان می شود، با ارائه دادخواست مرور زمان قطع می شود. به طور مثال اگر برای شروع یک دعوی در قانون مهلت زمان قانونی در نظر گرفته باشد، این مهلت زمان با ارائه دادخواست قطع می شود. حال اگر خواهان در ادامه دادرسی نسبت به استرداد دعوی اقدام کند قطع مرور زمان منتفی می شود. در کلام ساده تر مرور زمان بدون در نظر گرفتن دادخواست ارائه شده و دادرسی آغاز شده به جهت استرداد آن در نظر گرفته می شود. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در نهایت پیشنهاد ما این است که با توجه به حساسیت ها و آثاری که این مسئله به همراه دارد به نظر می رسد بهتر این است که در این خصوص از یک وکیل مجرب و با تجربه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×