فسخ نکاح به دلیل تدلیس

فسخ نکاح به دلیل تدلیس (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فسخ نکاح به دلیل تدلیس

فسخ نکاح به دلیل تدلیس در قانون

فسخ نکاح به دلیل تدلیس چه شرایطی دارد؟ فسخ نکاح به دلیل تدلیس به چه معنی است؟ فسخ نکاح به دلیل تدلیس چه زمانی اتفاق می افتد؟ مهمترین نکات مربوط به فسخ نکاح به دلیل تدلیس چیست؟ فسخ نکاح به دلیل تدلیس چه زمانی کارایی خودش را نشان می دهد؟ مهمترین نکات مربوط به فسخ نکاح به دلیل تدلیس چیست؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فسخ نکاح به دلیل تدلیس چیست؟ فسخ نکاح به دلیل تدلیس در کدام نهاد قضایی بررسی می شود؟ اساسی ترین نکات مربوط به فسخ نکاح به دلیل تدلیس چیست؟ تکلیف مهریه در فسخ نکاح به دلیل تدلیس چیست؟

فسخ نکاح به دلیل تدلیس یکی از رایج ترین دلایل جدایی زن و شوهر در دادگاه های خانواده محسوب می شود. تدلیس به معنی فریب است. بنابراین اگر یکی از طرفین در جریان نکاح و ازدواج طرف مقابل را فریب داده باشد و این نکاح بر اساس این فریب شکل گرفته باشد امکان فسخ نکاح به فرد مقابل داده می شود. بدین ترتیب قانون در جهت حمایت از فرد فریب خورده علاوه بر این که امکان فسخ و جدایی را برای وی ایجاد می کند، امکان پیگرد کیفری نیز برای وی در نظر گرفته است.

در کلام ساده تر تدلیس در نکاح از دید قانون کیفری یک جرم محسوب می شود و مجازات خاص خودش را دارد. بنابراین طرف مقابل می تواند علاوه فسخ نکاح به دلیل تدلیس، حقوق خود را به کمک یک وکیل کیفری از مسیر کیفری نیز پیگیری کند. این نکته بسیار مهمی است که باید در اینجا به آن توجه کرد. حال در ادامه می خواهیم بدانیم فسخ نکاح به دلیل تدلیس در قانون به چه معنی است و از چه شرایطی برخوردار است؟ همچنین می خواهیم بدانیم که مجازات کیفری این عمل چه خواهد بود. با ما در ادامه همراه باشید.

فسخ نکاح به دلیل تدلیس و نگاه به چند مفهوم

زمانی می توانیم فسخ نکاح به دلیل تدلیس را به درستی درک کنیم که با چند مفهوم آشنا شویم. اساسی ترین این مفاهیم عنصر نکاح است. در واقع با وجود این که نکاح در جامعه یک عمل احساسی و قلبی شمرده می شود اما مسئله ای که وجود دارد این است که قانون نکاح را به شکل کاملا منطقی و در قالب یک قرارداد می داند. در کلام ساده تر از دید قانون نکاح یک قرارداد میان طرفین است که بر اساس هدف تشکیل یک زندگی مشترک منعقد می شود.

هر کدام از این طرفین در این قرارداد تعهداتی را بر عهده گرفته اند. عمل به این تعهدات الزام قانونی دارد و در صورت نقص عمل و یا عدم انجام تعهدات امکان پیگرد حقوقی برای فرد مقابل ایجاد می شود. نکته مهم دیگری که به گفته یک وکیل حقوقی باید بدانید این است که اساسا نکاح یک قرارداد لازم شناخته می شود. قرارداد لازم بر خلاف قراردادهای جایز امکان انحلال ساده ای ندارند. در کلام ساده تر هر کدام از طرفین قرارداد لازم امکان انحلال این قرارداد را ندارند مگر اینکه یکی از شرایط ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد، فسخ قرارداد یا اقاله ایجاد شود.

بر اساس قانون امکان استفاده از مسیر اقاله در نکاح وجود ندارد. بنابراین تنها ابطال قرارداد، انفساخ قرارداد و فسخ قرارداد به عنوان مسیرهای جدایی و قطع این قرارداد شناخته می شود. انفساخ بدین معنی است که اتفاقی رخ بدهد که در اختیار طرفین نباشد. به طور مثال با مرگ یکی از طرفین این قرارداد نیز منحل می شود. ابطال قرارداد نیز بدین معنی است که ثابت شود قرارداد بر اساس شرایط صحت تدوین و ثبت نشده است. بنابراین تمامی شرایط مندرج در قرارداد باطل خواهد بود و همه چیز به حالت قبل باز میگردد. فسخ نکاح به دلیل تدلیس را اگر بخواهیم بر اساس تعریف فسخ قراردادهای لازم بیان کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که فسخ زمانی اتفاق می افتد که شرایط پیش بینی شده توسط قانون و یا شرایط پیش بینی شده در قرارداد اتفاق بیفتد. در این صورت یکی از طرفین قرارداد اجازه فسخ قرارداد را خواهد داشت. تدلیس یا فریب در ازدواج یکی از این شرایط قانونی است که امکان فسخ قرارداد نکاح را صادر می کند.

فسخ نکاح به دلیل تدلیس (1)
فسخ نکاح به دلیل تدلیس (1)

فسخ نکاح به دلیل تدلیس و پرداخت مهریه

مسئله ای که وجود دارد این است که تنها ابطال قرارداد است که امکان از بین بردن تمامی تعهدات و شرایط مندرج در قرارداد را دارد. بنابراین در فسخ قرارداد همه بندهای این قرارداد تا لحظه فسخ باید اجرایی شود. از جمله مهمترین این بندها در مسئله نکاح مهریه است.

در کلام ساده تر مهریه و نفقه در بسیاری از مواقع در خصوص فسخ نکاح به دلیل تدلیس باید پرداخت شود. حال اگر نزدیکی رخ نداده باشد نیمی از مهریه و اگر نزدیکی رخ داده باشد تمام مهریه باید پرداخت شود. البته در این خصوص بهتر است از یک وکیل خبره و کارکشته کمک بگیرید. چرا که شرایط قانونی خاصی در این خصوص وجود دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که فسخ نکاح به دلیل تدلیس دارای قید فوریت است. در کلام ساده تر در صورتی که فرد بداند فریب اتفاق افتاده است و بر اساس این فریب نکاح شکل گرفته است باید فورا نسبت به اعاده حقوق خود و فسخ قرارداد اقدام کند. در صورتی که ثابت شود فرد این فریب را می دانسته و نمی تواند از آن برای فسخ نکاح در آینده استفاده کند. چرا که با گذشت مدت زمان این امر بر دادگاه اثبات می شود که این فرد با مسئله فریب کنار آمده و آن را به نوعی قبول کرده است.

مسئله دیگر در خصوص جنبه کیفری تدلیس در نکاح است. از نظر کیفری تدلیس در نکاح یک جرم محسوب می شود. با اثبات این جرم فرد به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد. در بسیاری از موارد گفته می شود که بهتر است فرد فریب خورده ابتدا از طریق کیفری اقدام کند و با اثبات این موضوع در مسیر کیفری از آن برای فسخ نکاح به دلیل تدلیس استفاده کند. بدین ترتیب اتفاقات سریع تر و ساده تر رخ می دهد. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×