فسخ به دلیل پاس نشدن چک

فسخ به دلیل پاس نشدن چک (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

فسخ به دلیل پاس نشدن چک

فسخ به دلیل پاس نشدن چک و شرایط آن

فسخ به دلیل پاس نشدن چک چیست؟ آیا فسخ به دلیل پاس نشدن چک امکان پذیر است؟ نکات مربوط به فسخ به دلیل پاس نشدن چک چیست؟ در چه شرایطی امکان فسخ به دلیل پاس نشدن چک وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فسخ به دلیل پاس نشدن چک چیست؟ فسخ به دلیل پاس نشدن چک چه شرایط قانونی دارد؟ آیا امکان فسخ به دلیل پاس نشدن چک بدون ذکر شرط در قرارداد وجود دارد؟ نحوه فسخ به دلیل پاس نشدن چک به واسطه ذکر شرط در قرارداد چگونه است؟

فسخ به دلیل پاس نشدن چک یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که در قراردادهای خرید و فروش رخ می دهد. بسیار دیده شده است که در قرارداد خرید و فروش، طرف خریدار ثمن معامله را در یک یا چند چک پرداخت می کند. حال سوالی که وجود دارد این است که اگر یکی از این چک ها برگشت بخورد و ثمن معامله به صورت کامل پرداخت نشود، آیا فروشنده حق فسخ معامله را دارد؟ در کلام ساده تر در صورت برگشت خوردن چک و گرفتن گواهی برگشت چک آیا امکان فسخ قرارداد وجود دارد؟

قانون شرایط خاصی برای فسخ به دلیل پاس نشدن چک در نظر گرفته است. یکی از مهمترین شرایط و نکاتی که در این خصوص وجود دارد و شما باید به آن توجه داشته باشید این است که در صورت امکان فسخ به دلیل پاس نشدن چک، فرد به تنهایی اجازه این کار را ندارد. بنابراین تنها از طریق دادگاه و دستور قانون امکان فسخ قرارداد ایجاد می شود. این نکته مهمی است که هر وکیل حقوقی به آن آگاه است.

فسخ به دلیل پاس نشدن چک در تعریف قانون

فسخ به دلیل پاس نشدن چک را زمانی به درستی درک کنیم که مفهوم فسخ را در خصوص قراردادها به درستی درک کنیم. قرارداد در قانون بدین معنی است که طرفین بر اساس یک هدف مشترک تعهداتی را بر عهده می گیرند. این قرارداد بعد از تدوین و امضا لازم الاجرا محسوب می شود. از این رو تمامی تعهدات قانونی و ثبت شده در این قرارداد باید اجرایی شود.

مسئله ای که وجود دارد این است که قرارداد در قانون ایران به دو دسته لازم و جایز تقسیم می شود. قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که طرفین می توانند این قرارداد را بدون در نظر گرفتن هیچ پیش شرط قانونی و یا بدون داشتن رضایت طرف دیگر منحل کنند. یک قرارداد وکالت از نوع قرارداد جایز شناخته می شود.

اما قراردادهای اساسی تر در جامعه مانند قرارداد خرید و فروش و یا یک قرارداد وکالت بلاعزل از نوع قرارداد لازم شناخته می شود. قرارداد لازم به قراردادی گفته می شود که امکان انحلال آن برای هیچ کدام یک از طرفین وجود ندارد مگر این که یکی از حالت های ابطال قرارداد، انفساخ، فسخ یا اقاله ایجاد شود.

فسخ قرارداد بدین معنی است که یکی از طرفین قرارداد بر اساس اختیار و توانایی که قانون یا قرارداد به وی می دهد می تواند قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ کند و از آن خارج شود. این اختیارات به دو دسته خیارات قانونی و خیار تخلف از شرط تقسیم بندی می شود. خیار قانونی آن اختیاراتی است که به صورت پیش فرض در قانون پیش بینی شده است. به طور مثال خیار تدلیس ( فریب در قرارداد ) یا خیار تاخیر ثمن از جمله خیارات پیش بینی شده قانونی است. اما در کنار این اگر طرفین در قرارداد شرطی ذکر کرده باشند، در صورت اجرایی نشدن این شرط امکان فسخ قرارداد برای طرف مقابل ایجاد می شود. به این حالت فسخ به واسطه خیار تخلف از شرط گفته می شود. حال سوال اینجاست کدام یک از شرایط در خصوص فسخ به دلیل پاس نشدن چک وجود دارد؟

فسخ به دلیل پاس نشدن چک یک خیار تخلف از شرط

چیزی که باید بدانید این است که پاس نشدن چک به عنوان یک خیار پیش بینی شده قانونی محسوب نمی شود. یعنی قانون به صورت پیش فرض حالتی را در نظر نگرفته است که در صورت پاس نشدن چک امکان فسخ معامله وجود داشته باشد. از این رو گفته می شود که فسخ به دلیل پاس نشدن چک از جمله خیارات تخلف از شرط محسوب می شود.

در کلام ساده تر زمانی امکان فسخ به دلیل پاس نشدن چک ایجاد می شود که طرفین در قرارداد شرطی عنوان کرده باشند که در صورت عدم پرداخت چک معامله فسخ می شود و یا حق فسخ به فروشنده داده می شود که بتواند معامله را فسخ کند. در این صورت امکان فسخ به دلیل پاس نشدن چک ایجاد می شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر شرط به نوعی تدوین شده باشد که حق فسخ به فروشنده داده شود، این فروشنده است که با پاس نشدن چک در خصوص فسخ معامله تصمیم می گیرد. اما در صورتی که شرط به نحوی تدوین شده باشد که پاس نشدن چک عامل فسخ قرارداد ذکر شده باشد، این حالت باعث انفساخ قرارداد خواهد شد. یعنی اختیار فسخ معامله در اختیار فروشنده نیست. بلکه به واسطه برقراری شرط عنوان شده قرارداد خود به خود فسخ خواهد شد. از این روست که پیشنهاد می کنیم در تدوین و تنظیم قرارداد از یک وکیل حقوقی تهران یا شهرستان کمک بگیرید.

فسخ به دلیل پاس نشدن چک (1)
فسخ به دلیل پاس نشدن چک (1)

فسخ به دلیل پاس نشدن چک و شرایط آن

فسخ به دلیل پاس نشدن چک شرایط چندان سختی ندارد. اول این که نحوه تدوین شرط اهمیت بسیاری دارد. در واقع اگر در این شرط به صورت کلی از عنوان ” چک ها ” استفاده شده باشد، در صورت پاس نشدن حتی یک چک امکان فسخ قرارداد ایجاد می شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر در این شرط از مهلت قانونی خاصی ذکر نشده باشد، خیار تخلف از شرط در پایان روز اداری مهلت چک فعال می شود. در کنار این ها توجه داشته باشید که اگر فسخ به دلیل پاس نشدن چک به عنوان یک خیار در قرارداد ذکر نشده باشد دادگاه با پاس نشدن چک تنها دستور به الزام پرداخت چک می دهد. البته اگر شرایط خیار تاخیر ثمن ( عدم تحول مال و … ) برقرار باشد می توان از این طریق نیز نسبت به فسخ قرارداد اقدام کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×