اعتبار امر مختومه کیفری

اعتبار امر مختومه کیفری (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اعتبار امر مختومه کیفری

اعتبار امر مختومه کیفری یکی از موارد مربوط به سقوط دعوای عمومی می باشد. این مورد در ماده 6 قانون اساسی ذکر شده است. جالب است بدانید که مقررات دادرسی در این مورد باید اطمینان بخش باشد. زمانی یک که یک حکم صادر شد، بادی با قاطعیت به اجرا در آید. توجه داشته باشید که قانون گذاران ما با استفاده از راه ها و روش های مختلفی تلاش کرده اند تا امکان اشتباه و ایجاد مشکل را از بین ببرند. در میان قوانین یک سری پیش بینی های خاص صورت گرفته است تا افراد با استفاده از آن بتوانند امکان رسیدگی مجدد به پرونده را ایجاد نمایند. ولی به صورت کلی بالاخره یک پرونده باید زمانی بسته شود و راهی برای باز کردن مجدد آن وجود نداشته باشد. اگر قرار قطعی برای متهم صادر شد و دوباره برای همان مورد از او شکایت شد، باید با اتکا بر اعتبار امر مختومه کیفری پروسه رسیدگی مجدد را متوقف ساخت و سقوط دعوا را اعلام کرد.

 

تعریف اعتبار امر مختومه کیفری

بیایید تا کارمان را با بررسی دقیق اعتبار امر مختومه کیفری شروع کنیم. به صورت کلی اعتبار امر مختومه کیفری پس از حکم صادره پس از دادرسی اجرا می شود. زمانی که دادرسی به اتمام رسید و حکم صادر شد، نوبت به ارائه اعتبار امر مختومه کیفری می رسد. در این شرایط امکان طرح دوباره دعوا وجود ندارد. البته که این مسئله شرایط خاصی داشته و بر اساس قرار های صادر شده مورد بررسی قرار می گیرد. در صورتی که حکم دادگاه در مورد یک پرونده صادر شود، طرفین باید حکم را اجرا نمایند و به آن پایبند باشند. در صورتی که اعتراضی در مورد رای صادر شده دارند، باید با استفاده از روش های مختلفی آن را بررسی کنند. از جمله روش های به کار گرفته شده در این زمینه می توان به فرجام خواهی، تجدیدنظر خواهی، اعاده دادرسی و غیره اشاره کرد.

توجه داشته باشید که اعتبار امر مختومه کیفری باعث می شود تا طرفین نتوانند دوباره همان مسئله را در دادگاه مطرح کنند. این اعتبار باعث می شود تا افراد فقط از روش های گفته شده بتوانند اعتراض خود را ثبت نمایند. همه مقام های قضایی شامل دادستان و بازپرس و دادرس باید پس از اطلاع از اعتبار امر مختومه کیفری، تحقیق را تمام کنند و قرار موقوفی مربوط به تعقیب را صادر نمایند. هدف از ایجاد اعتبار امر مختومه کیفری اثبات قدرت قضایی دادگاه و ضرورت وجود آنها می باشد.

قرار های صادر شده در یک دادسرا

به صورت کلی در یک دادسرا، قرار های مختلفی صادر می شوند. قرار هایی که در این زمینه صادر می شوند می توانند کاربرد های متنوعی داشته باشند. گاهی اوقات اعتبار امر مختومه کیفری باعث می شود تا فرد به صورت کامل آزاد شود و قرار منع تعقیب برای او صادر شود. ولی، این مسئله همیشه صادق نیست. قرار منبع تعقیب اولین موردی است که شما باید به آن توجه داشته باشید.

 در صورتی که دلیل ارائه شده کافی نبود یا اینکه عمل انتساب داده شده به متهم جرم شناخته نشد، قرار منع تعقیب صادر می شود. توجه داشته باشید که گاهی اوقات این قرار بر اساس ماده 180 قانون اساسی قابل اعتراض و شکایت فرجامی می باشد. قرار موقوفی تعقیب را می توان به عنوان دومین قرار صادر شده در یک دادسرا شناسایی کرد. در این قرار ذکر شده که امر مختومه شده و این اعتبار هم مطلق می باشد. البته که تعقیب مجدد متهم به علت ارتکاب همان جرم هیچ مشکل قانونی را ایجاد نمی کند. قرار مجرمیت آخرین قراری است که در یک دادسرا صادر می شود. د صورتی که موقعیتی برای اعتبار امر مختومه وجود نداشته باشد، این قرار صادر خواهد شد.

شرایط اعتبار امر مختومه کیفری

برای بررسی اعتبار امر مختومه کیفری شما باید یک سری نکات خاص را مد نظر خود قرار دهید. در ابتدا شما باید شرایط را بررسی کنید. اعتبار امر مختومه کیفری در یک سری شرایط خاص ارائه می شود. در صورتی که شرایط خاص وجود نداشته باشد، امر مختومه به حساب نیامده و شما می توانید دوباره آن را در دادگاه مطرح کنید. وحدت شاکی و متهم اولین شرایطی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند. در صورتی که طرفین دعوا برای بار دوم دعوا را مطرح کنند، دوباره نمی توان پرونده را مورد بررسی قرار داد.

چرا که در ابتدا این مسئله توسط قاضی مورد بررسی قرار گرفته است. وحدت موضوع را می توان به عنوان دومین شرط اعتبار امر مختومه کیفری شناسایی کرد. در صورتی که بین دو طرف مجددا در یک موضوع دیگر دعوا مطرح گردد، پرونده مورد بررسی قرار نمی گیرد. سومین شرط اعتبار امر مختومه کیفری، وحدت سبب است. در این شرایط سبب و علت ایجاد دعوا یکی است. پس اعتبار مختومه محسوب شده و پرونده مجددا مورد بررسی قرار نخواهد گرفت. به خاطر داشته باشید که این سه شرط، اصلی ترین  و مهم ترین شروط مربوط به اعتبار امر مختومه کیفری به حساب می آیند. توجه به آنها در یک دعوای کیفری باعث می شود تا شما بتوانید از این قانون استفاده نمایید.

اعتبار امر مختومه کیفری (1)
اعتبار امر مختومه کیفری (1)

نکات مهم در مورد اعتبار امر مختومه کیفری

در خصوص اعتبار امر مختومه کیفری شما باید به یک سری نکات خاص هم توجه داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید. در ابتدا شما باید این مورد را به خاطر بسپارید که قرار های منع تعقیبی که به علت جرم نبودن عمل صادر شده اند، می توانند اعتبار امر مختومه کیفری را مورد استفاده قرار دهند.

یعنی فرد الف مجددا نمی تواند از فرد ب برای انجام همان کار شکایت کند یا اینکه درخواست تعقیب او را صادر نماید. در صورتی که قرار منبع تعقیب به علت نبودن دلیل کافی برای اثبات جرم صادر شود، امکان تعقیب مجدد متهم وجود ندارد. مگر در شرایطی که مدارک جدیدی بر علیه او پیدا شود در این شرایط فقط یک بار با درخواست دادستان و با اجازه دادگاه، امکان تعقیب مجدد وجود خواهد داشت. البته که قوانین کشور عزیز ما یعنی ایران گسترده بوده و انعطاف پذیری های زیادی را از خود نشان می دهند. گاهی اوقات در صورت وجود یک سری استثنا های خاص شما می توانید اعتبار امر مختومه کیفری را لغو کنید. این موارد باید توسط یک تیم وکالتی حرفه ای مورد بررسی قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×