اعتراض به ثبت ملک

اعتراض به ثبت ملک (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اعتراض به ثبت ملک

مقدمه

در ابتدا لازم است به شما اطلاعات مختصری پیرامون اعتراض به ثبت ملک را ارائه کنیم. هنگامی یک فرد بعد از صدور ثبت ملک و انتشار آگهی های مربوط به آن  احساس کند حقوقش در حوزه ثبت ملک مذکور پرداخت نشده، میتواند ثبت اعتراض کند. در واقع با این کار شخص مذکور میتواند با ارائه دادخواست به مراجع قانونی از حق ضایع شده خود در ثبت ملک، دفاع نماید. باید خاطر نشان کرد که هر کسی نمیتواند نسبت به ثبت یک ملک اعتراض نماید. زیرا شکست در چنین پرونده ای تبعات مالی خاص خود را به همراه خواهد داشت.

مدت زمان موجود جهت اعتراض به ثبت ملک

مدت زمانی که  مراجع قضایی برای اعتراض به ثبت ملک در نظر گرفته اند، چیزی در حدود نود روز می باشد. در واقع فرد مدعی میتواند ظرف گذشت نود روز از ثبت آگهی نوبتی به وسیله مالک، اعتراض خود را نسبت به این فرایند اعلام نماید. طبق قوانین وضع شده، شخص مدعی نمیتواند پیش از منتشر شدن آگهی نوبتی، اقدام به ثبت اعتراض کند. اگر فرد مدعی بعد از گذشت نود روز اعتراض خود را نسبت به ثبت ملک ارائه کند باید منتظر جواب رئیس دادگاه بماند. زیرا در چنین شرایطی مقام ذی ربط در اداره ثبت، پرونده مورد نظر را به رئیس دادگاه می دهد.

مراجع قانونی برای ارائه اعتراض به ثبت کردن یک ملک

مطابق با آیین نامه های ارائه شده در حوزه اعتراض به ثبت ملک، مراجع قانونی جهت انجام چنین فعالیتی همان مراکز ثبتی هستند که آگهی نوبتی را منتشر کردند. به طور کلی اداره ثبت را به عنوان یک مرجع صالح جهت دریافت اعتراض می شناسند. زیرا این مرکز به عنوان مجری ثبت اسناد، میتواند به سرعت از حضور معترض آگاه شده و عملیات ثبت ملک را متوقف سازد. البته در بسیاری از موارد دیده شده که مردم جهت رسیدگی به شکایت خود به جای اداره ثبت، دادگاه را انتخاب می کنند. تا به حال به طور مشخص در این مورد قانونی وضع نشده. به عبارتی دیگر همواره بر سر محل مربوطه مناقشه وجود داشته است. بسیاری از متقاضیان رجوع کننده به دادگاه ها بر این باورند که این مرکز به عنوان مرجع رسیدگی، میتواند در کمترین زمان ممکن درخواستشان را پاسخ دهد. اما واقعیت این است که در هر صورت دادگاه مکلف به دریافت اعتراض از اداره ثبت می باشد.

یعنی اعتراض به ثبت ملک شما جهت دریافت تاییدیه، از جانب دادگاه به اداره ثبت ارسال می گردد. لازم به ذکر است که عده ای مطابق قوانین عنوان شده در ماده شانزده و هفده قانون ثبت، بر این باورند که اداره ثبت مرج صالح برای انجام این کار است. باید گفت که نظر این افراد، به قانون وضع شده نزدیکتر می باشد. پس توصیه می کنیم برای سرعت بخشیدن به دادرسی اعتراض خود، در وهله اول آن را در اداره عنوان کنید.

اعتراض به ثبت ملک از طریق ارائه دادخواست و گواهینامه جریان دعوا

معمولا افراد مدعی جهت اعتراض به ثبت ملک، دادخواست طرح می کنند. در واقع این افراد، اعتراض خود را به صورت کتبی  به اداره ثبت ارائه می کنند. حتی اگر اعتراض کتبی مذکور، در برگه دادخواست ارائه نشده باشد، بازهم اداره ثبت آن را پذیرش می کند. همانطور که گفتیم، اعتراض نسبت به ثبت ملک را نمیتوانید قبل از صادر شدن آگهی نوبتی ثبت نمایید. اگر قبل از منتشر شدن آگهی مذکور، میان مدعی و متقاضی، دعوا اقامه شده باشد، میتوانید با گواهینامه جریان دعوا به دادگاه بروید. در واقع در چنین شرایطی مدعی باید طی نود روز پرونده مطروحه را به اداره ثبت ارسال کند. در چنین شرایطی به تنظیم دادخواست نیازی ندارید. تنها کافی است که گواهینامه مذکور را از اداره ثبت دریافت کرده و به دادگاه ارائه کنید.

شرایط تجدید دادخواست جهت اعتراض به ثبت ملک

در ارائه اعتراض به ثبت ملک، ممکن است به دلیل حضور نداشتن شخص معترض یا وکیلش در جلسه دادگاه، دادخواست مذکور ابطال شود. در چنین شرایطی فرد معترض میتواند در طی ده روز بعد از ارسال شدن قرار ابطال دادخواست خود، درخواست تجدید را دادخواست کند. فرد معترض باید دومین دادخواست خود را به طور مستقیم به دادگاه صلاحیت دار بدهد. اگر به دلیل ارسال شدن هشدار رفع نقض و عدم اقدام از معترض نسبت به شخص مقتضی، دادخواست رد شده باشد، باید مراحل قبلی را انجام داد. یعنی در مدت ده روز دادخواست دوم خود را به دادگاه ارسال می کنیم.

فوت شخص متعرض در هنگام اعتراض به ثبت ملک

هنگامی که فرد معترض فوت نماید و طرف مقابل قادر به معرفی وارث متوفی نباشد، دستوراتی به دادستانی ارسال می شود. این دستورات برای رسیدگی به اقدامات مقتضی جهت تعقیب دعوا صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که موضوع دعوا در یکی از روزنامه های مرکزی و محلی  درج می شود. درج آگهی سه مرتبه انجام می شود. اگر بعد از گذشت نود روز، کسی پیگیر پرونده نشد، قرار سقط پرونده از جانب دادگاه صادر می گردد. در بعضی موارد مشاهده شده که تعدادی از وراث حاضر شده در دادگاه، ناشناخته هستند. در چنین شرایطی به سایر وراث اخطاری ارسال می گردد. مطابق این اخطار وراث باید طی پنج روز، کار های لازم را جهت شناسایی این افراد انجام دهند. اگر هیچ یک از ورثه  در دادگاه حاضر نشده باشند، دادگاه موظف است اقداماتی را نسبت به انتشار آگهی انجام دهد. اما اگر تمام ورثه در دادگاه حضور داشته باشند، رسیدگی به پرونده مطابق قوانین موجود ادامه پیدا خواهد کرد.

اعتراض به ثبت ملک (1)
اعتراض به ثبت ملک (1)

مواردی که حق اعتراض به ثبت ملک را ساقط می کنند

اگر دادخواست شکایت به عملیات ثبت ملک توسط مدعی طی مهلت معین نود روزه به مراجع قضایی ارسال نشود، حق اعتراض ساقط می شود. در چنین شرایطی مطرح کردن دعوا قابل استماع نیست. مطابق ماده هجده قانون، اگر معترض دادخواست خود را بعد از گذشت شصت روز پیگیری نکند، طرح دعوای او ساقط می شود. در واقع طرف مقابل پرونده میتواند در این هنگام نسبت به عدم تعقیب پرونده از جانب مدعی، معترض شده و درخواست سقوط پرونده را از دادگاه مطالبه نماید. اگر دادگاه با توجه به شرایط نامبرده دستور به سقوط پرونده دهد، طرح مجدد دعوا از جانب مدعی امکان پذیر نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×