وکیل اثبات زوجیت

وکیل اثبات زوجیت (10)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وکیل اثبات زوجیت

وکیل اثبات زوجیت

 وکیل اثبات زوجیت کیست؟ وکیل اثبات زوجیت چه کارکردی دارد؟ وکیل اثبات زوجیت کیست؟ وکیل اثبات زوجیت در چه حوزه هایی فعالیت می کند؟ بهترین وکیل اثبات زوجیت چه ویژگی هایی دارد؟ از کجا می توانیم بهترین وکیل اثبات زوجیت را پیدا کنیم؟ چه انتظاراتی می توانیم از وکیل اثبات زوجیت داشته باشیم؟

وکیل اثبات زوجیت وکیلی در حوزه خانواده محسوب می شود و با یکی از مهمترین مفاهیم قانونی و اجتماعی سر و کار دارد. خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی مهم در جامعه شناخته می شود. از این رو عملا می توان گفت که وکیل اثبات زوجیت با یکی از اساسی ترین عناصر اجتماعی سر و کار دارد. این عنصر اجتماعی از دید شرع و قانون اهمیت بسیار بالایی دارد. از این رو در ادامه قصد داریم بدانیم که اساسا وکیل اثبات زوجیت چه کارکردی دارد و چه انتظاراتی از این وکیل می توانیم داشته باشیم؟ در واقع دوست داریم بیشتر با کارکرد و اهمیت وکیل اثبات زوجیت آشنا شویم.

اما پیش از آن لازم است با چند الفبای قانونی آشنا شویم. در واقع وکیل اثبات زوجیت یک مفهوم قانونی است از این رو برای این که بتوانیم این مفهوم قانونی را به خوبی درک کنیم و با کارکرد آن آشنا شویم باید با زبان قانون آشنا شویم. از این رو در ادامه سعی می کنیم به چند مورد از مهمترین و مستقیم ترین الفبای مربوط به وکیل اثبات زوجیت آشنا شویم. توجه داشته باشید که قانون یک زبان مجزا و کاملا مستقل محسوب می شود. از این رو نیاز است که پیش از بررسی هر مفهومی از قانون، ابتدا الفبای مربوط به آن را متوجه شویم. از این رو در ابتدای این مقاله قصد داریم سراغ مهمترین و اساسی ترین الفبای مرتبط با کارکرد وکیل اثبات زوجیت برویم. این کار می تواند فرصت خوبی به ما بدهد تا بتوانیم کارکرد و اهمیت وکیل اثبات زوجیت را بهتر متوجه شویم. یادتان باشد که بدون فهم درست این الفبا نمی توان زبان قانون را درک کرد و این یعنی عدم درک درست از کارکرد وکیل اثبات زوجیت. بنابراین پیشنهاد ما این است که ای مفاهیم ابتدایی را به خوبی مطالعه کنید تا بر اساس آن بتوانید پازل کارکرد وکیل اثبات زوجیت به درستی کنار یکدیگر قرار دهید.

وکیل اثبات زوجیت یک وکیل حقوقی است.

وکیل اثبات زوجیت از دید قانون یک وکیل حقوقی محسوب می شود. در واقع اگر بخواهیم ساده تر بیان کنیم بستر کارکرد وکیل اثبات زوجیت در بخش حقوقی قانون است. بنابراین برای آن که بتوانیم چارچوب کلی کارکرد وکیل اثبات زوجیت را پیدا کنیم و بتوانیم دقیق تر با این مفهوم آشنا شویم، باید ابتدا درک کنیم که کارکرد وکیل اثبات زوجیت به عنوان یک وکیل حقوقی چه کارکردی می تواند داشته باشد و چه تفاوت هایی با یک وکیل کیفری مانند وکیل سرقت می تواند داشته باشد؟

اولین نکته ای که باید بدانیم این است که اساسا قانون ایران به دو بخش کیفری و حقوقی تقسیم می شود. یعنی شما هر چیزی که از قانون می شنوید و یا می بینید تحت عنوان یکی از این بخش هاست. به بیان ساده تر قانونگذار هر چیزی که بیان کرده تحت قالب و چارچوب حقوقی یا کیفری بوده است. حقوقی آن بخش از قانون است که در آن قانون گذار سعی کرده است چارچوب های مختلفی برای هر فرد در جامعه تعیین کند. در واقع افراد جامعه بر اساس این چارچوب ها در موقعیت های مختلف می دانند که چه رفتاری می توانند داشته باشند. این چارچوب ها به نوعی تدوین می شود که در عین پاسخگویی نیاز باعث حفظ حریم سایر افراد جامعه شود. در واقع قانون در این بخش سعی می کند روابط انسان با سایر مفاهیم اجتماعی را تدوین و مدیریت کند. انواع وکیل خانواده، وکیل تجاری و … در این حوزه فعالیت می کنند.

اما قانون در بخش کیفری به مفهوم مهم جرم می پردازد. در واقع در این بخش از قانون مشخص می شود که چه افعالی جرم است و چه مجازاتی برای آن در نظر گرفته می شود. آن چیزی که می توان در خصوص کارکرد و اهمیت وکیل اثبات زوجیت بیان کرد این است که اساسا یک وکیل حقوقی امکان شکایت و پیگرد کیفری ندارد. در واقع شما از وکیل اثبات زوجیت نمی توانید بخواهید که علیه خوانده اعلام جرم کند. این مهمترین تفاوت یک وکیل کیفری و حقوقی است. حال که چارچوب کلی کارکرد وکیل اثبات زوجیت را متوجه شدیم بهتر است کمی وارد جزئیات شویم و از جنبه های مختلف به این مفهوم نگاه کنیم.

وکیل اثبات زوجیت (4)
وکیل اثبات زوجیت (4)

وکیل اثبات زوجیت و اهمیت نکاح

وکیل اثبات زوجیت با مفهوم بسیار مهم و گسترده نکاح یا ازدواج سر و کار دارد. در واقع هر آن کاری که وکیل اثبات زوجیت انجام می دهد بر اساس مفهوم نکاح و ازدواج است. در قانون ایران ازدواج از اهمیت خاصی برخوردار است. بخش مهمی از این اهمیت به اهمیت خانواده در شرع و اسلام باز می گردد. در ادامه به این مفهوم خواهیم پرداخت. اما پیش از آن باید بدانیم که نکاح از دید قانون چیست و چه اهمیتی در جامعه دارد.

از نظر قانون نکاح اولین و مهمترین عامل تشکیل یک خانواده محسوب می شود. در واقع زن و مرد بر اساس عمل نکاح و شرایط قانونی مربوط به آن می توانند با یک دیگر تشکیل زندگی دهند. بنابراین خانواده بر اساس قانون و شرع بر اساس نکاح شکل می گیرد. بنابراین هر نوع رابطه ای پیش از نکاح تحت عنوان خانواده قابل بررسی نیست و مشمول قانون خانواده نمی شود. این مسئله خود به خود نشان می دهد که تا چه اندازه مسئله نکاح مهم است. در واقع اهمیت مهم نکاح و کارکرد وکیل اثبات زوجیت اینجاست که بر اساس نکاح قوانین خانواده و سایر مسائل وابسته به آن اجرایی می شود. بنابراین با اثبات نکاح عملا گروهی از مهمترین قوانین اجتماعی برای فرد اجرایی می شود.

به طور مثال در صورتی که رابطه یک زن و مرد به عنوان نکاح اثبات شود، فرزند متولد شده از آن ها حق شناسنامه پیدا می کند و می تواند درست مانند یک فرد عادی در جامعه زندگی کند. این مهمترین نکته ای است که باید به آن توجه کرد. این مثال به خوبی می تواند ما را به مثال های مهمتری مانند ارث و میراث برساند. بنابراین وکیل اثبات زوجیت می تواند سراغ مهمترین قوانین اجتماعی برود. همین موضوع اهمیت کاری وکیل اثبات زوجیت را به خوبی نشان می دهد. از این رو برای درک این موضوع باید به دو سوال بسیار مهم پاسخ دهیم، اولا این که باید بدانیم اهمیت خانواده از دید قانون و شرع چیست؟ ثانیا باید بدانیم قانون خانواده و نکاح را چگونه توصیف می کند؟ این سوالات به خوبی می تواند ما را به مفهوم و کارکرد وکیل اثبات زوجیت برساند.

وکیل اثبات زوجیت (9)
وکیل اثبات زوجیت (9)

وکیل اثبات زوجیت و اهمیت خانواده

وکیل اثبات زوجیت با مسئله نکاح و خانواده ارتباط تنگاتنگی دارد. در واقع اهمیت کاری وکیل اثبات زوجیت وابسته به اهمیت نکاح دارد. همانطور که گفتیم نکاح دروازه اصلی برای شروع یک زندگی است. زمانی که یک زندگی به واسطه نکاح شروع می شود بدین معنی است که یک سری از قوانین حقوقی برای افراد دخیل در این زندگی جاری می شود. بنابراین برای این که بتوانیم اهمیت کاری وکیل اثبات زوجیت درک کنیم باید بدانیم خانواده از دید قانون چه اهمیتی دارد و چه کارکردی می توانیم برای او در نظر داشته باشیم.

به طور کلی برای این که بدانیم قانون چه دیدگاهی نسبت به خانواده دارد باید دیدگاه شرع و اسلام به این مفهوم مهم را نگاه کنیم. در واقع بخش مهمی از قوانین ایران بر اساس قوانین اسلامی و قوانین شرعی نگاشته شده است. یکی از مهمترین این بخش ها قوانین خانواده است. از این رو برای درک اهمیت خانواده در قانون باید به خانواده در اسلام نگاه کنیم.

به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که اسلام تنها دینی است که به صورت اجتماعی وجود ندارد. به بیان ساده تر اسلام تنها دینی است که از همان ابتدا به دنبال ایجاد یک جامعه و مدیریت و هدایت آن بوده است. از این رو اسلام را یک دین اجتماعی می دانیم. بنابراین اسلام تمای مفاهیمی که بیان کرده اساسا در جهت ایجاد یک جامعه بوده است. یکی از مهمترین این مفاهیم مسلما مفهوم خانواده است. زیرا خانواده اساس و عنصر اصلی تشکیل جامعه محسوب می شود. به بیان ساده تر این خانواده است که باعث می شود که نیروی انسانی مورد نیاز جامعه در جهت اهداف جامعه تامین شود. خانواده به عنوان اولین و مهمترین پایگاه اجتماعی برای هر جامعه ای شناخته می شود. در واقع اسلام به خوبی می داند که اگر خانواده آسیب ببیند و یا خانواده نابود شود این اجتماع است که نابود می شود. همه این مفاهیم به ما نشان می دهد که اسلام به دنبال حق و قانونمند کردن روابط خانوادگی است. از این رو با مفاهیمی مانند نکاح و قوانین مربوط به آن در اسلام و قانون ایران  رو به رو هستیم. این مسئله نشان می دهد که تا چه اندازه کارکرد وکیل اثبات زوجیت می تواند در قانون ایران اهمیت داشته باشد.

وکیل اثبات زوجیت (7)
وکیل اثبات زوجیت (7)

وکیل اثبات زوجیت و نکاح در قانون ایران

وکیل اثبات زوجیت با مفهوم نکاح در قانون سر و کار دارد. از این رو باید بدانیم که قانون در ایران چگونه تعریف می شود. به بیان ساده تر نمی توان نکاح را همانطور که خودمان می دانیم و حس می کنیم به عنوان یک مفهوم قانونی بپذیریم. بگذارید ساده تر بیان کنیم. غالب ما نکاح را یک امر احساسی میان زن و مرد می دانیم. برای بسیاری از ما نکاح مسئله ای برگرفته از عشق و عاشقی است. اما این چیزی نیست که قانون بتواند آن را درک کند و به سادگی با آن کنار بیاید. از این رو در ادامه می خواهیم بدانیم که اساس قانون چه نوع دیدگاهی نسبت به نکاح دارد. این دیدگاه می تواند روند کاری وکیل اثبات زوجیت را به ما نشان دهد.

به طور کلی اینگونه می توانیم بیان کنیم که نکاح از دید قانون یک نوع قرارداد است. در واقع شما در عمل نکاح شاهد این موضوع هستید که دو انسان نسبت به یک دیگر تعهداتی را تقبل می کنند. همچنین برای این که این نکاح صحیح باشد درست مانند هر قرارداد دیگری قوانین و شرایط خاص خودش را دارد. بنابراین زمانی که طرفین تعهدات مشخص شده نسبت به یک دیگر را تقبل می کنند بدین معنی است که اساسا نکاح یک قرارداد میان این دو نفر است.

بنابراین تمامی قوانین و شرایط موجود در نکاح از جمله اثبات یا انحلال نکاح بر اساس قوانین مربوط به قراردادها عنوان می شود. به طور مثال در انحلال یک قرارداد تنها چهار حالت ممکن است. ابطال قرارداد، انفساخ، فسخ و یا اقاله این چهار حالت را تشکیل می دهند. در خصوص نکاح نیز تا حدودی این چهار حالت به نحوی دیگر وجود دارد. البته باید گفت که اقاله در خصوص نکاح کارایی ندارد و بر اساس قانون نمی توان برای نکاح اقاله کرد. در واقع هدف ما این است که بیان کنیم که وکیل اثبات زوجیت بر اساس قوانین مربوط به قراردادها باید عمل کند. از این رو برای درک درست کارکرد این وکیل و برای این که بدانیم این دسته از وکلا از چه ابزارهایی استفاده می کنند باید با مفهوم قراردادها در قانون و انواع آن آشنا شویم. در واقع در ادامه می خواهیم بدانیم که نکاح در کدام دسته از قراردادها قرار می گیرد و وکیل اثبات زوجیت بر اساس چه مفاهیمی قانونی باید در این مسیر پیش برود. این مهمترین مسئله ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

وکیل اثبات زوجیت (5)
وکیل اثبات زوجیت (5)

وکیل اثبات زوجیت و مفهوم قرارداد در قانون

وکیل اثبات زوجیت به خوبی می داند که نکاح یک قرارداد میان دو طرف است. همچنین دانستیم که وکیل اثبات زوجیت برای این که بتواند اقدامات لازم را انجام دهد باید به مفهوم قانون قراردادها تسلط داشته باشد. یعنی بداند که نکاح از چه نوع قراردادی است و در اثبات این قرارداد چه کارهایی می تواند انجام دهد. از این رو در ادامه می خواهیم به سوال پاسخ دهیم که قرارداد در قانون چه مفهوم و کارکردی دارد و یک وکیل اثبات زوجیت چگونه می تواند از این مفهوم در مسیر خود استفاده کند.

به طور کلی قرارداد یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده قانون محسوب می شود. اگر بخواهیم واقع بینانه تر به این موضوع نگاه کنیم می توانیم اینگونه بیان کنیم که اساسا قانون ذاتا چیزی جز قرارداد نیست. بر اساس قرارداد انسان ها می توانند روابط خودشان را تنظیم کنند. در واقع این قرارداد است که نشان می دهد که هر انسان چه رفتاری باید نسبت به انسان دیگری داشته باشد. اساسا قرارداد نشان دهنده این است که هدف چیست و طرفین بر اساس چه نوع تعهداتی می توانند به این هدف برسند. این مهمترین ویژگی است که برای مفهوم قرارداد ها می توان عنوان کرد.

نکته مهم دیگری که در خصوص قراردادها وجود دارد این است که تقریبا تمامی مفاهیم موجود در جامعه تحت این قراردادها عنوان می شود. به طور مثال زمانی که شما اقدام به خرید از یک سوپرمارکت میکنید در واقع در حال عمل به یک قرارداد ناپیدا هستید. شما بر اساس این قرارداد تعهد می کنید که در قبال دریافت محصول از فروشنده هزینه ای مشخص را به او پرداخت کنید. اما در خصوص روابط مهم و اثرگذار این قراردادها کاملا آشکار است. در موارد بسیار حساس تر مانند ازدواج  یا … این قراردادها حتی به ثبت رسمی می رسند. بنابراین بر اساس همین قرارداد مشخص می شود که افراد نسبت به یک دیگر چه تعهداتی دارند و چه رفتارهایی باید نسبت به یکدیگر داشته باشند. حال بر اساس همین تعهدات اگر فردی نتواند یا نخواهد به تعهدات خود عمل کند و یا به درستی به آن عمل نکند، عملا این امکان برای فرد مقابل ایجاد می شود که بتواند نسبت به فسخ این قرارداد اقدام کند.

وکیل اثبات زوجیت (3)
وکیل اثبات زوجیت (3)

وکیل اثبات زوجیت و انواع قراردادها

وکیل اثبات زوجیت به خوبی می داند که نکاح یک قرارداد لازم محسوب می شود. اما لازم بودن یک قرارداد به چه معنی است؟ لازم بودن یک قرارداد چه تاثیری در کارکرد وکیل اثبات زوجیت می تواند داشته باشد؟

به طور کلی در قانون ایران  دو نوع قرارداد وجود دارد. قرارداد لازم و قرارداد جایز این دو نوع قرارداد را شکل می دهد. مسئله ای که وجود دارد این است که قرارداد جایز قراردادی است که امکان فسخ و انحلال آن در هر شرایطی وجود دارد. به طور مثال یک قرارداد وکالت این امکان را به موکل می دهد که بتواند در هر موقعیتی که بخواهد این قرارداد را منحل کند. به این قرارداد قرارداد جایز گفته می شود.

اما نوع مهم تر قراردادها در قوانین، قرارداد لازم است. قرارداد لازم قراردادی است که شرایط انعقاد و انحلال خاصی دارد. در واقع این قرارداد به سبب این که امکان انحلال آن به جز شرایط خاص وجود ندارد، بسیار مهم و قابل توجه است. به بیان ساده تر قرارداد لازم قراردادی است که به سادگی منحل نمی شود. علت این موضوع بسیار واضح است. به هر حال جامعه نیاز به قراردادهایی دارد که بتواند به آن اعتماد کند. از این رو قراردادهای لازم در قانون تعریف شده است. بر اساس این قرارداد است که مشخص می شود انسان ها چه تعهداتی به یکدیگر دارند. بنابراین کاملا طبیعی است که یکی از مهمترین قراردادهای زندگی تحت عنوان قرارداد نکاح یک قرارداد لازم باشد. این مسئله بدین معنی است که این قرارداد باید در شرایط خاصی منعقد شود و در شرایط خاصی می توان آن را منحل کرد. این نکته بسیار مهمی است که می تواند تاثیر مستقیمی در کارکرد وکیل اثبات زوجیت داشته باشد. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص کارکرد و اهمیت وکیل اثبات زوجیت به عنوان یک وکیل پایه یک دادگستری وجود دارد.

اما سوال اساسی در خصوص کارکرد وکیل اثبات زوجیت وجود دارد این است که در صورتی که قرارداد نکاح به صورت رسمی وجود نداشته باشد و یا به نحوی از بین رفته باشد چگونه می توان آن را اثبات کرد؟ این مهمترین سوالی است که باید وکیل اثبات زوجیت بتواند به آن پاسخ دهد.

وکیل اثبات زوجیت (1)
وکیل اثبات زوجیت (1)

وکیل اثبات زوجیت و جرم عدم ثبت ازدواج

وکیل اثبات زوجیت به خوبی می داند که مهمترین راهکار اثبات زوجیت، استفاده از سند کتبی است. در واقع از دید قانون زمانی یک ازدواج و نکاح وجه قانونی دارد که سند رسمی داشته و این سند ثبت شده باشد. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است که در اسلام نکاح ساده تر از چیزی که امروز می بینیم تدوین شده است.

در اسلام با وجود چند شرط و ذکر یک آیه نکاح جاری می شود. در فقه و اسلام هیچ شرطی مبنی بر ثبت این عقد وجود ندارد. این موضوع در خصوص نکاح دائم و مدت دار صادق است. اما در قانون ایران ثبت سند ازدواج جز شرایط قانونی محسوب می شود. بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده عدم ثبت ازدواج دائم جرم انگاری شده و برای این جرم مجازاتی نیز در نظر گرفته است. اما سوال مهمی که از وکیل اثبات زوجیت باید پرسید  این است که آیا با وجود عدم ثبت ازدواج و نداشتن سند کتبی این ازدواج صحیح است؟

مسئله ای که وجود دارد این است که همانطور که گفتیم اسلام لزوم ثبت ازدواج و داشتن سند را به عنوان شرایط اساسی نکاح در نظر نگرفته است. از این رو از نظر اسلام عدم ثبت ازدواج به منزله ابطال نکاح نبوده و نیست. بنابراین زوج در این حالت همچنان به یکدیگر محرم هستند و می توانند نسبت به تشکیل خانواده اقدام کنند.

اما مسئله ای که وجود دارد قانون تنها بر اساس اسناد و قرارداد ها صحبت می کند. از این رو تنها در شرایطی قوانین خانواده برای یک زوج جاری می شود که ازدواج آن ها ثبت شده باشد. بنابراین کارکرد اصلی وکیل اثبات زوجیت این است که زن و شوهری را که سندی برای اثبات ازدواج خود ندارند و یا این سند به صورت رسمی ثبت نشده است را در مسیر دریافت سند رسمی ازدواج قرار دهد. بنابراین وکیل اثبات زوجیت سعی می کند سند رسمی ازدواج را برای موکلین خود بگیرد. این مهمترین کارکردی است که می توانیم برای وکیل اثبات زوجیت در نظر بگیریم. اما سوال اساسی و مهم ما هنوز پا برجا باقی مانده است. چگونه یک وکیل وکیل اثبات زوجیت می تواند دست به چنین کاری بزند؟

وکیل اثبات زوجیت (2)
وکیل اثبات زوجیت (2)

وکیل اثبات زوجیت و روش های اثبات زوجیت

وکیل اثبات زوجیت از طرق مختلفی می تواند نسبت به اثبات زوجیت اقدام کند. همانطور که گفته شد یکی از مهمترین این ابزارها داشتن سند کتبی است. در واقع داشتن عقد نامه یا سند ازدواج می تواند کار را بسیار ساده کند. همچنین داشتن یک سند غیر رسمی خطی از ازدواج دو نفر می تواند به عنوان یک سند قانونی در دادگاه مورد استفاده قرار بگیرد.

اما سوالی که وجود دارد این است که اگر چنین سندی وجود نداشته باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ در واقع یک وکیل اثبات زوجیت در صورت نبود چنین سندی از چه ابزاری می تواند استفاده کند؟ واقعیت این است که در چنین شرایطی کار وکیل اثبات زوجیت بسیار سخت است. اگر بخواهیم صادقانه به این مسئله نگاه کنیم وکیل اثبات زوجیت تنها از چند طریق اقرار، شهادت شهود، سوگند و معاشرت زوجین.

اقرار یکی از مهمترین ابزار کاری وکیل اثبات زوجیت محسوب می شود. در واقع اگر طرفین ( زوجین ) نسبت به برقراری زوجیت شهادت دهند و این اقرار مورد قبول دادگاه واقع شود، دادگاه نسبت به صدور سند ازدواج رسمی این زوج دستور صادر می کند. توجه داشته باشید که دادگاه باید نسبت به صحت اقرار مطمئن شود. اگر می خواهید بدانید که صحت اقرار چیست و در چه شرایطی دادگاه نسبت به اقرار اطمینان حاصل می کند بهتر است با وکیل اثبات زوجیت خود تماس بگیرید.

روش دیگر برای اثبات زوجیت شهادت شهود است. در این روش تنها شهادت شهودی قابل قبول است که در جلسه عقد حضور داشته باشند. خود عاقد یا شاهدین عقد به عنوان اصلی ترین افراد در این روش مورد استفاده قرار می گیرد. این روش بعد از اقرار به عنوان یک روش مطمئن مورد استفاده قرار می گیرد.

معاشرت زوجین بدین معنی است که اهلی، همسایه ها و … که در مجاورت زوج زندگی می کنند به این موضوع شهادت دهند که رفتار و معاشرت این زوج با یک دیگر درست مانند زن و شوهران عادی و معمولی است و بر اساس عرف جامعه با یک دیگر رفتار می کنند. بر اساس همین مسئله وکیل اثبات زوجیت امکان اثبات زوجیت برای وکیل اثبات زوجیت ایجاد می شود. سوگند ضعیف ترین روش برای اثبات زوجیت محسوب می شود. وکیل اثبات زوجیت معمولا از سوگند به عنوان یک مسیر کمکی استفاده می کند. این ها نکات مهمی بود که باید در خصوص کارکرد و ابزارهای وکیل اثبات زوجیت به آن ها توجه می کردیم.

وکیل اثبات زوجیت (6)
وکیل اثبات زوجیت (6)

وکیل اثبات زوجیت و موضوع پرونده هایی که بررسی می کند!

وکیل اثبات زوجیت به خوبی می داند که اثبات زوجیت شروع یک مسیر قانونی برای سایر مفاهیم قضایی و حقوقی است. در واقع همانطور که گفتیم با اثبات زوجیت عملا طرفین و هر آن چیزی که وابسته به آن هاست این توانایی را پیدا می کنند که بتوانند از قوانین مربوط به خانواده بهره مند شوند. بر این اساس می توانیم اینگونه بیان کنیم که حوزه کاری وکیل اثبات زوجیت معمولا در گروه خانواده و البته ارث است.

بگذارید با ذکر چند مثال این حیطه کاری را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم. زنی بعد از مرگ یک مرد به دادگاه مراجعه می کند و ادعا می کند که این فرد زن دوم آن مرد بوده. همچنین این زن ادعا می کند که مهریه او در این ازدواج هزار سکه طلا بوده است. اما مسئله ای که وجود دارد این است که اساسا سند خاصی مبنی بر اثبات این موضوع ندارد. به طور مثال سند ازدواج یا عقد نامه ای در اختیار ندارد. اما عاقد عقد آن ها و شهودی که بر سر عقد حاضر بودند به این موضوع شهادت می دهند و همچنین شاهدی نیز از اقرار متوفی بر داشتن زن دوم پرده بر می دارد. در نهایت نیز شاهدی دیگر از رفتار این دو نفر صحبت می کند. دادگاه بر اساس این مدارک و صحت آن ها می تواند دستور اثبات زوجیت را بدهد. بر اساس این اثبات زوجیت است که هزار سکه مهریه وی تایید می شود. حال از اموال باقی مانده متوفی باید این هزار سکه پرداخت شود. این مثال رایجی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

مثال دیگر در این حوزه این می تواند باشد که فردی به دنبال گرفتن شناسنامه معتبر و رسمی است. اما متاسفانه پدر و مادر وی فوت شده و هیچ سندی مبنی بر ازدواج آن ها در دست ندارد. در این حالت این فرد چگونه می تواند شناسنامه خودش را بگیرد؟ در این جا وکیل اثبات زوجیت ابتدا بر اساس مدارک و شواهد مختلف سعی می کند رابطه زوجیت بین پدر و مادر وی را اثبات کند و سپس بر اساس آن درخواست صدور شناسنامه را از دادگاه داشته باشد. این مثال نیز از جمله مهمترین مسائل دادگاه های خانواده و کارکرد وکیل اثبات زوجیت محسوب می شود.

وکیل اثبات زوجیت و کارکردی که می توانیم برای آن در نظر بگیریم.

وکیل اثبات زوجیت دو کارکرد اصلی می تواند داشته باشد. اولین و مهمترین کارکرد این وکیل همان چیزی است که تصور می کنید. در واقع این وکیل قدرت این را دارد که بتواند از موکل خود در مسیرهای حقوقی دفاع کند. به نوعی باید بگوییم که وکیل اثبات زوجیت باید بر اساس نیاز موکل خود و بر اساس شرایطی که دارد بهترین مسیر را برای او پیدا کند. این وکیل می داند که مسیرهای قضایی به چه ترتیب است و چگونه باید از این مسیر عبور کند. او می داند که در هر موقعیتی باید چه رفتاری انجام شود و از چه مواد قانونی باید استفاده شود. همه این ها جزو اولین کارکرد وکیل اثبات زوجیت است. اما آیا این تنها کارکرد وکیل اثبات زوجیت است؟ در کشوری مانند ایران بله! اما در کشورهای با سطح اول اجتماعی برای وکیل کارکرد دیگری نیز در نظر گرفته می شود.

به طور کلی چیزی که در تمامی کشورها ثابت و یکسان است این موضوع است که اساسا قانون یک مفهوم کاملا پیچیده است و بسیاری از مردم جامعه توانایی درک چنین مفهومی را ندارند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که برای زندگی در جامعه نیاز است که تمامی افراد جامعه نسبت به قوانین آن جامعه اطلاع کامل داشته باشند. بنابراین لزوم دانستن قوانین در کنار سختی آن به نوعی باعث ایجاد یک پارادوکس بسیار اساسی شده است. همین پاراداوکس است که باعث می شود تعارض های قانونی در جامعه ایجاد شود. در واقع بسیاری از تعارضات ایجاد شده در جامعه ناشی از این است که افراد جامعه نمی دانند که در هر موقعیتی باید از چه قوانینی پیروی کنند. همین عدم اطلاع کامل از قانون کافی است تا بار قضایی بالایی در جامعه ایجاد شود. این بار قضایی و قانونی یعنی افزایش بار مالی و روانی بر جامعه. در کشورهای سطح اول جهان از وکیل به عنوان یک مترجم قانونی استفاده می شود. در واقع در این جوامع وکیل نقش مشاوره را بر عهده دارد و مردم جامعه یاد گرفته اند که پیش از هر اقدامی چه در مسیر قانونی و چه در سایر مسیرها سراغ وکیل بروند و از او مشاوره بگیرند. این کارکردی است که می توان برای وکیل اثبات زوجیت نیز در نظر گرفت.

وکیل اثبات زوجیت و انتخاب بهترین وکیل

اما برای انتخاب بهترین وکیل اثبات زوجیت باید به چه نکاتی توجه کنیم؟ در واقع ما در اینجا نمی توانیم به شما بهترین وکیل اثبات زوجیت را معرفی کنیم و نامی خاص را بیان کنیم. علت این موضوع این است که اساسا این نیاز شماست که مشخص می کند بهترین وکیل اثبات زوجیت کیست. به بیان ساده تر با توجه به نیاز شما ویژگی های مختلفی می توانیم برای انتخاب بهترین وکیل اثبات زوجیت در نظر بگیریم.

آن چیزی که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که وکیل اثبات زوجیت به طور مستقیم با قانون مدنی، قانون خانواده، قانون ارث، قانون قراردادها و … سرو کار دارد. این واقعیت نشان می دهد که وکیل اثبات زوجیت باید بر تمامی این قوانین تسلط کامل داشته باشد. اما در کنار آن ها بهترین وکیل اثبات زوجیت کسی است که بر مسائل فقهی و شرعی نیز مسلط باشد. به بیان ساده تر اینگونه می توانیم بیان کنیم که تسلط بر مفاهیم شرعی مرتبط با این موضوع می تواند کارکرد بسیار خوبی در دادگاه داشته باشد. گاهی استفاده از یک اصل فقهی یا یک آیه می تواند نظر قاضی را به خود جلب کند. یادتان باشد آن چیزی که در دادگاه اهمیت دارد دقیقا همین جلب نظر قاضی است. اگر شما بتوانید نظر قاضی را به خود جلب کنید قاضی ادامه کار را برای شما انجام می دهد!

اما این تنها ویژگی بهترین وکیل اثبات زوجیت نیست. در کنار تخصص کامل و کافی این تجربه بالا است که کارایی خوبی می تواند داشته باشد. به نوعی می توان گفت که یک وکیل مجرب وکیلی است که در کنار تخصص خوب از تجربه بالایی نیز برخوردار باشد. این تجربه است که می تواند نشان دهد که اساسا چگونه از یک مسیر باید عبور کرد. یادتان باشد که مسیرهای قضایی و قانونی به اندازه ای سخت و پیچیده است که می تواند هر کسی را سر در گم کند. این نکته بسیار مهمی است که نشان می دهد تا چه اندازه در کار وکالت تجربه می تواند اهمیت بالایی داشته باشد. به نوعی می توانیم اینگونه بیان کنیم که دانش و تخصص بهترین مسیر را برای رسیدن به هدف پیدا می کند و تجربه باعث می شود این مسیر را بهتر و سریع تر طی کنیم. از این رو انتخاب یک وکیل با تجربه می توانید بهترین گزینه و بهترین سرمایه گذاری برای شما باشد.

وکیل اثبات زوجیت و نمونه رای وحدت رویه

 طبق پرونده کلاسه 13.3267.1 شعبه سیزدهم دیوان عالی با حضور وکیل اثبات زوجیت ، دادگاه مدنی خاص رابطه‌زوجیت فیمابین به اثبات رسیده و به عنایت به این که طبق قباله عادی مورخ مهریه خواهان به مبلغ سه میلیون ریال تعیین شده تقاضای‌رسیدگی و صدور حکم به الزام خوانده را به تنظیم سند رسمی با قید مهریه و سایر شرایط نموده است شعبه ششم دادگاه حقوقی یک شیراز طبق قرار‌شماره 86-67.4.7 با استناد به عشق یک ماده 3 قانون تشکیل دادگاههای مدنی خاص به لحاظ این که خواسته دعوی الزام و اجبار خوانده به تنظیم سند‌نکاح رسمی است قرار عدم صلاحیت خود را به اعتبار صلاحیت مدنی خاص صادر کرده است و شعبه سوم دادگاه مدنی خاص شیراز نیز بشرح قرار‌شماره به لحاظ این که دعوی الزام به ثبت رسمی واقعه ازدواج از موارد صلاحیت دادگاه مدنی خاص خارج و در صلاحیت دادگاههای‌حقوقی است قرار عدم صلاحیت صادر کرده است و با تحقق اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال شده و شعبه سیزدهم بشرح دادنامه چنین رأی داده است:

‌رأی … فاما با توجه به این که در حال حاضر وجود رابطه زوجیت بین طرفین مفروغ عنه است و با مداقه در بند یک ماده 3 قانون تشکیل دادگاه مدنی‌خاص و این که دادگاه مدنی خاص از محاکم عمومی نبوده و احراز صلاحیت این دادگاه محتاج به نص قانونی است و توسعه صلاحیت مراجع‌خصوصی از راه تفسیر جایز نیست با این لحاظ در باب مطلق دعوی الزام به ثبت واقعه نکاح با قبول صلاحیت شعبه ششم دادگاه حقوقی یک شیراز و‌فسخ دو فقره قرار عدم صلاحیت صادره از ناحیه این دادگاه حل اختلاف می‌گردد مقرر می‌دارد پرونده برای رسیدگی ماهوی به شعبه ششم دادگاه‌حقوقی یک شیراز فرستاده شود.

طبق محتویات پرونده کلاسه 10-3730.23 شعبه دهم دیوان عالی کشور: آقای فیوج مهر دادخواستی به طرفیت خانم سعادتی به خواسته تقاضای‌رسمی شدن عقدنامه عادی به رسمی به دادگاه مدنی خاص شیراز تقدیم داشته شعبه دوم دادگاه مدنی خاص شیراز طبق دادنامه شماره 630-67.9.30‌مستنداً به ماده 3 لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص و ماده 5 قانون تشکیل دادگاههای حقوقی یک و دو صرفنظر از اشکالات وارده بر دادخواست‌رسیدگی به دعوی مطروحه را در صلاحیت دادگاههای حقوقی یک شیراز دانسته و قرار عدم صلاحیت خود را به اعتبار صلاحیت مرجع مذکور صادر‌کرده و شعبه دوم دادگاه حقوقی یک شیراز نیز طبق دادنامه شماره 370-1367.11.12 با این استدلال که ثبت واقعه ازدواج فرع بر احراز زوجیت است‌مستنداً به بند یک ماده 3 لایحه قانونی دادگاه مدنی خاص قرار عدم صلاحیت خود را به اعتبار صلاحیت دادگاه مدنی خاص شیراز صادر نموده با تحقق‌اختلاف پرونده جهت حل اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال و شعبه دهم بشرح دادنامه شماره چنین رای داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×