افزایش مهریه و شرایط قانونی آن

افزایش مهریه و شرایط قانونی آن (2)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

افزایش مهریه و شرایط قانونی آن

افزایش مهریه و شرایط قانونی آن

افزایش مهریه چه شرایطی دارد؟ آیا افزایش مهریه امکان پذیر است؟ افزایش مهریه از چه نکات قانونی استفاده می کند؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص افزایش مهریه چیست؟ افزایش مهریه در کدام حوزه از قانون مورد بررسی قرار می گیرد؟ مهمترین شرایط قانونی افزایش مهریه چیست؟ آیا افزایش مهریه یک مفهوم شرعی محسوب می شود؟ مهمترین کارکرد وکلا در حوزه افزایش مهریه چیست؟ زوجه برای افزایش مهریه چه مسیری را باید برود؟ آیا افزایش مهریه امری قانونی است؟

افزایش مهریه یکی از مهمترین مفاهیمی است که بسیاری از خانواده ها و زوجین به آن درگیر هستند. در واقع زوجه بر اساس شرایط ایجاد شده در زندگی و یا بر اساس توافقی که با زوج داشته، تصمیم به افزایش مهریه بعد از نکاح می گیرند. به طور مثال زوج و زوجه با یک دیگر تصمیم می گیرند که برای جلب رضایت خانواده ها مهریه ای کمتر را در عقد نامه ذکر کنند اما بعد از نکاح با توافق یکدیگر و بدون اطلاع خانواده ها نسبت به افزایش مهریه اقدام کنند. حال سوال اینجاست که آیا افزایش مهریه امکان پذیر است؟ در واقع آیا می توانیم نسبت به افزایش مهریه به صورت قانونی اقدام کرد؟ در ادامه قصد داریم به افزایش مهریه به عنوان یک ابزار مهم قانونی نگاهی داشته باشیم. به نوعی می خواهیم بدانیم که در صورت امکان پذیر بودن افزایش مهریه، قانون چه مسیرهایی را پیش بینی کرده است و چگونه می توانیم از این مسیرها استفاده کنیم. مسلما در این مسیر حضور یک وکیل می تواند بسیار کارساز باشد. در واقع وکیل باعث می شود تمام آن چیزی که به دنبالش هستیم سریع تر انجام شود.

افزایش مهریه امکان پذیر است؟

افزایش مهریه یکی از چالش برانگیز ترین مباحثی است که طی سال های گذشته وجود داشته است. یکی از علت های این مسئله را می توان وجود دو دیدگاه نسبت به امر نکاح دانست. دیدگاه اول دیدگاه شرعی و اسلامی است. بر اساس این دیدگاه نکاح عملی است که مراحل مختلفی دارد و خارج از این مراحل نمی توان اقدامی در خصوص آن انجام داد. در کلام ساده تر بر اساس شرع نکاح زمانی صحیح است که شرایط خاصی در آن رعایت شده باشد. بر اساس این دیدگاه مهریه اگر در زمان نکاح تعیین شده باشد ( مهر المسمی ) بعد از نکاح امکان تغییر یا افزایش آن وجود ندارد. همچنین اگر مهریه در ازدواج دائم بعد از عقد توسط طرفین تعیین شود، بعد از ثبت در عقد نامه غیر قابل تغییر خواهد بود.

اما دیدگاه دیگری که در خصوص افزایش مهریه و نکاح وجود دارد، دیدگاه قانونی است. در واقع قانون برای توضیح روابط ایجاد شده در نکاح و عقد، آن را به شکل یک قرارداد تعریف کرده است. در کلام ساده تر قانون ازدواج را یک نوع قرارداد می داند. بنابراین تمام شرایط و قوانین پایه ای قرارداد در این موضوع نیز باید صدق کند. یک وکیل قرارداد می داند که در قراردادها، به خصوص قراردادهای مالی امکان تغییر و یا تعدیل قیمت و توافق وجود دارد. حال با توجه به این که نکاح یک قرارداد است و مهریه جنبه مالی این قرارداد محسوب می شود. می توان گفت که عملا طرفین می توانند نسبت به افزایش مهریه بعد از نکاح اقدام کنند.

بر اساس همین استدلال قانونی بود که تا سال 1388 امکان افزایش مهریه و ثبت آن به واسطه اقرارنامه ای از سمت زوج در دفاتر اسناد رسمی وجود داشت. در زبان ساده تر تا سال 1388 امکان افزایش مهریه به صورت کاملا قانونی و تحت همین عنوان وجود داشت و دادگاه نیز بر اساس همین اقرارنامه ثبت شده نسبت به مطالبه مهریه زن اقدام می کرد. اما در سال 1388 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری افزایش مهریه را امری غیر شرعی تلقی کرد و بر اساس آن امکان افزایش مهریه را غیرقانونی دانست. از این سال به بعد حتی در صورت ثبت افزایش مهریه توسط دفاتر اسناد رسمی، دادگاه های خانواده تنها نسبت به مطالبه مهریه ثبت شده در عقد نامه اقدام می کنند و نسبت به مطالبه افزایش مهریه داده شده ترتیب اثر نخواهند داد. این مهمترین نکته ای است که باید به آن توجه داشته باشید.

افزایش مهریه و شرایط قانونی آن (1)
افزایش مهریه و شرایط قانونی آن (1)

افزایش مهریه و استفاده از مسیرهای دیگر

افزایش مهریه را نمی توان تحت این عنوان ثبت و پیگیری کرد. در کلام ساده تر در قانون ایران افزایش مهریه وجود خارجی ندارد و نمی توان از ابزاری که در قانون تعریف نشده استفاده کرد. حال سوال مهمی که وجود دارد این است که اگر تحت شرایطی زوجین نسبت به افزایش مهریه اصرار داشته باشند و بخواهند از این مسیر استفاده کنند، چه اقدامی باید انجام دهند؟ در کلام ساده تر از چه مسیری می توانند نسبت به افزایش مهریه اقدام کنند؟

زوجین می توانند به جای استفاده از عنوان افزایش مهریه، از عناوینی ماننند هبه یا صلح نامه بهره ببرند. در واقع این ها قراردادهایی است که می تواند بخشی از مال زوج را در اختیار زوجه قرار دهد و دقیقا همان نقش مهریه را داشته باشد. در کلام ساده تر تحت این قراردادها دیونی جدید به دیون مهریه بر گردن مرد اضافه می شود و این همان نقش افزایش مهریه را می تواند داشته باشد.

از طرف دیگر این قراردادها در دادگاه های خانواده و دیگر دادگاه های حقوقی به کمک یک وکیل حقوقی کاملا قابلیت پیگیری و اجرا دارد. از این رو بهترین کار برای افزایش مهریه استفاده از چنین مسیرهایی است. حال سوالی که باید به آن پاسخ دهید این است که برای استفاده از چنین مسیرهایی باید سراغ کدام وکیل برویم؟ در کلام ساده تر بهترین وکیل در این حوزه چه کسی است؟ به طور کلی می توان گفت که وکلای حوزه خانواده یا وکلای قرارداد و … می توانند گزینه مناسبی برای این موضوع باشد. مسئله ای که باید بدانید این است که تجربه وکیل می تواند بهترین مسیر را در اختیار شما قرار دهد. در واقع شما به واسطه تجربه وکیل می توانید بهترین ابزار را برای افزایش مهریه پیدا کنید. در کلام ساده تر شما باید بر اساس نیاز حقوقی و قانونی خودتان سراغ وکیل مورد نظر بروید. در این صورت می توانید نتیجه بسیار بهتری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×