وکالت بلاعزل پس از فوت

وکالت بلاعزل پس از فوت و شرایط انحلال یک قرارداد لازم (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

وکالت بلاعزل پس از فوت

وکالت بلاعزل پس از فوت چه شرایطی دارد؟

وکالت بلاعزل پس از فوت چه سرنوشتی خواهد داشت؟ آیا امکان ادامه وکالت بلاعزل پس از فوت وجود دارد؟ شرایط قانونی وکالت بلاعزل پس از فوت چیست؟ وکالت بلاعزل پس از فوت ادامه دار خواهد بود؟ در صورت وجود بندی مبنی بر وکالت بلاعزل پس از فوت، آیا این وکالت به قوت خود خواهد بود؟ وکالت بلاعزل پس از فوت از چه نوع وکالتی است؟ وکالت بلاعزل پس از فوت چه نوع قراردادی است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص وکالت بلاعزل پس از فوت چیست؟ شرایط وکالت بلاعزل پس از فوت در کدام قانون مورد بررسی قرار گرفته است؟

وکالت بلاعزل پس از فوت یکی از چالش های مهمی است که در دنیای وکالت و امور قراردادها وجود دارد. در کلام ساده تر معمولا تفسیرهای مختلفی در خصوص وکالت بلاعزل پس از فوت وجود دارد. سوال اصلی که در این بین وجود دارد این است که می خواهیم بدانیم آیا یک وکالت از نوع بلاعزل امکان دوام بعد از فوت موکل را دارد؟ آیا در صورت وجود بندی مبنی بر رضایت طرفین بر ادامه دار بودن وکالت حتی بعد از فوت، آیا از نظر قانون وکالت بلاعزل پس از فوت در این شرایط امکان پذیر است؟ این دو سوال مهمترین سوالاتی است که می خواهیم در ادامه به آن ها بپردازیم.

اما پیش از آن باید با دو نکته بسیار مهم را مورد بررسی قرار دهیم. اولین نکته این است که وکالت از نوع قرارداد است و ما باید قرارداد و انواع آن را از دید قانون مورد بررسی قرار دهیم. نکته دوم این است که اگر ما می خواهیم بدانیم وکالت بلاعزل پس از فوت ادامه دار خواهد بود یا خیر باید با راه های انحلال یک قرارداد آشنا شویم و بدانیم که آیا فوت یکی از طرفین موجب انحلال قرارداد می شود یا خیر. این دو نکته می تواند ما را پاسخ سوالات طرح شده در خصوص وکالت بلاعزل پس از فوت برساند.

وکالت بلاعزل پس از فوت و بررسی مفهوم قرارداد در قانون

وکالت بلاعزل پس از فوت نوعی از قراردادها در قانون شناخته می شود. به طور کلی در قانون حقوقی دو نوع قرارداد لازم و جایز تعریف شده است. در زبان ساده تر هر نوع قراردادی که در جامعه وجود دارد تحت یکی از این دو نوع قرارداد قابل بررسی است. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا هر رابطه ای که در جامعه ایجاد می شود قانون آن را تحت عنوان و چارچوب یکی از انواع قراردادها بیان می کند. بنابراین خواسته یا ناخواسته روابطی که در جامعه وجود دارد همه تحت قرارداد برای قانون تعریف می شود.

به گفته وکیل قرارداد قرارداد جایز به قراردادی گفته می شود که در آن هر کدام از طرفین این توانایی و قدرت را دارند که بدون هیچ پیگرد قانونی نسبت به انحلال قرارداد اقدام کنند. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اساسا قراردادهایی از نوع وکالت را می توان در دسته قراردادهای جایز دانست. اما مسئله این است که اساسا جامعه نیاز به قراردادهایی دارد که بتوان بر اساس آن نسبت به انجام هدفی مشترک مطمئن بود. در کلام ساده تر جامعه در بسیاری از موارد نیاز به قراردادهایی دارد که امکان انحلال آن به سادگی وجود نداشته باشد. قانون این دسته از قراردادها را قراردادهای لازم نامیده است. بسیاری از قراردادهای مهم مانند قرارداد خرید و فروش، نکاح و … از جمله این قراردادها محسوب می شود.

مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که وکلات خود به خود از نوع جایز محسوب می شود. بنابراین وکیل یا موکل می توانند در هر دوران و در هر موقعیت هایی نسبت به انحلال قرارداد اقدام کنند. اما وکالت بلاعزل با توجه به این که امکان انحلال قرارداد را از موکل می گیرد، عملا در حکم قرارداد لازم محسوب می شود. بنابراین برای این که بدانیم شرایط وکالت بلاعزل پس از فوت چه خواهد بود بهتر است کمی در خصوص شرایط انحلال قرارداد لازم صحبت کنیم و ببینیم که مرگ یا فوت یکی از طرفین در این قراردادها موجب انحلال قرارداد می شود یا خیر.

وکالت بلاعزل پس از فوت و شرایط انحلال یک قرارداد لازم (2)
وکالت بلاعزل پس از فوت و شرایط انحلال یک قرارداد لازم (2)

وکالت بلاعزل پس از فوت و شرایط انحلال یک قرارداد لازم

وکالت بلاعزل پس از فوت را می خواهیم در قالب شرایط انحلال یک قرارداد لازم مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی می توانیم اینگونه بیان کنیم که یک قرارداد لازم تنها تحت یکی از شرایط چهارگانه ابطال قرارداد، فسخ قرارداد، انفساخ قرارداد و اقاله امکان پذیر است. فوت یا جنون یکی از اتفاقاتی است که تحت قالب انفساخ باعث انحلال قرارداد می شود.

بگذارید کمی ساده تر توضیح دهیم. انفساخ به حالتی گفته می شود که عملا هیچکدام یک از طرفین در آن دخیل نبوده و به صورت ناخواسته و اجباری موجب انحلال قرارداد می شود. از مهمترین مصادیق انفساخ می توان به جنون و مرگ یکی از طرفین اشاره کرد. بنابراین بر اساس این مسئله وکالت بلاعزل پس از فوت باید منحل شود. در واقع فوت یکی ازطرفین بدین معنی است که قرارداد از هر نوعی که باشد ( جایز یا لازم ) منحل می شود. این موضوع شامل حال قرارداد وکالت بلاعزل نیز خواهد بود.

حال سوال مهم تر این است که اگر در این وکالت از بندی استفاده شود که در آن امکان ادامه وکالت بعد از مرگ وجود داشته باشد. به طور مثال در این وکالت عنوان شده باشد که حتی بعد از مرگ موکل، این وکالت به قوت خود باقی است، چه شرایطی ایجاد می شود؟ آیا وکالت بلاعزل پس از فوت در این شرایط صحیح است؟ قانون این مسئله را صراحتا غیر شرعی می داند. در واقع قانون امکان وکالت بلاعزل پس از فوت را در هر صورتی باطل می داند. بنابراین قانون این بند را غیر شرعی و باطل می داند در این صورت این بند باطل محسوب می شود. البته توجه داشته باشید که وجود چنین بندی در قرارداد وکالت موجب ابطال تمام قرارداد نخواهد شد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیان کنیم در هر صورتی وکالت بلاعزل پس از فوت امکان پذیر نیست و هیچ بند یا قانونی امکان این کار را به شما نخواهد داد. این مسئله ای است که هر وکیل حقوقی به آن واقف است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×