نکات حقوقی در مورد مهریه

نکات حقوقی در مورد مهریه (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نکات حقوقی در مورد مهریه

نکات حقوقی در مورد مهریه

مهریه چیست؟ مهریه چه کارکردی دارد؟ لزوم استفاده از مهریه چیست؟ شرایط قانونی مربوط به مهریه چیست؟ مهریه بر اساس کدام مواد قانونی اجرا می شود؟ در چه موقعیتی از مهریه استفاده می شود؟ انواع مهریه کدام است؟ آیا در همه انواع عقد و ازدواج باید مهریه وجود داشته باشد؟ شرایط تعیین میزان مهریه چگونه است؟ آیا امکان گرفتن مهریه بعد از فوت زوج وجود دارد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص مهریه چیست؟

مهریه یکی از مهمترین مفاهیم در قانون خانواده و یکی از اساسی ترین شرایط در ازدواج محسوب می شود. اولین نکته حقوقی که در خصوص این مفهوم باید بدانید این است که اساسا در هر ازدواجی باید مهر تعیین شود. بنابراین چه در ازدواج موقت و چه در صیغه و ازدواج دائم مهر باید تعیین شود تا عقد مشروعیت داشته باشد. اما مهر به چه معنی است و قانون آن را چگونه تعریف می کند؟

به طور کلی مهر حق یا طلب زن بر گردن مرد محسوب می شود که به واسطه نکاح یا عقد ایجاد می شود. برای درک مهریه باید کمی از مفهوم ازدواج در قانون صحبت کنیم. به طور کلی اینگونه می توانیم بیان کنیم که قانون ازدواج را نوعی از قرارداد می داند. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بیان کنیم، ازدواج از دید قانون یک قرارداد بین زوج و زوجه محسوب می شود. این قرارداد دارای بندها و تعهدهای مختلفی از جمله مهریه است. در واقع طرفین بر اساس این قرارداد با یک دیگر بر سر تشکیل یک زندگی مشترک به توافق می رسند. ازدواج نیز درست مانند هر قرارداد دیگری دارای شرایط صحت عمومی و اختصاصی است. در کلام ساده تر برای این که این قرارداد از نظر قانون و شرع صحیح باشد باید شرایط خاصی داشته باشد. وجود بندی تحت عنوان مهریه یکی از این شرایط است. بر اساس این بند مرد موظف است مبلغ یا سرمایه ای مشخص را در ازای برقراری این قرارداد به زوجه بدهد. زوجه می تواند این مال را بعد از شروع عقد در هر زمانی که می خواهد از مرد مطالبه کند و لزومی به طلاق و انحلال این قرارداد برای گرفتن مهر وجود ندارد. حال در ادامه می خواهیم به انواع جنبه های حقوقی مهریه بپردازیم.

مهریه حقی واجب بر گردن مرد

مهریه نوعی حق واجب بر گردن مرد محسوب می شود. در کلام ساده تر مهریه طلبی است که مرد باید به زن پرداخت کند. اولین نکته مهمی که در خصوص مهر باید بدانید این است که مهر در خصوص عقد موقت و صیغه باید پیش از انجام عقد تعیین و مشخص شود و در خصوص نکاح دائم این امکان وجود دارد که تعیین مهریه پس از عقد اتفاق بیفتد. اما در هر صورت مهر باید تعیین شود.

نکته دیگری که در این خصوص وجود دارد این است که اساسا مهر نوعی طلب محسوب می شود. در کلام ساده تر رابطه زوج و زوجه در خصوص مهر چیزی شبیه به رابطه بدهکار و طلبکار است. بنابراین زن به عنوان طلبکار می تواند در هر زمانی که بخواهد طلب خود را از مرد مطالبه کند. مرد نیز باید این طلب را در هر شرایطی پرداخت نماید.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که این طلب بعد از مرگ مرد نیز پابرجا می باشد. در کلام ساده تر زوجه می تواند بعد از فوت مرد نسبت به دریافت مهریه خود اقدام کند. برای این کار تنها کافی است که زوج درخواست طلب خود را پیش از انحصار وراثت و تقسیم مال به دادگاه ارائه دهد. از آن جایی که مهر به عنوان یک طلب برتر شناخته می شود، دادگاه پیش از هر اقدامی حق زن را از اموال مرد پرداخت می کند. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص مهر وجود دارد.

نکته دیگری که در خصوص مهریه باید به آن توجه داشته باشیم این است که اساسا مهر یک نوع رابطه مالی بین زن و مرد محسوب می شود، از این رو در خصوص تعیین مهر و موارد حقوقی آن شما می توانید از یک وکیل خانواده در این خصوص کمک بگیرید. در واقع مهر همواره نکات خاصی داشته و دارد. این نکته بسیار مهمی است که در خصوص مهر باید به آن توجه داشته باشید.

نکات حقوقی در مورد مهریه (1)
نکات حقوقی در مورد مهریه (1)

مهریه در قانون جدید

مهریه تا مدت ها بر اساس قوانین شرعی و اسلامی تعیین می شد. در کلام ساده تر مهریه بر اساس قوانین شرعی عندالمطالبه محسوب می شود. یعنی هر زمانی که زوجه تصمیم بگیرد می تواند نسبت به دریافت مهر خود اقدام کند. اما از آن جایی که طی سال های گذشته میزان بدهکاری های ناشی از مهر افزایش پیدا کرده و بر اساس قانون امکان شکایت کیفری و صدور حکم حبس برای مرد وجود دارد، قانون جدید خانواده سعی کرده است که با توجه به شرایط ایجاد شده، تعادل در خصوص تعیین و دریافت مهر ایجاد کند. بر اساس قانون جدید امکان صدور حبس و مطالبه مهر تنها به ارزش 110 سکه امکان پذیر است. مهر های بیش از این میزان تنها زمانی قابل مطالبه است که زوجه بتواند تمکن مالی زوج را اثبات کند. این نکته بسیار مهمی است که می توان در خصوص مهر بیان کرد.

مسئله دیگری که در خصوص مهریه وجود دارد نحوه تعیین آن است. در واقع بر اساس قانون مهر باید سرمایه ای مشخص و بدون ابهام باشد که امکان تخصیص مالیات برای آن وجود داشته باشد. بر اساس این حداقل میزان مهر می تواند یک هزار تومان در نظر گرفته شود. نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که اساسا مهر یک مفهوم شرعی است. از این رو در انتخاب وکیل حقوقی در این حوزه باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. مهمترین نکته این است که اساسا وکیل باید اشرافیت خوبی در حوزه قوانین شرعی داشته باشد. در واقع استفاده از قوانین شرعی و مفاهیم مربوط به آن در دادگاه می تواند کارکرد بهتری داشته باشد. این ها مهمترین نکاتی بود که باید در خصوص مهر به آن ها اشاره می کردیم. اگر احساس می کنید نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می توانید از یک وکیل و یا کارشناسان حقوقی در این حوزه کمک بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×