نکات حقوقی در مورد خرید ملک

نکات حقوقی در مورد خرید ملک (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

نکات حقوقی در مورد خرید ملک

نکات حقوقی در مورد خرید ملک

خرید ملک چه نکات قانونی دارد؟ خرید ملک بر اساس کدام مفاهیم قانونی صورت می گیرد؟ خرید ملک چگونه اجرایی می شود؟ مفهوم قرارداد در خصوص خرید ملک چیست؟ در خرید ملک به چه نکاتی باید توجه کرد؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص خرید ملک چیست؟ در خرید ملک چه موارد قانونی اهمیت دارد؟ شرایط خرید ملک بر اساس قانون چگونه است؟

خرید ملک یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که در جامعه امروز رخ می دهد. به طور کلی می توان اینگونه گفت که خرید و فروش ملک از مهمترین قراردادهایی است که در جامعه منعقد میشود. بر اساس این قرارداد مالکیت یک ملک از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. از این رو قانون حساسیت های خاصی در خصوص این موضوع دارد. مهمترین علت این حساسیت این مسئله است که فرد به واسطه مالکیت می تواند اقدامات مختلفی انجام دهد و به نوعی ابزارهای قانونی مختلفی را به دست می آورد. از طرف دیگر خرید و فروش ملک به معنی جا به جایی سرمایه و اموال است. یکی از مهمترین وظایف قانون حفظ اموال و سرمایه محسوب می شود. از این رو قانون شرایط خاصی را برای انتقال سرمایه یا همان خرید و فروش ملک در نظر گرفته است.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که پایه قوانین ایران و بسیاری از مواد آن را مفاهیم شرعی و اسلامی تشکیل داده است. این مسئله در خصوص خرید ملک نیز به وضوح دیده می شود. در واقع بسیاری از شرایط و قوانین مربوط به خرید و فروش ملک بر اساس قوانین و مفاهیم شرعی تدوین شده است. از این رو وکلایی که در این حوزه فعالیت می کنند باید از نظر شرعی و فقهی نیز اشرافیت کاملی داشته باشند. از این روست که گفته می شود یک وکیل حقوقی باید وکیلی همه جانه و با دانش و تجربه ای گسترده باشد.

خرید ملک و مفهوم قرارداد

خرید ملک بر اساس مفهومی به نام قرارداد شکل می گیرد. بنابراین عمده نکات حقوقی که در خصوص خرید ملک وجود دارد مربوط به مسئله ای به نام قرارداد است. قانون روابط بین انسان ها را بر اساس قرارداد تعیین می کند. در واقع هر نوع رابطه ای که در جامعه ایجاد می شود به نوعی بر اساس قرارداد تعریف می شود. بنابراین شما هر نوع رابطه ای که در جامعه می بینید و یا می شنوید همگی بر اساس قراردادهای پنهان و آشکار در قانون تعریف شده است. به طور مثال شما با خرید از یک سوپرمارکت عملا در حال عمل به یک قرارداد نانوشته هستید. همین موضوع در مورد خرید ملک نیز وجود دارد.

قرارداد خرید و فروش ملک بدین شکل است که طرفین با هدف انتقال ملک از فردی به فرد دیگر به توافق می رسند. در این توافق شرایط و تعهدات خاصی برای انجام این معامله در نظر گرفته میشود. به طور مثال گفته میشود که فروشنده در زمان خاص باید ملک را تحویل دهد و یا خریدار باید تا زمانی خاص هزینه ملک را پرداخت کند. قرارداد در ظاهر مفهومی ساده به نظر می رسد اما می تواند پیچیدگی های خاص خودش را داشته باشد. در واقع قرارداد یک مفهوم کاملا قانونی است. از این رو یک جمله یا یک نکته قانونی می تواند به طور کلی قرارداد را زیر سوال ببرد و یا هدف آن را تغییر دهد. به نوعی استفاده از یک بند و یا یک تعهد ساده قانونی می تواند اختیارات گسترده ای را در اختیارات یکی از طرفین قرار دهد. به طور مثال یکی از طرفین با توجه به عدم آگاهی فرد مقابل ممکن است اختیار فسخ معامله در شرایط خاص را برای خود ایجاد کند. حال ممکن است این شرایط به ضرر فرد مقابل باشد. اما از آن جایی که قرارداد یک سند قانونی محسوب می شود و امکان تبدیل آن به سند رسمی وجود دارد عملا می توان گفت که استفاده از یک وکیل قرارداد یا انواع دیگر وکلای حقوقی در خصوص خرید ملک می تواند بسیار کمک کننده باشد.

نکات حقوقی در مورد مهریه (2)
نکات حقوقی در مورد مهریه (2)

خرید ملک و چند نکته مهم

خرید ملک زمانی از نظر قانون تبدیل به سند رسمی می شود که قرارداد منعقد شده شرایط صحت قانونی را داشته باشد. هر قرارداد شرایط صحت عمومی و اختصاصی خودش را دارد. این موضوع در خصوص قرارداد خرید ملک نیز صدق می کند. از مهمترین شرایط عمومی صحت قرارداد اهلیت داشتن طرفین است. اهلیت بدین معنی است که طرفین دارای عقل، بلوغ و رشد باشد. بنابراین اگر یکی از طرفین در دسته محجورین محسوب شود عملا قرارداد منعقد شده باطل خواهد بود.

از طرف دیگر شما در خصوص خرید ملک باید نسبت به اصالت سند و مالکیت فروشنده اطمینان حاصل کنید. همچنین مسئله بسیار مهمی که در خرید ملک وجود دارد این است که هنگام پرداخت هزینه ملک مطمئن باشید که سند در گرو شما یا فردی معتمد قرار بگیرد. چرا که فروشنده به واسطه داشتن سند رسمی می تواند نسبت به انتقال آن به فرد دیگر اقدام کند. نکته دیگر این است که قرارداد خرید ملک تحت عنوان مبایعه نامه یک سند ساده محسوب می شود و از اعتبار کمتری در قبال سند رسمی برخوردار است. از این رو در خصوص خرید و فروش ملک به این نکته توجه داشته باشید که سند رسمی حرف اول و آخر را می زند.

همه این موارد به خوبی به ما نشان می دهد که خرید ملک می تواند در عین سادگی پیچیدگی های خاصی داشته باشد. این موضوع را می توان به خوبی از مسیرهای قضایی و تعداد پرونده های درگیر این موضوع متوجه شد. امروز کلاهبرداری های بسیاری در این حوزه پیش می آید که عمدتا به دلیل عدم آگاهی یکی از طرفین معامله است. شما به واسطه یک مشاوره حقوقی و یا به کمک یک وکیل در این حوزه می توانید نسبت به بسیاری از مهمترین مسائل حقوقی و قانونی در این خصوص آشنا شوید. پیشنهاد ما این است که در خصوص خرید ملک از یک وکیل بخواهید تا در کنار شما باشد. بدین ترتیب با وجود یک وکیل خیال شما می تواند از جهات بسیاری راحت باشد و مطمئن باشید که با درصد احتمال کمتری درگیر مسیرهای حقوقی خواهید شد.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×