تیراندازی در مراسم عروسی چه حکمی دارد؟

تیراندازی در مراسم عروسی چه حکمی دارد؟ (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

تیراندازی در مراسم عروسی چه حکمی دارد؟

تیراندازی در مراسم عروسی چه حکمی دارد؟

تیراندازی در مراسم عروسی جرم است؟ در قانون تیراندازی در مراسم عروسی چه حکمی دارد؟ کدام دادگاه مسئول رسیدگی به تیراندازی در مراسم عروسی است؟ کارکرد یک وکیل پایه یک دادگستری در خصوص تیراندازی در مراسم عروسی چیست؟ تیراندازی در مراسم عروسی چند سال زندان داد؟ تیراندازی در مراسم عروسی چه مجازاتی دارد؟ آیا تیراندازی در مراسم عروسی مجازات دارد؟ بهترین وکیل در خصوص تیراندازی در مراسم عروسی کیست؟ چرا تیراندازی در مراسم عروسی جرم است؟

تیراندازی در مراسم عروسی یکی از رسوم خاص برخی از مناطق ایران محسوب می شود. در این مراسم طرفین به نشانه شادی و شادباش و به سبب نشان دادن غیرت و همیت خود شروع به تیراندازی هوایی می کنند. در این تیراندازی هدف کشتن یا ترساندن کسی نیست. بلکه این تیراندازی از معدود مواقعی است که باعث بروز شادی در جمعیت می شود. حال با توجه به این که حمل سلاح ( به خصوص سلاح گرم ) و تیراندازی ( فارغ از هدف تیراندازی ) جرم محسوب می شود، آیا می توان تیراندازی در مراسم عروسی را جرم دانست و یا قانون در خصوص این مورد تخفیف یا استثنایی در نظر گرفته است؟ این مهمترین سوالی است که می خواهیم در این ادامه به آن بپردازیم.

تیراندازی در مراسم عروسی جرم است.

تیراندازی در مراسم عروسی را یکی از جرایمی است که متاسفانه مجریان قانون مقابله خوبی در قبال آن نداشته اند. در واقع مسئله ای که وجود دارد این است هر زمانی که قانون در برابر فرهنگ و عرف جامعه قرار می گیرد کار را برای مجریان قانون سخت و سخت تر می کند. طی سال ها و دهه های گذشته تیراندازی در مراسم عروسی در برخی از مناطق و قومیت ها مانند عشایر و … به عنوان یک رسم سنتی اجرا می شد. از این رو مقابله با چنین رسمی نمی تواند حتی برای قانون هم ساده باشد.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که اولین وظیفه قانون حفظ امنیت عمومی جامعه است. در کلام ساده تر قانون موظف است تا جایی که می تواند امنیت اجتماعی را حفظ کند و مانع از بروز هر نوع ناامنی به صورت اجتماعی و فردی در جامعه شود. بنابراین پیش از این که وظیفه قانون مجازات کردن و یا گرفتن تصمیمات عجیب و غریب باشد، قانون به دنبال حفظ امنیت جامعه است.

حفظ امنیت جامعه بدین معنی است که قانون کاری کند که جرمی پیش از وقوع متوقف و اتفاقی که ممکن است باعث برهم زدن نظم و امنیت عمومی شود در نطفه خفه شود. این مهمترین کارکرد و وظیفه قانون در تمامی جوامع محسوب می شود. بر اساس همین وظیفه اساسی و پایه ای قانون است که بسیاری از افعال در جامعه جرم تلقی می شود و انجام دادن آن ممنوع است. یکی از این رفتارها را مسلما می تواند تیراندازی در مراسم عروسی باشد.

تیراندازی در مراسم عروسی گرچه هدفی مجرمانه ندارد و به نوعی باعث شادی و خوشحالی اهالی عروسی می شود. اما مسئله ای که وجود دارد این است این تیراندازی سطح امنیت جامعه را به خطر می اندازد و یک بی احتیاطی بی دلیل و بدون قصد می تواند عروسی را تبدیل به یک فاجعه تاریخی کند. در کلام ساده تر ذات تیراندازی در مراسم عروسی به اندازه ای خطرناک است که اساسا قانون نتواند این ریسک را برای جامعه بپذیرد و اجازه اجرای آن را صادر کند. همچنین تیراندازی در مراسم عروسی در برخی موارد فرصتی برای عقده گشایی ها  کشتارهای گسترده شده است. از این رو عملا قانون تحت هیچ عنوانی نمی تواند تیراندازی در مراسم عروسی را آزاد و قانونی بداند. بر اساس همین دلیل تیراندازی در مراسم عروسی جرم تلقی می شود. این مسئله ای است که یک وکیل کیفری نیز به خوبی به آن آگاه است.

تیراندازی در مراسم عروسی چه حکمی دارد؟ (2)
تیراندازی در مراسم عروسی چه حکمی دارد؟ (2)

مجازات تیراندازی در مراسم عروسی

تیراندازی در مراسم عروسی را جرم دانستیم و بر اساس قانون هر جرمی باید مجازاتی داشته باشد. حال سوال مهم این است که مجازات تیراندازی در مراسم عروسی چیست؟ همانطور که می دانید حمل سلاح در ایران نیاز به مجوز رسمی و قانونی دارد. در کلام ساده تر هیچ فردی در هیچ کجای ایران نمی تواند بدون داشتن مجوز لازم دست به سلاح شود و با خود سلاح حمل کند. از این رو اولین مجازاتی که در خصوص تیراندازی در مراسم عروسی توسط مجریان قانون اجرایی می شود لغو مجوز سلاح و احتمالا ضبط سلاح است. حال اگر فرد مجوز حمل سلاح نداشته باشد عملا مجازات سنگین تری در انتظار او می باشد.

مسئله بعدی این است که دادگاه کیفری می تواند افراد شرکت کننده در تیراندازی در مراسم عروسی را به راحتی به جرم بر هم زدن نظم و امنیت عمومی مجازات کند. در کلام ساده تر تمام ارکان برهم زدن نظم و امنیت عمومی در خصوص تیراندازی در مراسم عروسی وجود دارد. از این رو یک دادگاه کیفری به سادگی تمام می تواند افراد مشارکت کننده در تیراندازی در مراسم عروسی را به جرم بر هم زدن نظم و امنیت عمومی محاکمه کند. اما مسئله ای که وجود دارد این است که مجریان قانون و دادگاه کیفری هنوز نمی توانند و یا نمی خواهند چنین سفت و سخت با این مسئله برخورد داشته باشند.

علت اصلی این موضوع در این است که اساسا تیراندازی در مراسم عروسی یک فرهنگ سنتی و عرفی است. قانون و مجریان آن به خوبی می دانند که اگر بخواهند در برابر فرهنگ با موضعی سخت بایستند اساسا با شکست مواجه می شوند و جامعه قانون را پس می زند. از این رو با وجود این که دادستان های برخی از مناطق رفته رفته تیراندازی در مراسم عروسی را جرم اعلام کرده و با بازداشت کردن پدر داماد و یا خود داماد درصدی از مجازات تیراندازی در مراسم عروسی را اجرا می کند، همچنان قانون به طور کامل در این خصوص اجرایی نمی شود. این نکته بسیار مهمی است که می تواند ابزار کاری مهمی در اختیار وکلایی مانند وکیل تیراندازی قرار دهد. در نهایت می توان گفت که اگر امروز هم نتوان مجازات کاملی برای تیراندازی در مراسم عروسی در نظر گرفت کاملا می توان پیش بینی کرد که طی چند سال آینده این اتفاق به خوبی خواهد افتاد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×