اقرار در امور کیفری چیست؟

اقرار در امور کیفری چیست؟ (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

اقرار در امور کیفری چیست؟

اقرار در امور کیفری چیست؟

اقرار در امور کیفری را تا چه اندازه می شناسید؟ در مورد اقرار در امور کیفری چه می دانید؟ اقرار در امور کیفری در چه مواردی موثر است؟ جایگاه اقرار در امور کیفری چگونه تعیین می گردد؟ اقرار در امور کیفری در قانون مجازات اسلامی چگونه مشخص می گردد؟ اقرار در امور کیفری در چه راستایی کاربرد دارد؟ اقرار در امور کیفری تا چه اندازه دارای اعتبار است؟ اقرار در امور کیفری را باید چگونه ثبت کرد؟

اقرار در امور کیفری یکی از مهم ترین موضوعات حقوقی است که امروزه بسیاری از افراد با ان روبرو هستند و باعث بوجود آمدن شبهات بسیار زیادی برای کسانی درگیر پرونده های کیفری هستند شده است. اقرار در امور کیفری یکی از ادله اثبات جرم به حساب می آید که برای اثبات جرائم مختلف بسیار کاربرد دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت. به تمامی کسانی که درگیر پرونده های مختلف کیفری می شوند توصیه می شود که اطلاعات خود را د راین حوزه افزایش دهند تا بتوانند جریان دادرسی پرونده خود را به نحو احسن پیش ببرند.

اقرار در امور کیفری دارای جایگاه نسبتا متفاوتی در مقایسه با امور مدنی است. در حالت کلی شما باید بدانید شرایط متهم در پرونده های کیفری معمولا دارای حساسیت نسبتا زیادی است و با دیگر پرونده های که حوزه مدنی هستند متفاوت استو هرگونه خطا و اشتباهی ممکن است باعث به خطر افتادن جان افراد شود و شرایط نسبتا خطرناکی را برای آنها ایجاد کند. اقرار در امور کیفری می تواند هم نجات دهنده شرایط متهمان باشد و هم می تواند در صورت عدم بی اطلاعی و آگاهی باعث ایجاد آسیب ها و خطرات بسیار زیادی برای آنان گردد، به همین دلیل نیز به شما توصیه می کنیم که برای کسب اطلاعات کامل در مورد اقرار در امور کیفری در ادامه متن با ما همراه باشید.

اقرار در امور کیفری و مشاوره حقوقی

اقرار در امور کیفری جز آن دسته از مسائل حقوقی است که هر کسی در مورد آن اطلاع ندارد و افرادی که می خواهند اطلاعات کاملی در مورد آن بدست آورند باید حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا اطلاعات لازم را به انها ارجاع دهد. یک وکیل متخصص و حرفه ای می تواند در جلسات مشاوره حقوقی تمامی اطلاعات قانونی لازم را به افراد ارجاع دهد و تمامی مسائل حقوقی را به طور کامل در مورد اقرار در امور کیفری به آنها توضیح دهد.

جلسات مشاوره حقوقی اقرار در امور کیفری معمولا به صورت حضوری و غیر حضوری تشکیل می شود و به نحوی است که افراد به راحتی می توانند تمامی سوالات خود را از یک وکیل متخصص بپرسند و راه حل های حقوقی لازم را برای حل مشکلات خود پیدا کنند. کسانی که در مورد اقرار در امور کیفری اطلاعات کافی ندارند باید بر اساس  شرایطی که دارند یکی از انواع مشاوره های حضوری و غیر حضوری را انتخاب کنند تا سوالات خود را در مورد اقرار در امور کیفری از یک وکیل پایه یک دادگستری بپرسند و راه حل های حقوقی لازم برای حل مشکل خود را پیدا کنند.

اقرار در امور کیفری چیست؟ (4)
اقرار در امور کیفری چیست؟ (4)

بررسی اقرار در قانون مجازات اسلامی

 اقرار در امور کیفری معمولا در قانون مجازات و در بررسی با جرائم مختلف به طور دقیق مشخص می گردد. برای انکه اطلاعات دقیقی در مورد اقرار در امور کیفری پیدا کنید به چند مورد از اساسی ترین و مهم ترین قوانین در مورد اقرار در امور کیفری اشاره می کنیم تا در مورد آنها اطلاعات لازم را کسب کنید.

ادله اثبات جرم عبارت از اقرار، شهادت، قسامه و سوگند در موارد مقرر قانونی و علم قاضی است. احکام و شرایط قسامه که برای اثبات یا نفی قصاص و دیه معتبر است، مطابق مقررات مذکور در کتاب قصاص و دیات این قانون می باشد.

 در مواردی که دعوای کیفری با ادله شرعی از قبیل اقرار و شهادت که موضوعیت دارد، اثبات می شود، قاضی به استناد آنها رأی صادر می کند مگر این که علم به خلاف آن داشته باشد.  هرگاه ادله ای که موضوعیت دارد فاقد شرایط شرعی و قانونی لازم باشد، می تواند به عنوان اماره قضایی مورد استناد قرار گیرد مشروط بر این که همراه با قرائن و امارات دیگر، موجب علم قاضی شود.

اگر پس از اجرای حکم ، دلیل اثبات کننده جرم باطل گردد ، مانند آنکه در دادگاه مشخص شود که مجرم، شخص دیگری بوده یا این که جرم رخ نداده است و متهم به علت اجرای حکم، دچار آسیب بدنی، جانی یا خسارت مالی شده باشد، کسانی که ایراد آسیب یا خسارت مذکور، مستند به آنان است، اعم از ادا کننده سوگند، شاکی یا شاهد حسب مورد به قصاص یا پرداخت دیه یا تعزیر مقرر در قانون و جبران خسارت مالی محکوم می شوند.

اقرار عبارت از اخبار شخص به ارتکاب جرم از جانب خود است. اظهارات وکیل علیه موکل و ولی و قیم علیه مولی علیه اقرار محسوب نمی شود. اقرار به ارتکاب جرم قابل توکیل نیست. اقرار باید با لفظ یا نوشتن باشد و در صورت تعذر، با فعل از قبیل اشاره نیز واقع می شود و در هر صورت باید روشن و بدون ابهام باشد. اقرار باید منجّز باشد و اقرار معلق و مشروط معتبر نیست. اقرار در صورتی نافذ است که اقرار کننده در حین اقرار، عاقل، بالغ، قاصد و مختار باشد.

اقرار در امور کیفری چیست؟ (3)
اقرار در امور کیفری چیست؟ (3)

اقرار در امور کیفری و دیگر مباحث قانونی که باید بدانید:

اقرار در امور کیفری در صورتی که تحت اکراه، اجبار، شکنجه و یا اذیت و آزار روحی یا جسمی ‌أخذ شود، فاقد ارزش و اعتبار است و دادگاه مکلّف است از متهم تحقیق مجدد نماید. اقرار شخص سفیه که حکم حجر او صادر شده است و شخص ورشکسته، نسبت به امور کیفری نافذ است، اما نسبت به ضمان مالی ناشی از جرم معتبر نیست.

هرگاه متهم اقرار به ارتکاب جرم کند، اقرار وی معتبر است و نوبت به ادله دیگر نمی رسد، مگر این که با بررسی قاضی رسیدگی کننده قرائن و امارات برخلاف مفاد اقرار باشد که در این صورت دادگاه، تحقیق و بررسی لازم را انجام می دهد و قرائن و امارات مخالف اقرار را در رأی ذکر می کند. در کلیه جرایم، یک بار اقرار کافی است، مگر در جرایم زیر که نصاب آن به شرح زیر است: چهار بار در زنا، لواط، تفخیذ و مساحقه، دو بار در شرب خمر، قوادی، قذف و سرقت موجب حد، برای اثبات جنبه غیر کیفری کلیه جرائم، یک بار اقرار کافی است، در مواردی که تعدد اقرار شرط است، اقرار می تواند در یک یا چند جلسه انجام شود.

انکار بعد از اقرار موجب سقوط مجازات نیست به جز در اقرار به جرمی که مجازات آن رجم یا حد قتل است که در این صورت در هر مرحله، ولو در حین اجراء، مجازات مزبور ساقط و به جای آن در زنا و لواط صد ضربه شلاق و در غیر آنها حبس تعزیری درجه پنج ثابت می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×