بذل مهریه در طلاق توافقی

بذل مهریه در طلاق توافقی (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

بذل مهریه در طلاق توافقی

بذل در لغت به معنی بخشیدن است و در اصلاح حقوقی نیز به معنی گذشت کردن از حق و حقوقی که فرد برای دریافت آن استحقاق دارد. بذل مهریه در طلاق توافقی موضوعی و حالتی حقوقی است که در رابطه با امر طلاق و دریافت مهریه به وجود می آید. پس با توجه به توضیحات می توان در رابطه با بذل مهریه در طلاق توافقی چنین گفت که این امر معنی بخشیدن و گذشتن از مهریه توسط زن است. طلاق توافقی یکی از حالت های وقوع طلاق است که در این نوع از طلاق زن و مرد در خصوص تمامی منافع مشترک و حقوق مادی هر یک به توافق می رسند و از این رو به آن طلاق توافقی گفته می شود. در ادامه این مقاله به موضوع بذل مهریه در طلاق توافقی و جهات مختلف آن خواهیم پرداخت لطفا تا پایان مقاله همراه ما باشید.

منظور از بذل مهریه در طلاق توافقی چیست؟

منظور از بذل مهریه در طلاق توافقی گذشتن از حق و حقوق مادی توسط زن می باشد در حالی که زن در هر حالتی استحقاق دریافت آن را خواهد داشت. طلاق یا به درخواست زوج یا زوجه و یا به درخواست هر دو می باشد. زمانی که زوجین با یکدیگر در خصوص طلاق به توافق یکدیگر می رسند درخواست طلاق توافقی خود را به دادگاه خانواده ارائه خواهند داد. زوجین با یکدیگر در خصوص حضانت فرزندان و یا تقسیم اموال و نفقه فرزندان یا جهیزیه یا اجرت المثل و البته مهریه به توافق می رسند سپس دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه خانواده ارائه می دهد.

لازم به ذکر است که دادگاه مداخله ای در توافقات زوجین نخواهد کرد و به جدایی آنها جنبه رسمی می بخشد. ممکن است زوجه در قبال دریافت حق حضانت فرزندان مهریه خود را به مرد ببخشد و به دلیل کراهت از مرد و انجام سریع تر روند جدایی مهریه خود را بذل نماید. بذل مهریه در طلاق توافقی ممکن است منظور به کل مهریه یا بذل قسمتی از آن باشد. به هر حال بایستی در ضمن اجرای طلاق و بذل مهریه حتما ذکر شود که بخشی یا تمام مهریه از سوی زن بذل شده است. مهریه زن ممکن است وجه نقد یا طلا و سکه طلا و یا ملک یا سفر زیارتی یا هر چیز دیگر باشد. در ادامه به حالت های مختلف این مهم خواهیم پرداخت.

آیا پس از بذل مهریه در طلاق توافقی امکان به اجرا گذاشتن مهریه وجود دارد؟

گفته شد که بذل مهریه در طلاق توافقی امکان پذیر است و ممکن است زن در طلاق توافقی مهریه خود را بذل نماید. سوالی که مطرح می شود این است که آیا بذل مهریه در طلاق توافقی باعث امکان مطالبه آن در آینده و پس از جاری شدن طلاق خواهد شد؟ پاسخ به این سوال بله است. طبق قانون مدنی ایران پس از جاری شدن طلاق و ثبت آن و تا پایان مدت عده نیز زوجه می تواند مهریه بذل شده را مطالبه نماید و درخواست دریافت مهریه را داشته باشد. اما نکته مهم در این خصوص این است که طبق قانون اگر طلاق زوجین از نوع بائن باشد به رجعی تبدیل خواهد شد و مرد می تواند هر زمان بخواهد برای زندگی مشترک دوباره به زن رجوع کند. طلاق رجعی، طلاقی است که تا پایان مدت عده سه ماهه مرد هر زمان بخواهد می تواند به زن رجوع کند و دوباره زندگی را با او شروع کند. طلاق بائن نیز طلاقی است که پس از جاری شدن صیغه طلاق امکان رجوع به زن از سوی مرد وجود ندارد.

بذل مهریه در طلاق توافقی و در صورت باکره بودن زوجه به چه صورت است؟

بذل مهریه در طلاق توافقی در صورت باکره بودن زن با توجه به قانون بذل مهریه استحقاقی است. به این معنی که زوجه در زمان طلاق چنانچه باکره باشد نصف مهریه تعیین شده در زمان نکاح به وی تعلق می گیرد. پس زمانی که موضوع بذل مهریه در طلاق توافقی مطرح می شود منظور بذل و بخشش مقدار مهریه ای است که به زن تعلق خواهد گرفت. در دادخواست طلاق توافقی باید بذل مهریه استحقاقی عنوان شود. توجه به این نکته مهم است زیرا در غیر اینصورت مرد می تواند با دادخواستی درخواست دریافت نصف مهریه بذل شده از زن شود. اما موضوعی دیگر در باره بذل مهریه در طلاق توافقی به وجود می آید بذل مهریه در نوع طلاق خلع و مبارات است.

منظور از بذل مهریه در طلاق توافقی از نوع خلع به چه صورت است؟

بذل مهریه در طلاق توافقی به حالت طلاق خلعی به این صورت است؛ در طلاق خلع زن به دلیل کراهت و تنفر از مرد خود به وی مالی می دهد تا طلاق خود را از شوهر خود بگیرد. مال یا معادل مهریه زن یا کمتر یا بیشتر می باشد. ویژگی اصلی این طلاق کراهت زن نسبت به مرد است. پس ویژگی طلاق خلعی این است که زوجه به دلیل بیم مخالفت شدید مرد مالی را به وی می دهد تا از قید زوجیت رها شود. پس علاوه بر اینکه زن مهریه خود را به مرد می بخشد و ممکن است معادل آن یا بیشتر از مبلغ مهریه و یا کمتر از آن را به مرد پرداخت می کند. طلاق خلعی از نوع طلاق بائن است و امکان رجوع به زن وجود ندارد و در صورت رجوع از بذل مهریه مراتب به صورتی است که گفته شد.

منظور از بذل مهریه در طلاق توافقی از نوع مبارات به چه صورت است؟

بذل مهریه در طلاق توافقی به حالت طلاق مبارات به این صورت است؛ طلاق مبارات نوعی از طلاق توافقی و بائن است و دلیل آن عدم علاقه زن و مرد نسبت به یکدیگر است و در این حالت زن مالی را به مرد پرداخت می کند تا طلاق خود را بگیرد. تفاوت این نوع از طلاق توافقی با طلاق خلعی این است که زن و مرد هر دو از یکدیگر کراهت دارند و مالی که زن به مرد در مقابل طلاق پرداخت می کند نباید بیشتر از مقدار مهریه زن باشد، در حالی که در طلاق خلعی ممکن است مقدار مال پرداختی توسط زن بیشتر از مهریه او باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×