توقیف فوری اموال

توقیف فوری اموال (5)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

توقیف فوری اموال

 مقدمه

ما می خواهیم در این محتوا در مورد توقیف فوری اموال مطالبی را ذکر کنیم. در پرونده های مالی همیشه خواهان به دنبال این است که اموال فرد بدهکار را توقیف کند. اما آن چه ضرورت دارد این است که جهت جلوگیری از اختفا یا انتقال مال به غیر، خواهان بتواند در اسرع وقت توقیف اموال را انجام دهد. بدین جهت است که توقیف فوری اموال ضرورت پیدا می کند. درخواست توقیف اموال از سوی طلبکار باعث می شود این روند سریعتر انجام شود. در طول این محتوا ما در خصوص توقیف اموال مطالبی را بیان خواهیم کرد. سپس انواع توقیف اموال را به اختصار ذکر کرده و توضیحاتی در خصوص هر یک ارائه خواهیم داد.

انواع توقیف فوری اموال

همانطور که در بالا بیان کردیم روش های متعددی برای توقیف فوری اموال وجود دارد. به طور کلی انواع توقیف اموال را می توان در چهار دسته جای داد. این چهار دسته شامل توقیف قانونی اموال، توقیف فیزیکی اموال، توقیف تامینی اموال و توقیف اجرائی اموال می شوند. وقتی صحبت از توقیف قانونی اموال می کنیم منظور این است که امکان نقل و انتقال مال وجود ندارد. در توقیف فیزیکی علاوه بر این که امکان نقل و انتقال اموال وجود ندارد از تصرف اموال نیز جلوگیری به عمل می آورند. می توان توقیف فوری اموال را با توجه به نوع مال به دو دسته دیگر تقسیم نمود. توقیف اموال منقول و توقیف اموال غیر منقول.

مراحل توقیف فوری اموال منقول

برای توقیف فوری اموال منقول در اولین گام ضرورت دارد خوانده از این امر از سوی مامور قانون مطلع شود. البته قانون این اجازه را می دهد در صورتی که خواهان برای انتقال اموال بیمناک باشد، می توان بدون اطلاع خوانده مال را توقیف نمود. همچنین برای توقیف اموال منقول می بایست دو شاهد هنگام اجرای حکم حاضر باشند. البته در مواقع خاصی که از سوی قانونگذار مشخص شده است در حضور نماینده مدعی العموم می تواند اموال را توقیف کند. این مواقع شامل قفل بودن مکان، عدم بازگشایی درب مکان از سوی خوانده و حاضر نشدن خوانده در محل می شوند.

البته لازم به ذکر است که اگر مال در مالکیت شخص دیگری باشد امکان توقیف آن از سوی قانونگذار منع شده است. همچنین در خصوص توقیف فوری اموال منقول در صورتی که خارج از حیطه تصرف شخص خوانده باشد نیاز به دلایل متقن و قوی می باشد. بنابراین شخص شاکی می بایست برای قانونگذار ثابت کند که اموال، متعلق به فرد مورد نظر می باشند. در صورتی که اموال مورد نظر به دلیل توقیف، دچار افت قیمت گردند. قانونگذار بلافاصله پس از توقیف آن ها دستور به ارزیابی برای فروش صادر خواهد کرد.

مراحل توقیف فوری اموال غیر منقول

برای توقیف فوری اموال غیر منقول می بایست به نوع آن ها توجه داشت. به طور کلی اموال غیر منقول را می توان در دو دسته جای داد. این دو دسته شامل اموال غیر منقول ثبت شده و اموال غیر منقول ثبت نشده می باشند. در اولین گام برای توقیف اموال غیر منقول ثبت شده، اداره ثبت مکان مورد نظر در خصوص این مال اطلاع رسانی خواهد کرد. سپس اداره ثبت به مسئول مورد نظر برای اجرای حکم قانونگذار اطلاع رسانی می کند. بعد از اطلاع رسانی های انجام شده، مال مورد نظر در دفاتر املاک به ثبت خواهد رسید. همچنین اگر مال مورد نظر به نام شخص دیگری ثبت شده باشد، اداره ثبت مراتب را به دفتر املاک بازداشتی اطلاع خواهد داد.

برای توقیف فوری اموال غیر منقول ثبت نشده تنها راه ممکن این است که آن مال تحت تصرف و اشغال خوانده باشد. همچنین اگر طبق حکمی این مال صراحتا به خوانده تعلق داشته باشد امکان توقیف آن فراهم خواهد شد. اگر شرایط، چیزی غیر از دو حالت ذکر شده در بالا باشد امکان توقیف مال یا اموال وجود نخواهد داشت.

 قوانین مربوط به توقیف فوری اموال

برای توقیف فوری اموال، قوانین مشخص و روشنی از سوی قانونگذار وضع شده است. طبق این قانون می بایست حکم توقیف برای خوانده صادر گردد. سپس بعد از گذشت ده روز از ابلاغ حکم توقیف، خواهان می تواند در صورت عدم توجه خوانده به حکم صادر شده، اقدام به توقیف مال نماید. همچنین برای توقیف فوری اموال ضرورت دارد ویژگی ها و مشخصات مال توسط مامور اجرای حکم به طور کامل ذکر شود. سپس نیاز است صورت جلسه ای که در برگیرنده شرایط و خصوصیات مال مورد نظر است تهیه شده و به امضای حاضرین برسد. در صورتی که شخص سومی وارد شده و ادعای مالکیت داشته باشد، لازم است نام او در صورت جلسه قید شود. پس از توقیف اموال می بایست از آن ها حفاظت به عمل آورد.

مراجع مربوطه برای توقیف اموال

در صورتی که به هر دلیل نظیر مشکلات مالی، مهریه و غیره شما قصد توقیف فوری اموال شخص دیگری را دارید می بایست به دو مرجع مراجعه کنید. این دو مرجع شامل دادگستری و اداره ثبت اسناد و املاک می باشند. همچنین توجه داشته باشید با توجه به نوع درخواست خواهان برای توقیف فوری اموال، قانونگذار اجازه توقیف برخی اموال را صادر می کند. بنابراین امکان توقیف همه اموال در هر شرایطی برای خواهان وجود نخواهد داشت. به طور مثال توقیف اموال جهت تسویه بدهی مربوط به وام بانکی متفاوت از توقیف اموال جهت وصول مهریه می باشد. برای وصول مهریه قانونگذار اجازه می دهد اموال زیر توقیف گردند. همه املاک شامل آپارتمان، زمین و غیره، تمام حساب های بانکی، انواع سهام، حساب بانکی مربوط به دریافت حقوق، طلب شخص از دیگری و اموالی که در دسته اموال قابل توقیف باشند همگی طبق دستور قانونگذار توقیف خواهند شد.

همانطور که ذکر کردیم برای توقیف فوری اموال جهت وصول بدهی ناشی از وام های بانکی به سبک و سیاق دیگری عمل می شود. در اولین مرحله، بانک به ضامن شخص وام گیرنده اطلاع خواهد داد. در واقع یک اخطاریه برای ضامن صادر و ارسال می شود. در صورتی که به اخطاریه ارسال شده از سوی بانک توجهی نشان داده نشود، قانونگذار اجازه توقیف تمام اموال منقول و غیر منقول ضامن را صادر می کند. البته قانونگذار این حق را برای ضامن در نظر گرفته که در صورت عدم دریافت بدهی از سوی وام گیرنده از او شکایت کند. بنابراین اگر ضامن نتواند بدهی خود را از شخص وام گیرنده دریافت کند می تواند از او شکایت کرده و درخواست صدور تامین خواسته کند.

ضروریات توقیف اموال

لازم است ابلاغیه فورا به خوانده ارسال شود و در اسرع وقت برای توقیف اموال اقدام گردد. توقیف فوری اموال می تواند موجب وارد شدن خسارت به خوانده شود. در صورت بروز خسارت حدود بیست درصد از ارزش اموال توقیف شده برای جبران خسارت در نظر گرفته خواهد شد. قانونگذار با توجه به مقدار بدهی اقدام به توقیف اموال خوانده می کند. همچنین قانون در مواردی امکان اعتراض به حکم صادر شده برای توقیف اموال را داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×