جرم قاچاق سوخت

جرم قاچاق سوخت (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

جرم قاچاق سوخت

جرم قاچاق سوخت

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیق، جرم قاچاق سوخت چیست؟ اصلا چرا جرم قاچاق سوخت در قانون ایران تعریف شده و این جرم، چه مجازاتی دارد؟ در پاسخ به این سوالات، باید بگوییم که انواع سوخت اعم از گاز مایع، بنزین و حتی گازوییل از جمله موارد انحصاری داخلی ایران به حساب می آید و صادرات غیر قانونی آن، یک عمل مجرمانه شناخته شده است. قانون گذاران ایران، رای مبارزه با قاچاق سوخت طبق بند 2 قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی، هر گونه اقدام در جهت فروش سوخت و قاچاق سوخت را یک مسئله مجرمانه شناخته شده است. البته که این جرم هم جریمه داشته و هم می تواند مجازات زندان را به همراه داشته باشد. امروز ما قصد داریم تا در مورد جرم قاچاق سوخت با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

تفاوت صادرات و قاچاق سوخت

به صورت کلی، صادرات سوخت فعالیتی است که توسط نهاد های رسمی صورت گرفته و سایر افراد اجازه انجام آن را ندارند. هر گونه اقدام برای فروش یا صادرات سوخت در نقطه 0 مرزی، در دسته جرم قاچاق سوخت قرار خواهد گرفت. به خاطر داشته باشید که جرم قاچاق سوخت یکی از مواردی است که خیلی از مردم ایران به خوبی با آن آشنایی ندارند. همین مسئله هم باعث شده تا خیلی از افراد به صورت ناخواسته نسبت به فعالیت در این زمینه اقدام نمایند. جالب است بدانید که تنها نهاد ایرانی مجاز در جهت فروش سوخت در مجامع بین المللی، شرکت ملی نفت ایران است.

پس، هر گونه اقدام برای فروش انواع سوخت در نقطه صفر مرزی، جرم است. در صورتی که فردی نسبت به انجام این فعالیت اقدام نماید و در حین فروش قاچاقی سوخت دستگیر شود، با مشکلات جدی خواهد شد. البته که در این زمینه یک سری استثنا های خاص هم وجود دارد. این استثنا ها توسط قانون گذار و برای جلوگیری از اشتباه در اجرا و صدور حکم طراحی شده است. به خاطر داشته باشید که فروش فرآورده های نفتی خام در نقاط 0 مرزی و به دیگر کشور ها، مسئله ای مجرمانه به حساب می آید. این کالا ها از جمله کالا های انحصاری دولت به حساب می آیند که کسی اجازه فروش آنها در دیگر کشور های جهان را نخواهد داشت. برای جرم قاچاق سوخت، احتمال حبس تعزیری تا دو سال هم تعریف شده است.

جرم قاچاق سوخت از طریق خودرو

به صورت کلی، افرادی که در زمینه جرم قاچاق سوخت فعالیت می کنند، از دو راه اصلی در جهت حمل سوخت های قاچاقی فعالیت می نمایند. استفاده از انواع خودرو و وسیله نقلیه عادی، به عنوان اولین راه موجود در جهت قاچاق سوخت به حساب می آید. در صورتی که یک ماشین باک اضافی یا باک های ویژه ای که حجمی بالا تر از حجم استاندارد دارند را در خود جای داده باشد، احتمال اینکه با اتهام قاچاق سوخت مواجه شود بیشتر خواهد شد. این مسئله برای حمل انواع سوخت با استفاده از ظرف هم صدق می کند. ملاک احراز تخلف در دادگاه های قانونی، صورت جلسه ماموران حاضر در محل می باشد.

از جمله مامورانی که می توانند مواردی همچون جرم قاچاق سوخت را مورد بررسی قرار دهند می توان به ناجا، ماموران راه و ماموران نفتی اشاره کرد. جالب است بدانید که گزارش بازرسان ویژه ستاد هم می تواند این مورد را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار دهد. البته که حمل سوخت قاچاق، لزوما نباید با استفاده از ماشین های سواری و سبک صورت گیرد. گاهی اوقات کامیون های بزرگ و ماشین های سنگین هم نسبت به انجام این فعالیت اقدام خواهند کرد. حتما می دانید که این مسئله می تواند مشکلات متعددی را برای راننده در طول مسیر ایجاد نماید. شما باید این مسئله را نیز مد نظر خود قرار دهید که جرم قاچاق سوخت با استفاده از خودرو، تفاوت زیادی با استفاده از شناور های دریایی و سایر راه های موجود در جهت قاچاق ندارد.

جرم قاچاق سوخت از طریق شناور

دومین راه موجود برای ارتکاب جرم قاچاق سوخت، استفاده از شناور و کشتی های مختلف می باشد. از آنجایی که نمی توان سوخت را با استفاده از هواپیما منتقل کرد و هواپیما هم هزینه ای به اندازه ماشین های شخصی نداشته، این مورد خیلی رایج نمی باشد. حمل سوخت با استفاده از شناور یکی از مهم ترین مواردی است که از قانون به آن تاکید شده است. بر اساس ماده 38 دستور العمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق مواد مختلف به داخل کشور یا خارج از کشور، عرضه هر گونه کالای نفتی، بدون مجوز شرکت ملی نفت ایران مجاز نیست. در نتیجه، حمل منابع مختلف و ظروف اضافی مخصوص سوخت توسط شناور های مختلف هم یک مسئله مجرمانه به حساب می آید.

واحد های انتظامی موظف هستند تا جرم قاچاق سوخت به خوبی مورد بررسی قرار دهند. مخصوصا زمانی که یک شناور رفتار مشکوک از خود به نمایش گذاشته و احتمال اینکه در حال حمل کالا های غیر مجازی همچون مدل های مختلف سوخت غیر مجاز باشد، واحد های انتظامی موظف هستند تا در سریع ترین زمان ممکن نسبت به بررسی آنها اقدام نمایند. عرضه سوخت خارج از شبکه، جرم جدی بوده و می تواند مشکلات قانونی متعددی را برای فرد در آینده ایجاد نماید.

جرم قاچاق سوخت (1)
جرم قاچاق سوخت (1)

مرجع رسیدگی به فروش قاچاقی سوخت کدام است؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیق، مرجع فعال در زمینه رسیدگی به جرم قاچاق سوخت کدام است؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که این جرم می تواند از طریق مراجع قانونی مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. هر کدام از این مراجع، می توانند به نحوی خاص نسبت به تشکیل پرونده قضایی اقدام نمایند. ولی به صورت کلی شعب تعزیرات حکومتی به عنوان مهم ترین نهاد های قانونی به حساب می آیند که جرم قاچاق سوخت را مورد بررسی قرار می دهند. سازمان استاندارد یکی از سازمان های فعال در زمینه بررسی کیفی سوخت به حساب می آید. این سازمان موظف است تا اطلاعات سوخت ها و بسته های بررسی شده را پس از کد گذاری، بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا در سامانه ثبت نماید. در صورتی که اطلاعات ثبت شده توسط این سازمان با اطلاعات ثبت شده در شبکه یکسان نباشند، گمرک باید وضعیت صادرات و قاچاق را مورد بررسی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×