جرم مال خری و مجازات آن

جرم مال خری و مجازات آن (1)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

جرم مال خری و مجازات آن

جرم مال خری و مجازات آن

جرم مال خری و مجازات آن چیست؟ آیا ممکن است ما به جرم مال خری و مجازات آن محکوم شویم؟ چگونه می توانیم برای از جرم مال خری و مجازات آن تبرئه شویم؟ وکیل جرم مال خری و مجازات آن کیست؟ وکیل جرم مال خری و مجازات آن چه کارکردی دارد؟ جرم مال خری و مجازات آن چه اهمیتی در قانون دارد؟ جرم مال خری و مجازات آن در چه حیطه ای از قانون است؟

جرم مال خری و مجازات آن از جمله جرایم رایج در جامعه امروز محسوب می شود. در واقع با توجه به افزایش سرقت در جامعه و بالا رفتن تعداد مال مسروقه در بازارهای مختلف عملا تعداد مال خری ها نیز افزایش پیدا کرده است. حال می خواهیم بدانیم که جرم مال خری و مجازات آن چیست. در واقع می خواهیم بدانیم که آیا قانون مال خری را به عنوان یک جرم شناسایی کرده است؟ آیا مجازات تعیین شده برای این جرم کافی است؟ این ها همه مواردی است که در این فرصت کوتاه می خواهیم به آن بپردازیم.

جرم مال خری و مجازات آن در قانون

جرم مال خری و مجازات آن بر اساس قوانین کیفری مورد بررسی قرار می گیرد. در واقع چیزی که وجود دارد این است که اساسا قانون کیفری به مفهوم جرم، اثبات آن، تعیین مجازات و اجرای مجازات می پردازد. بنابراین زمانی که گفته می شود جرم مال خری و مجازات آن به قانون کیفری مرتبط است بدین معنی است که اساسا ما با مفاهیمی مانند ارکان سه گانه اثبات جرم، تعزیری یا حدی بودن مجازات ها و به طور کلی قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری سروکار داریم. این ها همه دوربین هایی است که به واسطه آن ها می توان جرم مال خری و مجازات آن را به خوبی درک کرد.

اما بگذارید ساده تر بیان کنیم. بر اساس قانون کیفری زمانی یک جرم اثبات می شود که سه رکن مادی، معنوی و قانونی به صورت همزمان برای آن اثبات شود. در واقع یک وکیل برای این که نشان دهد موکل او درگیر جرم مال خری و مجازات آن شده است یا خیر بر اساس این سه رکن این مسئله را مورد بررسی قرار می دهد. در رکن مادی به این نکته اشاره می شود که جرم مال خری و مجازات آن چه آثار سوء و قابل اثباتی برای فردی دیگر ( صاحب مال ) یا جامعه به همراه داشته است. در رکن معنوی به نیت و آگاهی مال خر ( متهم ) نگاه می شود. در واقع دادگاه به این سوال می خواهد پاسخ دهد که آیا این فرد به صورت عمدی و با آگاهی قبلی این کار را انجام داده است یا خیر. در رکن قانونی نیز به قوانین مربوط به این جرم پرداخته می شود. به نوعی ظرف قانون را برای این جرم مشخص می کنند.

آن چیزی که اهمیت دارد زمانی متهم به جرم مال خری و مجازات آن را مجرم می خوانیم که این سه رکن برای او اثبات شده باشد. از این رو کسانی که ناخواسته اقدام به خرید مال دزدی کرده باشند و بتوانند در دادگاه عدم آگاهی خودشان را بر این مسئله ثابت کنند، عملا رکن معنوی برای آن ها اثبات نمی شود و آن ها را نمی توان مجرم دانست.

جرم مال خری و مجازات آن چیست؟

جرم مال خری و مجازات آن در زمره قوانین مجازات اسلامی مورد بررسی قرار گرفته  است. اما پیش از آن که بخواهیم مجازات این جرم را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است به یک نکته بسیار مهم اشاره داشته باشیم. نکته مهم این است که در قانون ایران از دو نوع مجازات حدی و تعزیری استفاده شده است. در واقع در قانون ایران دو نوع مجازات با دو ویژگی بسیار متفاوت وجود دارد. این دو مجازات ها عبارتند از مجازات حدی و مجازات تعزیری. مجازات حدی مجازاتی است که بر اساس قوانین اسلام و شرع تعیین شده است. نکته مهم در خصوص این مجازات این است که این دسته از مجازات غیر قابل تغییر هستند و تحت هیچ عنوان نمی توان آن ها را کم و زیاد کرد. اما دسته دوم مجازات ها یعنی مجازات های تعزیری عملا در صورت وجود شرایط قانونی مشخص شده امکان تغییر آن ها وجود دارد. در واقع مجازات های تعزیری توسط خود قانونگذار تعیین می شود از این رو در قانون امکان تغییر آن پیش بینی شده است.

جرم مال خری و مجازات آن از دسته مجازات های تعزیری است. بر اساس ماده 662 قانون مجازات اسلامی مجازات جرم مال خری عبارت است از شش ماه تا سه سال حبس و حداکثر 74 ضربه شلاق. نکته بسیار مهمی که در خصوص ماده 662 قانون مجازات اسلامی وجود دارد این است که اساسا در این ماده قانون جرم مال خری و مجازات آن تنها مربوط به خرید و فروش مال مسروقه نیست. بلکه هر نوع نگهداری مال مسروقه یا ایجاد مانع برای بازگشت مال به صاحب آن مشمول این مجازات می شود.

جرم مال خری و مجازات آن (1)
جرم مال خری و مجازات آن (1)

جرم مال خری و مجازات آن و یک نکته مهم قانونی

جرم مال خری و مجازات آن همانطور که مشخص است می تواند جرمی باشد که به صورت ناخواسته برای هر کدام از ما اتفاق بیفتد. به طور مثال ما با خرید یک محصول ساده و پرداخت هزینه آن تصور می کنیم که مالک آن هستیم. اما اگر این مال مسروقه باشد چه اتفاقی رخ می دهد؟ ابتدا شما باید سعی کنید نگذارید که رکن معنوی جرم برای شما اثبات شود. یعنی ثابت شود که شما دانسته این کار را انجام داده اید. بنابراین تا می توانید باید مسروقه بودن مال را ثابت کنید. نکته دوم این است که در صورتی هم که بتوانید این موضوع را ثابت کنید خواهان با ارائه دادخواست رد مال از دادگاه می خواهد که مال خود را از شما پس بگیرید. بنابراین شما بر اساس این دادخواست و رای دادگاه موظف خواهید بود مال خریداری شده را به صاحب آن باز گردانید. حال این شما هستید که باید از سارق شکایت کنید و سرمایه از دست رفته خودتان را از او بخواهید. این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×