موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو

موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو (3)

با گروه عدالت نویسان در وقت و هزینه صرفه جویی کنید

موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو

موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو

امروزه غالبا در مراسم های خاص مانند مراسم عروسی، استقبال کردن از توریست و… اجاره خودرو مسئله ای رایج است. به همین دلیل برخی موسسات وجود دارند که انواع خودرو را بسته به سلیقه و علایق مشتری و همچنین طی برخی مراحل اداری و با کمک یک قرارداد که دارای قوانین حقوقی خاص است، به افراد اجاره می دهند. ماده ۴۶۸ تا ۵۰۶ قانون مدنی این قوانین حقوقی را در بر می گیرد. موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو موجب می‌ شود ریسک و ضرر اجاره خودرو تا حد زیادی کاهش یابد و افراد با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به انجام این کار کنند.

قرارداد اجاره خودرو چیست؟

در واقع قرارداد اجاره خودرو با راننده شبیه به سندی است که بین مالک خودرو و شخص اجاره کننده آن امضا می گردد. باید بدانید که این قرارداد از قوانین ۴۶۸ تا ۵۰۷ قانون مدنی تبعیت می کند و طرفین را ملزم به قبول حق و تکلیف در برابر یکدیگر می کند. پیش از اجاره خودرو، ضرورت دارد که نسبت به انجام این قرارداد اقدام کنید تا بوسیله آن چگونگی انتقال ماشین، نگهداری آن، مخارج و هزینه ‌های قابل پیش ‌بینی‌ یا غیر قابل پیش‌ بینی‌ به ‌درستی مشخص گردند و در صورت پدید آمدن مشکل، بتوانید به آن استناد کنید. همینطور ضرورت دارد قرارداد اجاره خودرو به ‌طور دقیق تنظیم گردد تا طرفین نتوانند از شرایط به سود خود استفاده کنند.

مهم ‌ترین موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو

در ادامه با مهم ‌ترین موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو که در هنگام عقد قرارداد به شما کمک می کنند آشنا می ‌شوید.

مدت زمان اجاره خودرو

یکی از موارد حائز اهمیت در تنظیم کردن قرارداد و موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو بدون راننده ،  مدت‌زمان اجاره خودرو می باشد. باید در قرارداد مدت زمانی که خودرو قرار است در نزد شما باشد را از روز بستن قرارداد محاسبه و در سند اجاره قید کنید. در صورت رعایت نکردن این مورد در قرارداد، سند باطل می ‌شود.

مشخصات خودرو

مورد دوم موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو که ذکر آن در قرارداد الزامی است، مشخصات خودرویی است که قرار است اجاره کنید. باید توجه داشته باشید که در تعیین مشخصات دقت کنید و هیچ جزئیاتی را که معرف خودرو است، از یاد نبرید. برای مثال رنگ بدنه ماشین، مدل آن، سال ساخت ماشین، میزان کارکرد، شماره پلاک و شاسی و…

اجاره بهای خودرو

مقدار اجاره ‌بها از نکات مهم دیگر در عقد قرارداد می باشد. محاسبه اجاره‌ بها را می ‌توان با توجه به کارکرد خودرو و یا میزان ساعاتی که خودرو را در دست داشته اید، تعیین کنید. نکته مهم این است که حتما باید فرمول محاسبه اجاره و میزان آن قید شود.

وظایف موجر در قرارداد اجاره خودرو

وظایف موجر و مستأجر از مهم ترین موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو است که باید در قرارداد تعیین شوند. از مسئولیت ها یا وظایف موجر می ‌توان به تحویل خودرو به مستاجر در زمان مشخص شده به صورت قابل استفاده با شرایط تعیین شده اشاره کرد. همچنین با توجه به ماده ۴۸۶ قانون مدنی مسائلی مانند تعمیرات و یا تهیه وسایل و تجهیزات لازم برای استفاده از مورد اجاره، بر عهده مالک می باشد. البته در ادامه همین ماده ذکر شده است که طرفین می‌توانند خلاف آن را در قرارداد تعیین کنند و یا مطابق عرف عمل کنند.

با توجه به این مسئله، در قرارداد اجاره خودرو پرداخت مقدار مصرف بنزین یا عوض کردن روغن موتور، شستن و پاک سازی ماشین و همینطور هزینه های بیمه نیز از مواردی محسوب می‌شوند که درباره چگونگی پرداخت آنها بحث می‌شود. البته قابل ذکر است که اصولا همه هزینه‌ های احتمالی در قرارداد مشخص نمی گردند و گاهی به صورت عرفی درباره این هزینه‌ ها تصمیم گیری می‌شود. به عنوان نمونه مستاجر مسئول پرداخت هزینه پر کردن باک بنزین است و هزینه پرداخت بیمه ‌ها با موجر است. اینها ممکن است به طور کتبی در قرارداد ذکر نگردند.

مسئولیت و وظایف مستاجر از دیگر موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو

همینطور که موجر موظف به رعایت برخی وظایف است، مستاجر نیز وظایفی در محافظت و نگهداری خودرو اجاره ای داراست. در مسئله اجاره خودرو، طبق ماده ۴۹۰ قانون مدنی، شخص اجاره کننده باید مسائلی مانند چک کردن دمای خودرو، چک کردن شرایط لاستیک ها و از این قبیل را رعایت کند و به گونه‌ای از خودرو استفاده کند که به آن آسیبی نرسد. علاوه بر آن مستاجر باید از خودرو برای مسئله ای که در قرارداد آمده است، استفاده کند.

توجه داشته باشید که مستاجر حق ندارد از خودرویی که به عنوان خودرو عروسی و تنها برای چند ساعت اجاره شده است، به منظور سفر استفاده کند. مستاجر همچنین نباید با ماشین سواری بار حمل کند. همینطور بسیار حائز اهمیت است بدانید که در حالت استفاده طبیعی، مسئولیتی در برابر خرابی یا مشکلات پیش آمده برای خودرو، برگردن مستاجر نمی باشد. اما اگر زیاده روی و استفاده نامناسب توسط مستاجر انجام شود، مسئولیت هرگونه ایراد و خرابی پیش‌آمده برای خودرو برعهده او می باشد.

موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو (1)
موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو (1)

شرایط فسخ در اجاره خودرو

از دیگر موارد حقوقی در زمان اجاره خودرو می‌توان به شرایط فسخ قرارداد اشاره کرد. با توجه به قانون مدنی برای منع مستاجر از تعدی و افراط و یا استفاده نامناسب از مال اجاره شده، امکان فسخ قرارداد توسط موجر ایجاد شده است. همینطور در قرارداد اجاره خودرو در صورتی که مشتری به طور ناصحیح و نا متعارف از خودرو بهره ببرد، مالک می تواند قرارداد را فسخ کند.

اجاره به ‌شرط تملیک خودرو چیست؟

قرارداد اجاره به تملیک خودرو اندکی با قراردادهای عادی تفاوت دارد. در واقع این قرارداد به این صورت است که شما خودرویی را اجاره می کنید و سپس بعد مدتی صاحب آن می‌ شوید. گزینه هایی که باید با توافق طرفین در قرارداد قید گردند، مدت زمان اجاره، مقدار پرداخت ماهیانه و شرایط تملک هستند. به این شکل کسانی که توانایی خرید خودرو ندارند، می‌ توانند طی مدت ‌زمان تعیین شده و با پرداخت مرتب، صاحب خودرو شوند. باید توجه داشت که این قرارداد می ‌تواند با توجه به شرایط خاصی مانند عدم پرداخت به ‌موقع اجاره ماهیانه از طرف مالک فسخ گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با وکیل

09124857572

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید
×